Full version: Surströmmingsdax
Farbror Blå
Precis som i tråden om kräftor undrar jag vad man kan äta till surströmmingen?
Pia L
JAG personligen skulle aldrig stoppa en sån i min mun, jag har råd med färsk fisk, annars så föredrar jag olika sillsorter.
Tillbehör till dom vidriga stinkande firrarna är gräddfil, hackad rödlök, tunnbröd eller potatis
Netha
Ska äta imorron el nån dag i nästa vecka.

Vi har färsk mandelpotatis, tunt skivad gul lök, tomater, mjukt tunnbröd plus äkta smör.
Dryck = mjölk.
Snöflinga
Om jag hade någon som ville äta med mig så skulle jag göra en "klämma" (det vattnas i munnen, svälj ) crying.gif En sådan består av varm, skivad mandelpotatis, så även rödlök och bitar av surströmming .... Allt detta lägger man på smörat tunnbröd och även tunnbröd överst ..... Mums ... tummenupp.gif

Vänner och närstående har erbjudit sig att köpa en burk till mig crazy.gif Ställa ett bord på fotbollsplan med alla tillbehör och på behörigt avstånd se mig njuta av min alldeles egna surströmmingsskiva ... visst är de dumma unsure.gif
Netha
CITAT (Snöflinga @ 22-08-2008, 21:39) *
Om jag hade någon som ville äta med mig så skulle jag göra en "klämma" (det vattnas i munnen, svälj ) crying.gif En sådan består av varm, skivad mandelpotatis, så även rödlök och bitar av surströmming .... Allt detta lägger man på smörat tunnbröd och även tunnbröd överst ..... Mums ... tummenupp.gif

Vänner och närstående har erbjudit sig att köpa en burk till mig crazy.gif Ställa ett bord på fotbollsplan med alla tillbehör och på behörigt avstånd se mig njuta av min alldeles egna surströmmingsskiva ... visst är de dumma unsure.gif

Kallar du dem vänner fortfarande?sad.gif
Eva-Helene
Först: Snöflinga, kom till mig och är surströmming du! Den ska INTE avnjutas i ensamhet!

Tillbehör: Färsk mandelpotatis, tunnbröd - helst hembakt, mjukt eller hårt är egalt - hackad gul lök och gräddfil.
Dryck: sockerdricka, lättöl
Efterrätt: vaniljglass
Snöflinga
Till Eva-Helene: Oh ja tack, var bor du smiley_small_hug.gif

Till Netha: Tja, du vet är man en minoritet så är man dunno.gif Borde nog aldrig ha flyttat utan stannat kvar och gift mig med grannpojken g.gif tongue.gif
ninnisky
Får jag vara med - jag älskar surströmming - och vill gärna vara med er i "sura" gemenskap.
Bor lite långt bort men surströmmingshjärtat är hos er....... santa.gif yahoo.gif
Margith
Nu har ni pratat så mycket om surströmming att jag inte kan hålla mig längre.
Surströmming GÅR VISST att äta ensammen!
På den tiden jag bodde ensam åt det jag ofta till middag efter jobbet.
Tyvärr gifte jag mig med en man (från norrland) som inte förstår storheten i det här och våra vänner (från norrland) förstår det inte heller -cry-.gif
Men strunt samma, ikväll är jag ensammen hemma, ikväll blir det en burk surströmming BARA till mig yahoo.gif
Fast naturligtvis är ni välkomna hit, men ta med en egen burk då, jag köpte bara en 1/4 burk och den räcker bara till mig.

Men jag tror att tråden egentligen handlade om tillbehören...
Färsk mandelpotatis, fint strimlad purjolök (min mage tackar mig dagen efter om jag skippar gul/röd lök), hårt tunnbröd (bakat av kornmjöl), smör och naturligtvis dricker jag mjölk till!

Sen har jag stött på konstiga människor som tycker att tomater, gräddfil, öl, sockerdricka och nubbe hör till confused.gif

Efterrätt? Orkar du nåt över huvudtaget efter den middagen, så är melon det enda tänkbara smile.gif

Är det OK att äta middag 13.30?? Jag vet inte hur länge till jag kan hålla mig från att öppna den där burken laugh.gif
estet
Ja visst!!

Personligen tycker jag om potatis, bregott och lök med strömmingen på en stor bit hårt tunnbröd. Tycker om gräddfil och tomat också men inte kanske på varje bröd jag äter. Öl till och kanske en nubbe som jag tvingar ned med lite sång. tongue.gif

Kommer inte ihåg vad vi brukar äta till efterrätt men säkert en tårta. När vi äter hemma och inte med hela släkten -som är en lång tradition tror jag vi brukar äta glass och bär.
Alba
Ljusugnsbröd--- skivad färsk mandelpotatis, strömming och ovanpå detta gul lök.......ahhhhh.....rena drömmen.......och äter den första mackan under tystnad och njuuuuter.
Jag dricker alltid bordsdricka till.

Det är faktiskt inte heller så dumt med skivad tomat eller dill på surströmmingsmackan.
Platinum
Jag äter inte surströmming, men sambon brukar ha skiva med grannens bror ute i trädgården ett par gånger per år.

Vad har de till då?

Kokt potatis
Tunnbröd med smör, messmör har jag sett nån gång också.
Gräddfil
Gul, röd lök eller gräslök
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon