Ramred
Sitter här och funderar på det med metallimplantat i kroppen, och hur det blir i säkerhetskontrollen på flygplatser.

Väntar på en ryggoperation. (Som jag trodde skulle vara gjord för ett bra tag sen, men som blivit framskjuten p.g.a. många olyckor i sommar, tråkigt för dom som råkat illa ut och för egen del som fått vänta också, men det var inte det som var frågan…) Kommer, då det är dags, att få titanimplantat i ryggen i form av skruvar och skenor.

Så sitter man ju här då och funderar en del på hur saker och ting kommer att bli sen, och då kom tanken just på när man ska ut och flyga.

Har kollat runt på nätet och fann att mindre implantat inte alltid upptäcks, och också lite beroende på var i kroppen det sitter. Men för egen del blir det ju en hel del som ska in.

Läste på Luftfartstyrelsen hemsida att dom rekommenderar att man ska ha ett intyg från läkare, men att det inte är ett krav. Detsamma säger de amerikanska myndigheterna.

Men då till frågan; Ni här som har någon form av metallimplantat i kroppen, och som varit ute och flugit, eller andra som varit ute och rest med någon som har, har det varit något problem vid säkerhetskontrollerna? Något tjafs? Tagit längre tid? Eller har det fungerat bra?

Kanske en underlig fråga. (Ytterligare en nackdel med att vänta, man börjar fundera på mycket konstigt) Skulle uppskatta om ni vill berätta.


Aqvakul
Jag har rest med folk som har höftimplantat. Det har inte varit några större problem.
Ett intyg är kanske bra, men hur bra eller intresserade är de att läsa sånt i Security?
ingrids
Min mor har ett kort att visa upp som anger hennes reservdelar. Erfarenheten är dock att de handscannar henne mycket noga och på så sätt tydligen kan avgöra att det är medicinska implant och inte vapen. Det tar tid bara, men det är det enda. Hon piper dessutom inte i alla säkerhetskontroller, det är lite olika.
Gita
Min man har en massa skruvar och plåtbitar i ena foten, visserligen har han ett kort att visa upp vid behov, men det har aldrig givit utslag i flygplatsernas metalldetektorer.
Gita
Tosan
Jag vill minnas att titan inte ger utslag, men jag kan ha fel.
ninnisky
Jag har två ganska stora titanskruvor i höger fot och har inte haft några problems alls vid sommarens flygningar. Har dessutom inte ens ett kort att visa fram eftersom min ortepedläkare anser att det inte behövs...
Skruttis
Själv har jag diverse små plattor i kroppen och min man har ett par ganska stora plattor.
Det har aldrig någonsin gett utslag på någon av oss oavsett vilket land vi åkt till.
Frågade dessutom en gång på flygplatsen om detta och de svarade att det är inte värre än att man visar ärret där "skrotet" sitter om det mot förmodan skulle ge utslag/diskussion. Intyg skulle inte behövas.
Lycka till med operationen!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har också en del skrot i kroppen och några gånger har det gett utslag. Har alltid ett obehagskänsla därför när jag skall flyga. Och oftast tittar dom inte ens på intyget.

Att visa upp ärret, skall jag då klä av mig för att kunna visa ärret i ryggen och axeln?????

Jag har alltid intyget med mig. Förminskade, plastade in det så att jag alltid kan det med mig.

Som läkaren i Strängnäs sade då att man får räkna med att det kanske också piper i affären. Och det vore otrevligt.

Elisabeth
Betty
Har en del reservdelar, bl.a. en del i stål, men jag har aldrig varit med om att de skulle ge utslag i några kontroller.


Jag förstår inte vad han menade den där läkaren i Strängnäs Elisabeth, det handlar ju inte om nån sorts vanliga metalldetektorer det som larmar i affärer.
Ramred
Intressant med era berättelser. Tack. Tror nog jag ska be sedan att få ett intyg ändå. Uti fall att. Känns ändå som det skulle vara ett första alternativ än att stå och dra upp kläder och visa ärr. Och tack Skruttis för uppmuntran.

Lite lustigt det där ändå att det ger utslag ibland och ibland inte.
Gita
CITAT (Ramred @ 18-08-2008, 18:11) *
Lite lustigt det där ändå att det ger utslag ibland och ibland inte.

Ännu lustigare är det väl att jag som inte har några metallreservdelar i kroppen alltid ger utslag i flygplatskontrollerna. Får alltid gå åt sidan för att bli kroppsvisiterad och får alltid lov att ta av mig skorna. Ingen har hittills kunnat förklara varför det alltid "tjuter" om mig.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 18-08-2008, 22:00) *
Ännu lustigare är det väl att jag som inte har några metallreservdelar i kroppen alltid ger utslag i flygplatskontrollerna. Får alltid gå åt sidan för att bli kroppsvisiterad och får alltid lov att ta av mig skorna. Ingen har hittills kunnat förklara varför det alltid "tjuter" om mig.
Gita


Ett hjärta av guld??

Gita
CITAT (Cacki @ 18-08-2008, 22:03) *
Ett hjärta av guld??

Fin tanke, men rostfritt stål ligger nog närmre sanningen.
Gita
Wilmer
Jag har titanskruvar i kroppen, min läkare sa att de inte der utslag i kontroller. Har flugit mycket och aldrig har det gett utslag som tur är..
Skruttis
Kanske är på sin plats med ett litet förtydligande.
Det är ingen som kommer att be om att klä av er i underkläderna inför hela flygplatsen. Vid uppvisning av ärr eller annan visitering så får ni gå in i ett bås, typ omklädningshytt, och visa den biten skinn där ärret är inför en tjänsteman av samma kön som er själva. Inget dramatiskt och det tar inte mer än någon minut.
Visst, är man väldigt blyg eller av annan anledning inte är beredd att göra detta så är det säkert bra med intyg. Sen om de kommer att nöja sig med ett papper, det låter jag vara osagt. Det kanske är någon annan här som har provat som vet.
Om ni ändå är hos er läkare för utskrift av "skrotintyg" så tänk på om ni använder någon medicin som ni behöver ha med på resan. Vissa läkemedel är inte ok att ta med hur som helst även om ni hävdar att det bara är för eget bruk. Det kan man få verkliga problem med.

Gå inte omkring och var oroliga för ert skrot. Vi är många i samma situation och flygplatserna är vana vid det här. Ni kommer inte att vara de första som passerar.
Ta det lugnt, det ordnar sig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Skruttis om man har vissa mediciner med sig på resan så hämtar man Schengen intyget på apoteket.
Är lite omständigt men säkrare
Ramred
CITAT (Skruttis @ 19-08-2008, 07:54) *
Gå inte omkring och var oroliga för ert skrot. Vi är många i samma situation och flygplatserna är vana vid det här. Ni kommer inte att vara de första som passerar.
Ta det lugnt, det ordnar sig.


För egen del är jag inte orolig, utan var mer nyfiken på hur det fungerar i praktiken vid kontrollen. För att veta lite om hur proceduren kan tänkas bli, och vara lite förberedd för att det ska gå smidigt. Just som du säger Skruttis, så är det ju många som har implantat av alla de sorter.

Gita, knepigt det att det ger utslag för dig. För vad jag vet så är det bara metaller den ska "tjuta" för. Så tröttsamt.
Skruttis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-08-2008, 08:04) *
Skruttis om man har vissa mediciner med sig på resan så hämtar man Schengen intyget på apoteket.
Är lite omständigt men säkrare


Det är bra med Schengenavtalet men det gäller tyvärr inte alla länder.
Men absolut, det kan vara bra att börja på apoteket och höra sig för.

Skruttis
CITAT (Ramred @ 19-08-2008, 09:12) *
För egen del är jag inte orolig, utan var mer nyfiken på hur det fungerar i praktiken vid kontrollen. För att veta lite om hur proceduren kan tänkas bli, och vara lite förberedd för att det ska gå smidigt. Just som du säger Skruttis, så är det ju många som har implantat av alla de sorter.


Bra att du inte är orolig. Vore jag du skulle jag prata med din opererande läkare (viktigt att det är just den som opererar för att få ett säkert svar) och fråga vilket material just du kommer att få inopererat.
Ta sen kontakt med typ Luftfartsverket eller liknande och säg som det är, att du vill veta om det kommer att ge utslag. Kan inte de svara på det så borde de i alla fall veta vart man vänder sig.

Har för mig att jag hört att det förr användes andra typer av material vid vissa operationer vilket kanske förklarar varför somliga får reaktioner men inte andra. Jag är dock inte helt säker på detta.

Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Skruttis @ 19-08-2008, 13:21) *
Det är bra med Schengenavtalet men det gäller tyvärr inte alla länder.
Men absolut, det kan vara bra att börja på apoteket och höra sig för.



Nej Schengenintyget gäller ju bara i Schengenländerna. Jag har det alltid med mig, men behövde aldrig visa upp det.

I andra Länder utanför måste man ha receptet med sig och Originalförpackning och bara så mycket man behöver . Men för mig är det ingen problem eftersom jag bara reser inom schengen.

Men krångligt är det, oftast vet personalen på apoteket inte hur dom skall fylla i desse intyg. Min sambo har nästan blivit proffs på att lära dom det ( det är alltid han som får sköta det)

Elisabeth
ninnisky
Mitt stående tips är att packa allt, utom det du behöver under resan, i det incheckade bagaget. Så undviker du allt papperskrångel...Jag har några tusen resor bakom mig och har aldrig haft ett enda problem.
Visserligen blev jag visiterad i N Y när mitt knäskydd hade en stålskena. Tog av knäskyddet, tog det i handen och så var det klart!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ninni min medizin packar jag aldrig in i bagaget, den är viktig för mig also kommer den i handbagaget. Om jag bara tänker på det att jag sitter någonstans utan min livsviktiga medizin, aldrig.Då stannar jag hellre hemma.


Elisabeth
ninnisky
Visst förstår jag din oro, Elisabeth - men som sagt jag har klarat mig varenda gång hittills smile.gif . Kommer inte heller långt utan min medicin.......numera- men har däremot alltid med mig min förteckning på sparade recept från apoteket och har dessutom (om sanningen ska fram) en läkare här i Göteborg som kan hjälpa mig om det skulle bli kris.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon