Full version: Snöre-trix
Chamomille
När jag var liten satt jag och mormor och lekte med ett snöre smile.gif . Jag tyckte det var jätteroligt (det tyckte nog mormor också, för hon skrattade hjärtligt). Men, jag kommer inte ihåg hur vi gjorde (jag kan inte fråga henne längre..). Man har ett snöre som man knyter ihop och sen lindar på nåt vis runt händerna och "tar" av varandra fram och tillbaka (bra förklaring wacko.gif) . Idag satt jag och min (stackars) sambo och försökte, men det blev bara 2 "linjer" kvar och en 8 vid fingrarna ranting.gif . Hur börjar man confused.gif
Aqvakul
Ja, sånt roade man sig med i späd ålder......

Här är lite hjälp på traven...


http://www.geocities.com/kskonst/stevek.htm
*Stintan*
Ja det minns jag men det är lite svårt att förklara. Linda snöret ett varv runt båda händerna sen drar du med långfingret motsatt hands omslag. Sedan tar den andre i kryssen som bildats med pekfingrarna och tummarna och för ner runt den raka tråden på båda sidor och så trär upp fingrarna i mitten. Sen kan man göra en massa annat.
DragonLady
giggle.gif ja det var längesedan man kunde det..
Magdis
Ja det där minns jag nu! Men tyvärr inte hur man gjorde. Det hette olika saker, typ "vaggan" och "spindelnätet".
Noak
Ja, jag minns! Man kunde göra Eiffeltornet och kaffekoppen.
Den finns i England också, där kallas den Cat's Cradle.
Aqvakul
Jo, jag skulle nog kunna göra en hel del fortfarande, men att försöka förklara......
(kunskapen sitter lijkson i händerna...)

Egentligen en helt genialisk grej - allt som behövdes för att sysselsätta sig var en bit snöre.......
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 09-08-2008, 18:59) *
Ja det minns jag men det är lite svårt att förklara. Linda snöret ett varv runt båda händerna sen drar du med långfingret motsatt hands omslag. Sedan tar den andre i kryssen som bildats med pekfingrarna och tummarna och för ner runt den raka tråden på båda sidor och så trär upp fingrarna i mitten. Sen kan man göra en massa annat.

TACK!!! Åh, nu äntligen! yahoo.gif Jag hade glömt det där med halv-varvet...
Chamomille
CITAT (NIKEN @ 09-08-2008, 20:39) *
Ja, jag minns! Man kunde göra Eiffeltornet och kaffekoppen.
Den finns i England också, där kallas den Cat's Cradle.

Jamen.. hur..?
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 10-08-2008, 04:26) *
Jamen.. hur..?

http://www.geocities.com/kskonst/stevek.htm
Chamomille
Okejdå blush.gif
Min bättre hälft sover fortfarande. Han kanske inte tyckte det var lika roligt som jag.....Tssss.. laugh.gif

CITAT (Magdis @ 09-08-2008, 20:34) *
Ja det där minns jag nu! Men tyvärr inte hur man gjorde. Det hette olika saker, typ "vaggan" och "spindelnätet".

Jamen, mormor kunde några tokigheter, hon trädde snöret mellan fingrarna fram och till baka och plötsligt var där en kratta eller en segelbåt eller vad som helst laugh.gif
Noak
Googla på Cat's cradle: www.ifyoulovetoread.com/book/chten_cats1105.htm. related

där finns massor att hämta!
Jag tog genast fram en garnstump och försökte mig på Jakobs stege!
Boxer
You tube tummenupp.gif
Boxer
solnedgång

magi

fjäril

hund
Chamomille
Jaha, jag har missat era svar. Tack! Vilka roliga grejer man kan göra biggrin.gif
Ciczi
Var ju bara tvungen att ta fram ett snöre men det sitter långt inne... Är det någon som kommer håg den där berättelsen som man gjorde... (man kunde göra den ensam) Flickan som skickar ett brev och hisar flaggan. osv...

Finns det fler berättelser?

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon