Full version: Meningen med OS
Solstorm
Började inte OS en gång i tiden för att man skulle mäta sina krafter på tävlingsarenan i stället för i krig? Tänk om vilkoret för att delta var att länderna inte förde krig, det skulle väl följa avsikten med OS bättre. Men det är väl en ouppnåelig dröm, pengarna styr som vanligt. Hur många utav deltagande länder för krig idag?
Gunilla T
Ja, du har rätt - förbrödring kallades det visst. Systrarna fanns av någon anledning inte på den tiden confused.gif

Visst är tanken god - alla krigförande länder bojkottas men då återstår det svåra, anfallare eller försvarare och vem skall bedöma. Likaså borde länder som kränker mänskliga rättigheter bojkottas men där uppstår säkert också tolkningsproblem.

Jag tillhör dom som trots tycker det var rätt att Kina fick arrangera OS därför att jag tror ett närmande till Kina har större möjligheter att påverka. Ett isolerat Kina har inga större skäl att förändras - Kinas historia är fylld av fasor där människor inte betytt ett dugg.
Aqvakul
Håller med Gunilla! Ett Kina som öppnar sig mot omvärlden är definitivt att föredra.
DragonLady
CITAT (Gunilla T @ 09-08-2008, 18:45) *
- Kinas historia är fylld av fasor där människor inte betytt ett dugg.



Vems historia har inte det..
Tobb
Från början var det nakna män som tävlade i grekland...
nu för tiden är det tjejerna i beach vollyn som (nästan) är nakna. duh.gif
Aqvakul
CITAT (Tobb @ 09-08-2008, 20:20) *
Från början var det nakna män som tävlade i grekland...
nu för tiden är det tjejerna i beach vollyn som (nästan) är nakna. duh.gif

Det lär finnas ett reglemente som påbjuder dessa minimala klädesplagg - pinsamt!
Tobb
CITAT (Aqvakul @ 09-08-2008, 20:23) *
Det lär finnas ett reglemente som påbjuder dessa minimala klädesplagg - pinsamt!


det har jag också hört... Är det inte så att det finns ett maxmått som inte får överstigas...
henriks
Jag som är fullständigt, totalt, hopplöst OINTRESSERAD av det mesta i sportväg har lite svårt för den hysteri som det alltid blir runt större evenemang typ OS, VM, EM osv. Vadå? stannar resten av världen upp eller? jag har oturen att ha en TV strax bredvid min arbetsplats på jobbet, eller TV föresten, det är en övervakningsdator som har en stor platt-tv som skärm. DEN måste bara halva företaget glo på så fort det skall hända något...
Oavsett att jag inte har sett en sekund av tv-sändningarna från OS, undrar jag inte så lite över att Kina får arrangera? IOK ställde ju en massa krav om öppenhet och mänskliga rättigheter osv när de fick spelen, men vad är det för mening med att ställa krav om man struntar i om de uppfylls eller inte? vad jag förstår har det knappast blivit bättre de senaste åren.
HelenJ
Och så en helt annan sak apropå OS - varenda gång det är något sportevenemang; fotbolls-VM, ishockey-VM eller som nu OS, så tar man från TV-ledningens sida för givet att varenda människa i Sverige vill se varenda minut av detta! Alla andra TV-program blir antingen senarelagda eller får utgå. thumbdown.gif Men är det verkligen så att de sportintresserade är i total majoritet av svenska folket? dunno.gif
Tobb
i vintras eller när det var så hade vi en kille på jobbet som var kom från finland och någon gång när jag sa "va är det EM?" så tappade han typ hakan.

Det var tydligen ishockey VM/EM/whatever tongue.gif

De borde ju enbart kunna vis allt över nätet, streama det på deras PLAY
http://svt.se/os

Men HelenaJ, som tur är så visas det mesta på nätterna nu wink.gif

Men jag tycker det kan vara kul att följa vissa man känner igen, och se hur det går. Men inte så att jag gråter om jag skulle missa någon final wink.gif
Aqvakul
CITAT (HelenJ @ 09-08-2008, 21:25) *
Och så en helt annan sak apropå OS - varenda gång det är något sportevenemang; fotbolls-VM, ishockey-VM eller som nu OS, så tar man från TV-ledningens sida för givet att varenda människa i Sverige vill se varenda minut av detta! Alla andra TV-program blir antingen senarelagda eller får utgå. thumbdown.gif Men är det verkligen så att de sportintresserade är i total majoritet av svenska folket? dunno.gif


Lite kul är det väl.... sad.gif
HelenJ
CITAT (Aqvakul @ 09-08-2008, 21:33) *
Lite kul är det väl.... sad.gif

Jag sa inte att allt är skit, jag kan också sätta mig och titta på ett och annat ibland. Det som retar mig är att det alltid tas för givet att alla föredrar att se sport framför allting annat...
Det finns ju renodlade sportkanaler - visa OS och VM där nonstop och så sammandrag i ettan och tvåan för dem som inte kan se de andra kanalerna. Det hade väl räckt?
Aqvakul
Visst blir det väldigt upphaussat! Tycker ändå att OS är mer värt att uppmärksamma än mer begränsade arrangemang typ Fotbolls-EM.
Solstorm
CITAT (henriks @ 09-08-2008, 20:36) *
IOK ställde ju en massa krav om öppenhet och mänskliga rättigheter osv när de fick spelen, men vad är det för mening med att ställa krav om man struntar i om de uppfylls eller inte? vad jag förstår har det knappast blivit bättre de senaste åren.


Så sant som det är sagt.

CITAT
Visst är tanken god - alla krigförande länder bojkottas men då återstår det svåra, anfallare eller försvarare och vem skall bedöma.


Kan hålla med om att det är svårt med gränsdragningar ibland om vad som räknas men tveklöst så är det länder som har soldater i eller över ( som bombar) annat land som räknas som krigsförande och angripare. Självklart så är det tillåtet att försvara sig i sitt eget land. Att försvara sig själv i ett annat land är bara en lek med ord. Då ÄR man angripare.
Aqvakul
Tacka vet jag den inhemska nyheten 100 meter högklackat för damer, med 100.000 kronor shopping i förstapris...... crazy.gif
Solstorm
CITAT (Aqvakul @ 09-08-2008, 22:10) *
Tacka vet jag den inhemska nyheten 100 meter högklackat för damer, med 100.000 kronor shopping i förstapris...... crazy.gif


När? Var? Jag ställer upp direkt.
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 09-08-2008, 22:12) *
När? Var? Jag ställer upp direkt.

Vad jag förstår så gick det idag i huvudstaden. Men det kommer kanske fler möjligheter..... trostar.gif
Netha
Tror att meningen med OS i början, var att amatöridrottare i alla länder
skulle få mötas och tävla mot varandra.
Det skulle leda till "förbrödring"

Idag är väl de flesta (alla) välbetalda hetidsidrottare och den ursprungliga tanken med OS
är få som ens kommer ihåg.
DragonLady
CITAT (HelenJ @ 09-08-2008, 21:25) *
Och så en helt annan sak apropå OS - varenda gång det är något sportevenemang; fotbolls-VM, ishockey-VM eller som nu OS, så tar man från TV-ledningens sida för givet att varenda människa i Sverige vill se varenda minut av detta! Alla andra TV-program blir antingen senarelagda eller får utgå. thumbdown.gif Men är det verkligen så att de sportintresserade är i total majoritet av svenska folket? dunno.gif



Nä.. inte här iallafall angry.gif
En av anledningarna till att jag bojkottar TV är just att de tror ju att alla MÅSTE älska sport o då är det helt ok att ta bort program/serier som man väntat en vecka på o få se den spännande fortsättningen på ranting.gif
Pirum
CITAT (HelenJ @ 09-08-2008, 21:25) *
Och så en helt annan sak apropå OS - varenda gång det är något sportevenemang; fotbolls-VM, ishockey-VM eller som nu OS, så tar man från TV-ledningens sida för givet att varenda människa i Sverige vill se varenda minut av detta! Alla andra TV-program blir antingen senarelagda eller får utgå. thumbdown.gif Men är det verkligen så att de sportintresserade är i total majoritet av svenska folket? dunno.gif


En väldigt stor majoritet av programmen i TV handlar även i dessa veckor inte om OS. Även i SVT dräller det av icke-sport-program. Det var lite 'värre' förr när vi bara hade 2 kanaler; nu kan de ju skyffla över det mesta till SVT24. Sportprogram av brett snitt, dvs, exempelvis skidskytte-VM, drar lätt ett par miljoner tittare, detsamma kommer säkert många OS-program att göra. Jämför med ca 50000 tittare som en liten obskyr nöjesserie på någon av reklamkanalerna kan ha samtidigt. Sett till tittarsiffrorna visar SVT snarare för lite sport, året runt, men det kostar ju pengar att sända från världscuperna i diverse idrotter.

Jag själv ser en hel del från OS, VM, etc, i diverse sporter, men skulle aldrig orka ta abonnemang på sportkanaler, följa Allsvenskan i foppoll, eller andra stolpiller. Tycker allt sporthateri är lite väl extremt, det är trots allt ett slags kulturevenemang som väldigt många tycker om. Fast jag har all förståelse för att folk tycker det är likgiltigt hur det går i OS, eller helt saknar intresse för det. Gudarna ska veta att jag saknar intresse för mängder av TV-program oavsett om det handlar om Idol-tävlan, eller andra glamour- och kändisförhärligande serier. smile.gif
embees
När det nu finns så många för---annade sportkanaler..... varför finns det inte en enda trädgårdskanal?????? naughty.gif
henriks
CITAT (embees @ 09-08-2008, 23:33) *
När det nu finns så många för---annade sportkanaler..... varför finns det inte en enda trädgårdskanal?????? naughty.gif

Nä, det är bättre att de gör som när det är fotboll... sänd samma trädgårdsprogram i minst tre olika kanaler samtidigt!

skogstroll
CITAT (HelenJ @ 09-08-2008, 21:25) *
Och så en helt annan sak apropå OS - varenda gång det är något sportevenemang; fotbolls-VM, ishockey-VM eller som nu OS, så tar man från TV-ledningens sida för givet att varenda människa i Sverige vill se varenda minut av detta! Alla andra TV-program blir antingen senarelagda eller får utgå. thumbdown.gif Men är det verkligen så att de sportintresserade är i total majoritet av svenska folket? dunno.gif


håller med, man blir liksom "offrad" bara för att några gubbar ska springa fortast i världen och att en massa andra gubbar/gummor ska sitta och glo på't på semesterdagar/sjukdagar. Hoppas de lägger över i nån annan kanal. Tur TVn är paj giggle.gif
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 10-08-2008, 07:53) *
Tur TVn är paj giggle.gif

a0a.gif
Berith
Jag tror att sport "måste" sändas direkt, det blir väl ganska ointressant om det skulle berättas i efterhand. "I förra veckan sprang Kalle Sprint fortare än nån annan i hela världen gjort tidigare." Ganska intetsägande information tycker jag. Vet inte om det finns några andra händelser som gör sej bäst i direktsändning? Månlandningen då kanske, och kungabröllop. g.gif
Aqvakul
Så sant, att vara med när det händer är en stor del av upplevelsen!
Gunilla T
CITAT (Solstorm @ 09-08-2008, 21:56) *
Så sant som det är sagt.
Kan hålla med om att det är svårt med gränsdragningar ibland om vad som räknas men tveklöst så är det länder som har soldater i eller över ( som bombar) annat land som räknas som krigsförande och angripare. Självklart så är det tillåtet att försvara sig i sitt eget land. Att försvara sig själv i ett annat land är bara en lek med ord. Då ÄR man angripare.


Njaa...så enkel är sällan verkligheten. Hur skulle du då definiera USA under andra världskriget?
henriks
CITAT (Berith @ 10-08-2008, 08:46) *
Jag tror att sport "måste" sändas direkt, det blir väl ganska ointressant om det skulle berättas i efterhand. "I förra veckan sprang Kalle Sprint fortare än nån annan i hela världen gjort tidigare." Ganska intetsägande information tycker jag. Vet inte om det finns några andra händelser som gör sej bäst i direktsändning? Månlandningen då kanske, och kungabröllop. g.gif


rotfl.gif "måste sändas direkt, annars är det ointressant"

ja, ok då! jag kan erkänna att sport intresserar många och därför har sin plats i tv-utbudet. Men måste det verkligen sändas på ett helt gäng kanaler samtidigt?, måste det vara sån hysteri?
Aqvakul
Första svenska medaljen - Emma Johansson - damernas linjelopp på cykel!!!
aanderss
CITAT (Aqvakul @ 10-08-2008, 11:34) *
Första svenska medaljen - Emma Johansson - damernas linjelopp på cykel!!!



tummenupp.gif
Pirum
CITAT (henriks @ 10-08-2008, 10:13) *
rotfl.gif "måste sändas direkt, annars är det ointressant"

ja, ok då! jag kan erkänna att sport intresserar många och därför har sin plats i tv-utbudet. Men måste det verkligen sändas på ett helt gäng kanaler samtidigt?, måste det vara sån hysteri?


Sport ska givetvis sändas direkt, men jag vill bemöta det där med "ett gäng kanaler"; jag kollade snabbt igenom kanalerna här hos mina föräldrar (där jag tillbringar en del av semestern), vi har väl här en ca 60 kanaler eller nåt sånt, och OS visas i 5st vad det verkar. 6st om man räknar SVT 1 och 2, men de sänder ju sällan OS samtidigt. 90% av kanalerna visar alltså inte OS, undantaget lite i sportnyheter etc. I de kanaler som visar OS visas även andra program, OS fyller inte 24 timmar i tablåerna generellt sett. Ni som inte är intresserade av OS kan alltså glädja er åt att det finns mängder med andra program att titta på smile.gif

Alternativt inte titta alls, det kanske är allra trevligast.
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 10-08-2008, 08:46) *
Jag tror att sport "måste" sändas direkt, det blir väl ganska ointressant om det skulle berättas i efterhand. "I förra veckan sprang Kalle Sprint fortare än nån annan i hela världen gjort tidigare." Ganska intetsägande information tycker jag. Vet inte om det finns några andra händelser som gör sej bäst i direktsändning? Månlandningen då kanske, och kungabröllop. g.gif


Här börjar jag läsa tråden och under tiden kommer jag på vad jag skall skriva, då upptäcker jag att Berith snott min tanke. rolleyes.gif Jag är knappast sportintresserad och kommer inte att titta på någon sändning från OS men jag har förståelse för att en stor del av befolkningen vill titta och som Berith skriver, sport är färskvara. För dom flesta, jag nöjer mig att möjligen titta på det bästa i sammandrag efteråt. Då är det helt ok att andra program får maka på sig, SÅ viktiga är väl inte alla dessa förbövlade serier som det går 13 på dussinet av.
Aqvakul
Tack för din generösa inställning, Ruda! tummenupp.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2008, 20:31) *
Här börjar jag läsa tråden och under tiden kommer jag på vad jag skall skriva, då upptäcker jag att Berith snott min tanke. rolleyes.gif Jag är knappast sportintresserad och kommer inte att titta på någon sändning från OS men jag har förståelse för att en stor del av befolkningen vill titta och som Berith skriver, sport är färskvara. För dom flesta, jag nöjer mig att möjligen titta på det bästa i sammandrag efteråt. Då är det helt ok att andra program får maka på sig, SÅ viktiga är väl inte alla dessa förbövlade serier som det går 13 på dussinet av.

tummenupp.gif
ängsvädd
Hur länge till pågår OS?
Netha
CITAT (MimmiH @ 12-08-2008, 21:37) *
Hur länge till pågår OS?

8 - 24 augusti.
Gita
Jag brukar sällan titta på sport, men nu har jag råkat ut för ryggskott och kan inte göra så mycket annat än titta på Tv. Jag måste medge att OS är ganska underhållande.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 12-08-2008, 21:50) *
Jag brukar sällan titta på sport, men nu har jag råkat ut för ryggskott och kan inte göra så mycket annat än titta på Tv. Jag måste medge att OS är ganska underhållande.
Gita

Välkommen i ryggskottsgemenskapen..... giggle.gif
ängsvädd
CITAT (Netha @ 12-08-2008, 21:41) *
8 - 24 augusti.

Sååå länge, vad hemskt ..
Netha
CITAT (MimmiH @ 12-08-2008, 21:54) *
Sååå länge, vad hemskt ..

Men det finns ju andra program att se på teve om man nu inte har något annat för sig. smile.gif
Man måste ju inte se OS-sändningarna. tongue.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 12-08-2008, 21:53) *
Välkommen i ryggskottsgemenskapen..... giggle.gif

Det gör bara för #¤%&¤#¤#¤ ont!
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon