Full version: Valja appeltrad
annaco
Jag skulle behova lite hjalp med att valja appeltrad.

Vi vill ha ett friskt appeltrad som ger frukt ganska snart efter plantering. Vi har nu ett Akero som ar 8 ar och har gett 2 applen hittills.

Applena ska vara goda att ata som de ar och funka aven till paj och mos, och atmogna under ganska tidig host.

Nagon som har nagot tips.

Mvh Anna



Solstorm
Jag har ett Katja här som jag haft i snart 30 år. Det har hållit sig friskt trots ganska sporadisk skötsel. Jag smakade på ett äpple häromdagen, det är inte riktigt ätmoget ännu. Det är nog ganska lagom moget för att ta äpplen till paj nu. Om jag väntar med att göra paj tills de är riktigt moget så vill jag nog gärna blanda i något syrligare äpple också, det blir lite för snällt i smaken annars. Oftast så brukar äpplena få hänga kvar till de blivit riktigt röda. Trädet är otroligt vackert då, nästan så att man tror att det är tecknat. När äpplena har hängt ett litet tag till och är riktigt röda så är de jättegoda att äta direkt.

Minns inte hur gammalt det var innan det gav frukt men tror att det gick ganska fort. Det tog inte massa år i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
Oranie, mognar ganska tidigt, har ett av de vackraste blomningarna, ger ett mycket gott mos + verkar inte så mottagligt för fruktmögel.
peribacken
Transparante Blanche är ett träd som ger frukt snabbt och är enbra pollinerare och god mos blir det av dom yes.gif
Aqvakul
Har samma förslag som Solstorm: Katja ett rikligt och tidigt bärande träd med friska och goda frukter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon