Full version: Trädskador
Gossen Ruda
Cilla skriver i ett annat inlägg att träd sväljer sina skador. Här är några bilder på en ek som gör så gott den kan, men att svälja ett staket är inte lätt. Än så länge går det dock bra. tongue.gif



Cilla
Visst är det fascinerande med främmande föremål i levande ting!


Mynt i magsäck


Granatsplitter i krigsveteran finsk-ryska vinterkriget



jholma
Ingen tvekan om vem som gjorde mål...........

1 - 0 till Cilla

Jan i Lissabon
Eva Swahn
Åke, är det verkligen en ek?
Cilla
Hej Jan,
Det var inte riktigt meningen att det skulle bli en match! Följde mer min första association, dvs att det är synd att träd ska behöva brottas med främmande föremål i sig, och de ständigt potentiella rötingångarna som det innebär.

Trädbilderna är utmärkta exempel på när man kan agera för att hjälpa ett träd. Klipp bort gunnebostaketet invid barken så att trädet kan avsluta och svälja detta sorgliga kapitel!
jholma
Hejsan Cilla

Jag tycker faktiskt att ditt svar var bra och därför reagerade jag som jag gjorde. Är själv en stor "träddiggare" och samlar på träd. Tycker mycket om att läsa alla kunniga personers åsikter om hur dessa skall skötas på det här forumet. Eftersom jag inte bor i Sverige så är det speciellt intressant att följa inläggen.

Bästa hälsningar

Jan
Gossen Ruda
Jodå Ewa, det är en ek. Det syns några blad på bilderna men det är nässlor om det är det du menar.

Nej Cilla, staketet rör jag inte. Då kommer jag att få både dom boende och Banverket på mig för staketet står vid Göteborgs hamnbana i Pölsebo. Spåren syns på den undre bilden. Nu är det här iofs ett lågvuxet träd med många grenar så det är inga problem för ett barn att klättra upp i trädet på ena sidan staketet och ner på andra men det är en annan sak.

Sen skulle jag ändå aldrig göra så. Dolda järnföremål inuti träd är en stor fara om man nån gång behöver såga ner trädet. Nu vet jag att du anser att inga träd får fällas men ibland måste man.

För övrigt var staketet först på plats. smile.gif
Cilla
CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2003, 18:40)
Nu vet jag att du anser att inga träd får fällas men ibland måste man.

tongue.gif Nu börjar man känna igen Gossen Åkes rejäla överdrifter och slagdängor! (Du skulle sett mig i vintras, jag har nog varit med om fällning av fler stadsträd än du kan ana...)

Men du har helt rätt i att dolda föremål i träd är en fara. Det är därför man snabbt som tusan ser till att flytta och böja staket, vajrar och annat som dumt nog placeras för nära träd.

CITAT
Är själv en stor "träddiggare" och samlar på träd.

Du Jan - det vore kul att läsa vilka träd du har i dina portugisiska miljöer. Berätta gärna när du har lust!
Gossen Ruda
Ber om ursäkt om jag missförstått dig Cilla. Du kanske är bättre än jag föreställt mig. rolleyes.gif Fast jag har nog fällt fler träd ändå i mina dar, Stubb-Åke, det är jag det.

I det här fallet var som sagt staketet först.

Skulle nog också vilja ha en förklaring av Jan vad han menar med nån löjlig tävling eller match. Jag har inte börjat nån i alla fall och begriper inte vad han menar.
Cilla
CITAT
Fast jag har nog fällt fler träd ändå i mina dar
För egen del hoppas jag att jag kommer att ligga på plussidan - att ha planterat och hjälpt fler träd än fällt. Du vet när man kommer till Sankte Per och så... tongue.gif

CITAT
Skulle nog också vilja ha en förklaring av Jan vad han menar med nån löjlig tävling eller match. Jag har inte börjat nån i alla fall och begriper inte vad han menar.


Hej nej - det var jag som match-kommenterade och menade att jag inte svarade med röntgenbilderna som pik till dig! Fortsätter vi med detta riskerar det att bli en rejäl skendebatt. Bättre ta rejäla debattag när det behövs!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon