Full version: Hörnhäck
Sabina L
Hej!

Vad jag vet så får häcken bara vara 80 cm (i hörnet) om man har en hörntomt med vägar utanför för siktens skull. Men om jag nu vill plantera ett fruktträd där i hörnet, får jag göra det? Hur långt in på tomten måste det stå osv? Någon som vet eller har liknande "problem"?
evarina
Kolla med kommunkontoret vad som gäller där du bor. Det brukar vara 10m från hörnet.
/Eva
digitalkarin
10 meter? Det är ju för fasen nästan hela tomten ju! ohmy.gif
evarina
10 meter åt sidorna. Kanske skulle ha förtydligat lite mer...Öö, svårt att förklara utan att kunna rita.
Hannele
Bilarna måste kunna se... Finns det trafik där?
Bettson
I vår kommun så är det 10 m som gäller. Då måste man också hålla hela hörnet lågt. En triangel på 50 kvadratmeter om jag räknat rätt.
Känns ganska tråkigt i och för sig men tänk om en liten unge blir påkörd brukar jag tänka. Är själv stenhård på att hålla nere hörnet. Brukar ta på mig skulden för det mesta men att medverka till en trafikolycka skulle jag definitivt inte orka med. Här är det häcksaxen som gäller.
Gossen Ruda
Så här säger lagen i Götet:

Ur Lokala föreskrifter för gaturenhållning i Göteborgs kommun
(H 1998:187, P 1998-12-10, 24 §)

6 § Innehavare av fastighet skall förhindra ut- och uppväxande växtlighet vid tomtgräns såsom buskar, häckar och träd. Om inget annat sägs enligt följande skall fri höjd för växtlighet vara 2,5 meter över gångbana, 3,2 meter över cykelbana och 4,6 meter över körbana.

På tomt, med egen utfart mot gata, får höjd på växtligheten högst vara 0,8 meter på en sträcka av 2,5 meter på vardera sidan om utfarten och åt vardera hållet utmed fastighetens gräns.

På hörntomt, vid gata eller cykelbana, får höjd på växtligheten högst vara 0,8 meter från hörnet och 10 meter åt vardera utmed fastighetens gräns räknat från tomtgränsens korsningspunkt.
Cilla
Sabina,
Kanske kan du lösa problemet efter att ha hört med din kommun om vad som gäller, att sedan stamma upp äppelträdet? Det går att beställa fruktträd som har hög krona från början också.

Det är läskigt att runda ett hörn i ett villaområde när man inte ser mer än ett par meter framåt. Men ett träd med lite högre krona ser man ju under.

Lite parentetiskt kan sägas att jag tycker att alla äpple och päron säljs med för låg krona. Eftersom de grenar som sitter 70 cm ned också stannar på den höjden (träd växer ju från toppen och upp) blir det ofta för lågt för att t ex komma under med gräsklipparen eller för att bara kunna gå någorlunda under kronan när grenarna blir 5-6 meter åt vardera hållen. Det brukar sluta i att när trädet är 20-40 år och "stoppar" all rörelse på ca 8-10 meter kring sig, kapar man de lägsta grenarna som då är grova. Följderna blir stamröta.
Susanna
CITAT (Cilla @ 08-09-2003, 19:49)
Lite parentetiskt kan sägas att jag tycker att alla äpple och päron säljs med för låg krona. Eftersom de grenar som sitter 70 cm ned också stannar på den höjden (träd växer ju från toppen och upp) blir det ofta för lågt för att t ex komma under med gräsklipparen eller för att bara kunna gå någorlunda under kronan när grenarna blir 5-6 meter åt vardera hållen. Det brukar sluta i att när trädet är 20-40 år och "stoppar" all rörelse på ca 8-10 meter kring sig, kapar man de lägsta grenarna som då är grova. Följderna blir stamröta.

Är det bättre att ta bort dessa grenar tidigt i trädets livscykel? Eller är det bättre att de sitter kvar? Jag har flera unga träd, inköpta förra året, med lågsittande grenar. Och har funderat en del på hur jag ska göra. Bland annat har jag en aprikos där första grenen sitter endast 30 cm över marken.

Aprikosen växer på friland och dessvärre i ett ganska blåsigt läge, jag har inga förhoppningar om frukt men tycker att trädet är vackert. Ibland bryr jag mig inte om fruktsättning utan väljer träd för att de är vackra.

Hälsningar Susanna
Hannele
"Lite parentetiskt kan sägas att jag tycker att alla äpple och päron säljs med för låg krona."

Tycker inte jag; perfekt med rätt plockhöjd! rolleyes.gif
Jag skulle aldrig släpa på nån stege eler dingla på en pall.
Dessutom är jag höjdrädd...
Sabina L
Det finns bilar som kör utanför min häck så jag tänker hålla den låg. Men jag skulle vilja ha ett träd innanför. Finns det alltså så höga träd att köpa att bilister skulle kunna se under det redan från början? Annars får det väl bli någon typ av pelarträd.
Charlotte V
Jag bor i Huddinge strax utanför Stockholm. I min kommun gäller att häcken får vara högst 80 cm över mark 20 (!) meter åt varje håll från hörnet. Hur det är med plantering innanför vet jag inte, men det ska nog vara fri sikt. Själv har jag planterat ett äppelträd inom detta område och det påverkar inte sikten märkbart.

Som sagt, kolla med just din kommun.

Charlotte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon