Full version: Ros till kyrkogården
Solstorm
Jag skulle vilja ha tips på en bra ros till kyrkogården. Så lång blomningstid som möjligt är mycket viktigt. Den får inte bli för hög, max 50-60 cm. Jag har tidigare satt typ morsdagsrosor men vill ha något med större blommor på.
Kajsa
Titta i mitt album/Miniatyrrosor, där finns många sorter som passar på en grav.
Solstorm
Oj så många vackra rosor. Inte har du alla hemma hos dig väl? Miniatyrrosor låter för mig som de man köper i kruka där blommorna är väldigt små. Har jag fel? Home&garden blev en favorit (heter den så?), antar att den inte är så lätt att få tag på. Allotria var också mycket vacker. Jag tycker bäst om de som har lite fler kronblad. Är själva blommorna små? Hur lång blomningstid?
Dag
Ikke bare miniatyrroser, men de kanadiske Morden-rosene passer bra på et gravsted.
De er meget hardføre og blomstrer hele sommeren og blir ikke høyere enn 50-60 cm i de
kaldere sonene.
Dag
Solstorm
Hur höga blir de i zon 2 som har milt klimat? Det är en liten gravplats med en ganska liten natursten.
Kajsa
Rosorna i mina album växer alla i min trädgård. Home & Garden kan du ha den är söt och tät, finns hos Flora Linnea. Allotria är en Floribunda ros och blir ca 1 m, kan få mycket svampsjukdomar. Alla Coverrosorna är lagom och inte för stora, finns röda. Gentle Cover är så fin. Bassino är liten och underbar.
Kanada rosorna blir höga i våra zoner och dom blir som buskar, mina Morden rosor finns i album/Kanadarosor om du vill titta på dom. Dessa kan man inte ha på gravar i våra zoner, i Norrland kanske ?
Dag
Hei Kajsa!
Hvorfor f.eks. ikke Morden Ruby i sone 2? Jeg ville tro at de gikk aldeles utmerket.
Dag
Kajsa
Min Morden Ruby är 1.20 hög här första sommaren, man sätter förstås vad man själv gillar. Tycker det skulle vara fint med låga, kuddiga rosor på en grav.
Dag
Blir den 1.20, er det alt for høyt ved en grav. Det er viktig at rosen ikke dekker all skriften.
Du har helt rett, Kajsa.
Dag
stanwell
Hej! Flera av Kordes nya marktäckande rosor passar bra vid en grav. Lättskötta och blomvilliga. Bad Birnbach, Rotilia, Gärtnerfreude och Knirps är några av dessa. Flora Linnea och Kordes har dessa rosor. Home & Garden är också jättefin.
Kajsa
Köpte lilla Gärtnerfreude av Flora Linnea, den är testad i WIJ trädgård och klarar zon 5


här en bild som jag tagit i sommar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon