MariaS
Systematiskt utnyttjande av unga vid Rentman
För låga löner, ingen garantilön, utebliven sjuklön och uppsägning vid klagomål. Det var vardagsmat för flera av ungdomarna vid bemanningsföretaget Rentman Lidköping AB.
– Ägarna är väldigt manipulativa och fula mot ungdomar som inte vet sina rättigheter, säger Sandra Lans, 20 år, som var anställd på företaget men blev uppsagd sedan hon vänt sig till facket.


Vid årsskiftet klev några ungdomar in på avdelningsexpeditionen i Lidköping och bad Robert Bengtsson, ombudsman på IF Metall Västra Skaraborg, om hjälp. Sandra Lans var en av dem.
– Först fick jag inget anställningskontrakt och inte heller någon sjuklön när jag var sjuk. När jag blev allergisk mot en olja på arbetsplatsen och tvingades uppsöka läkare sa ägaren att jag skulle tillbaks till jobbet annars skulle de kanske byta ut mig.

Så Sandra Lans gick tillbaka till jobbet.
– Det var en jobbig tid. Många av oss jobbade sju dagar i veckan, dagtid på vardagarna och kvällstid på helgerna. Vi vågade inte säga nej till jobb för då visste vi att vi skulle få gå.

Vid jul- och nyårshelgerna höll företaget som Sandra och några andra ungdomar var uthyrda till stängt. Enligt bemanningsavtalet har de anställda rätt till en garantilön när de inte är uthyrda.
– Det fick vi inte och en av mina kollegor ifrågasatte det. Svaret hon fick var att hon kunde få garantilön, men hon fick inte berätta det för oss andra eftersom vi skulle inte få något. Då kände vi att det fick vara nog och gick till facket.

Ingen av ungdomarna var då medlem i IF Metall.
– När jag började på företaget frågade chefen om jag var medlem. När jag svarade att jag inte var det sa han att det var bra, det var lättare för honom att hitta jobb åt mig om jag stod utanför facket, berättar Sandra Lans.

När Robert Bengtsson, ombudsman på IF Metall Västra Skaraborg, satt sig in i ungdomarnas anställningsförhållanden insåg han att det fanns allvarliga brister:
– Lönerna var på tok för låga, de hade fått fel ob- och övertidsersättning, ingen garantilön och inte heller någon sjuklön. Det var fullständig katastrof.

Robert Bengtsson begärde lokal förhandling med Rentman Lidköping AB. I samma veva blev Sandra Lans uppsagd.
– Jag hade blivit lovad tre veckors arbete, men eftersom ägarna trodde att det var jag som låg bakom kontakten med facket fick jag gå tidigare, berättar Sandra.

Vid två tillfällen träffade Robert Bengtsson företagets ägare utan att komma överens. Då begärdes central förhandling.

Darko Davidovic, central förhandlingsombudsman på IF Metall, menar att företagets agerande är ett praktexempel på hur det inte får gå till:
– Ägarna har tjänat miljonbelopp genom att systematiskt utnyttja oerfarna ungdomar. De har brutit mot de flesta paragrafer i kollektivavtalet.

Den centrala förhandlingen hölls i mitten av augusti. Då visade det sig att ägarna mer eller mindre tömt bolaget på pengar och startat upp ett nytt bolag med namnet Rentman Vara AB.
– Det är inte otänkbart att de på så vis hoppas slippa betala skadestånd och också slippa reglera skulden till ungdomarna, säger Darko Davidovic.

Inte heller vid den centrala förhandlingen kom parterna överens.
– Med största sannolikhet stämmer vi företaget till Arbetsdomstolen, AD.

Först ska dock ärendet anmälas till bemanningsavtalets avtalsnämnd och sedan till auktorisationsnämnden. Darko Davidovic rekommenderar auktorisationsnämnden att ta ifrån Rentman rätten till avtalet och att företaget därefter utesluts ur arbetsgivarorganisationen Almega.

Sandra Lans fick så småningom tillbaka sitt arbete med hjälp av Robert Bengtsson, men valde att inte återvända till Rentman Lidköping AB.

Robert Bengtsson på IF Metall Västra Skaraborg är angelägen om att komma i kontakt med alla som har, eller har haft, anställning på Rentman.
– Det vi hittills sett kan vara toppen av ett isberg, säger han.


Jag har också varit anställd av dessa, men innan deras tid som rentman! (Adecco Lidköping) Då fick gravida sparken "För är man så korkad att man blir gravid, får man skylla sig själv" Själv var jag bl.a. sjukskriven av läkare pga Trackaserier av arbetsgivare. Efter fem år (Snacka om att hålla sig fast med näbbar och klor) Fick facket förhandla loss mig med Adeccos huvudkontor i Stockholm.

Är det Vill ni veta mer kan ni gå in på IF Metalls hemsida
Aqvakul
och så finns det de som tycker att fackföreningar inte behövs...... mad.gif
Tanjatall
Vad skall man säga? Det är för j-vligt!…

ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Satsa på blommor i stället!

rose.gif rose.gif rose.gif
Platinum
Personligen så tycker jag att det där är käpp rätt å he---te. Man kan ju bara hoppas att det bemanningsföretaget "svartlistas" så inte fler blir blåsta på ett eller annat vis.
MariaS
Måste ju få säga att det känns ganska skönt att veta ATT NU ÅKER DE DIT!
Pirum
De borde få många sköna år på arbetsläger som straff. Tyvärr har vi ju inte arbetsläger i straffskalan, men, vanligt fängelse i några år kan säkert också vara lämpligt. Men de får väl max böter, om ens det :/
MariaS
CITAT (Pirum @ 21-08-2008, 10:32) *
De borde få många sköna år på arbetsläger som straff. Tyvärr har vi ju inte arbetsläger i straffskalan, men, vanligt fängelse i några år kan säkert också vara lämpligt. Men de får väl max böter, om ens det :/

För mig räcker det att de får gå ner på ett vanligt industrigolv som arbetare... Om de ens får arbete efter detta giggle.gif

Hämnden ÄR ljuv yahoo.gif
KURT
Det är sådana företagare som idag kallas "entreprenörer"!
Aqvakul
CITAT (KURT @ 21-08-2008, 10:50) *
Det är sådana företagare som idag kallas "entreprenörer"!

rotfl.gif
MariaS
Nu har visst stämningen gått in till AD då!


(ha ha ha ha yahoo.gif )
Jan Lindgren
Hej!
Det är tyvärr vanligt att arbetsgivarna missköter sig. Det gäller statliga, kommunala och privata. Det gäller idag att suga ut så mycket som möjligt av arbetstagarna. Facket är oerhört viktigt men det är alltför få som vågar ställa upp som förtroendemän. Det kostar både ekonomiskt och psykiskt att vara facklig förtroendeman. Som huvudskyddsombud för SACO så fick jag lägre lönepåslag för jag såg inte möjligheterna i arbetsgivarens förslag.
Till slut tröttnade arbetsgivaren på mig eftersom jag gjorde det jag var vald till och gav mig en liten slant bara jag slutade. Det är det bästa jag gjort i hela mitt liv. Nu har jag det lugnt och skönt.
MVH
Jan Lindgren
Gita
CITAT (KURT @ 21-08-2008, 10:50) *
Det är sådana företagare som idag kallas "entreprenörer"!

För min del tror jag att andelen riktig dåliga företag/entreprenörer,( precis som när det gäller män i en tidigare tråd) hör till undantagen. Tyvärr är det de få riktigt dåliga som syns, hörs och omtalas inte den stora majoriteten som sköter sig.
Gita
Thomas Wahlqvist
Hej
Men vänta nu, vem är det nu som borde hängas ut?
Borde inte de som anlitat bemanningsföretaget omnämnas?

Om jag som företagare vill ha en tjänst utförd, och ett bemanningsföretag säger sig kunna göra detta till ett mycket fördelaktigt pris, ligger inte ett visst moraliskt ansvar hos den som anlitar bemanningsföretaget?

Jag anser att det är en allt för enkel väg att gå om man väljer att skylla på bemanningsföretaget.

Tycker mig ha sett att ytterst seriösa företag sällan anlitar skumma bemanningsföretag.
MariaS
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 23-08-2008, 07:58) *
Hej
Men vänta nu, vem är det nu som borde hängas ut?
Borde inte de som anlitat bemanningsföretaget omnämnas?

Om jag som företagare vill ha en tjänst utförd, och ett bemanningsföretag säger sig kunna göra detta till ett mycket fördelaktigt pris, ligger inte ett visst moraliskt ansvar hos den som anlitar bemanningsföretaget?

Jag anser att det är en allt för enkel väg att gå om man väljer att skylla på bemanningsföretaget.

Tycker mig ha sett att ytterst seriösa företag sällan anlitar skumma bemanningsföretag.

Problemet ligger nog närmast i att många företag inte ens vill befatta sig med problemet personal och rekrytering. Att använda sig av bemanningsföretag, är för många en snabb lösning på toppar inom produktionen. Det är inte många företag som använder sig av bemanningsföretag längre än 3månader. Men visst finns det företag som bemannar längre tider också, men de företagen brukar i regel anställa den inhyrda personalen efter ca 6månader.

Tyvärr vet oftast inte de företag som hyr personal, hur det går till bakom kulisserna. De har ju ändå fått vad de vill ha. Eller hur...
Pia L
Precis MariaS, det är ju inte köparen av tjänsten som betalar ut lönerna, dom har betalat för en tjänst som blir utförd, bemanningsföretagen tjänar stora pengar på att ligga lågt i löner och arbetslösa ungdomar är ett lätt byte.
En arbetslös ungdom som fösts in av AF på bemanningsföretag (eller telefonförsäljning) med underbetalda löner får inte säga upp sig p.g.a. dåliga löner och sviktande utbetalningsvilja från arbetsgivaren, då får dom inte stämpla.
Detta gör att ungdomar fastnar i dessa jobb och vantrivs, har dom tur så kan dom under anställningen kanske få tag i ett annat seriösare jobb, men då gäller det ju att söka på lunchrasterna, för annars så jobbar dom ju när andra har telefon/besökstid.
Anki på Öland
CITAT (Pia L @ 23-08-2008, 09:02) *
.....................................har dom tur så kan dom under anställningen kanske få tag i ett annat seriösare jobb, men då gäller det ju att söka på lunchrasterna, för annars så jobbar dom ju när andra har telefon/besökstid.


Det var väl att överdriva lite..... då skulle ju ingen av oss som har ett arbete kunna söka nytt jobb om det var så besvärligt..... Det är ju inte helt ovanligt att folk byter jobb!
Anki
Thomas Wahlqvist
Nja, jag håller nog inte med, det går väl inte att säga att man inte vet hur dåligt bemanningsföretag som anlitats, att nöja sig med att företagen inte vet hur det står till på bemanningsföretagen är ju som att låta det fortgå.

Hur skulle det se ut om Kronofogden anlitade Gangsters?
Det finns nog etiska och filosofiska dilemman som bör belysas INNAN man som ansvarig anlitar en firma.

Kanske kunde det låga priset vara en hint om att något är fuffens.
Det brukar ju vara så.........
Huggorm
Förstår inte riktigt problemet. Om man inte är nöjd med sin lön eller sina arbetsvillkor är det väll bara att säga upp sig och skaffa ett annat jobb?
Ralf
Jag jobbar inom bygbranschen. Där är ett av dom starkaste facken aktiva, nämligen byggnads. Det är väldigt svårt/omöjligt att ta in inhyrningspersonal om dom inte har kollektivavtal med byggnads eller andra fackföreningar. Detta ska garantera att inhyrningspersonalen har samma löneläge som ordinarie personal.
MariaS
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 23-08-2008, 13:50) *
Nja, jag håller nog inte med, det går väl inte att säga att man inte vet hur dåligt bemanningsföretag som anlitats, att nöja sig med att företagen inte vet hur det står till på bemanningsföretagen är ju som att låta det fortgå.

Hur skulle det se ut om Kronofogden anlitade Gangsters?
Det finns nog etiska och filosofiska dilemman som bör belysas INNAN man som ansvarig anlitar en firma.

Kanske kunde det låga priset vara en hint om att något är fuffens.
Det brukar ju vara så.........

Företaget som hyr tjänsten av bemanningsföretaget får allt lov att betala, oavsett vilket bemanningsföretag de anlitar. Problemet här är att detta bemanningsföretaget stoppade mellanskillnaden i sina egna fickor, istället för att ge de anstälda lön. Cheferna på detta bemanningsföretaget, lyfter löner för egen del på 80000:- i månaden/person! Företaget som hyr in personalen, får en presentation som säger något helt annat, som dessutom inte stämmer med verkligheten.

Jag har som sagt arbetat för dessa personerna och vet hur de bär sig åt och de vet definitivt hur man pratar bort folk i alla ändar, för att få saker och ting att se bra ut!

Bara en sån sak som anställningskontraktet. Den anstäldes kopia innehåller inte alls samma uppgifter, som den delen som behålls på kontoret. Och det är kontraktsdelen på kontoret som visas upp utåt sen! vilket altså inte stämmer med verkligheten!

Dessa två personer är mer eller mindre specialicerade på att vränga till verkligheten, så de själva ser så bra ut som möjligt. Och det fungerade ju... I hela åtta år innan de åkte dit!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon