_millaa_
Har just fått hem några skott från pilträd, och har satt dom i vatten..men det tar väl ett tag för dom att få rötter- (hur länge?) Så nu tänkte jag om det är försent att plantera de i höst? Bor uppe i norrland, så jag tänkte om snön förstör träden under vintern? Eller om det blir för kallt att plantera de i höst för att de ska klara sig ?

Tacksam för svar !

Bassam
ja, du kan göra.
H: Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju lite på vad det är för pil och hurpass långt upp i norrland det är. Vet du vilken sort pil det är, och vilken växtzon handlar det om?
_millaa_
Det är i zon 5 (piteå). Vet inte om det heter nåt speciellt, utan ett vanligt pilträd tongue.gif är inte så haj på det där smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Varifrån har du fått pilskotten, är det från samma växtzon eller sydligare nejder? Vet du om de är härdiga i din zon? Det finns väldigt många olika pilsorter och alla är inte härdiga i zon 5.

Några vanliga Salixsorter är:

korgvide (=energiskog) härdig till runt zon 4.

Fontänpil zon 4

Kaskadpil zon 2-3

Silverpil zon 7

Knäckepil zon 6

Korallpil zon 5



Om du har flera skott så skulle jag testa med att sticka ner några direkt i marken (öppen jord, stick ner skotten djupt) resten hade jag satt i krukor som jag antingen hade ställt på något kallt men frostfritt ställe under vintern eller så hade jag lagt dem en vintergrav ifall jag inte hade något bra frostfritt utrymme.

_millaa_
Det är från samma växtzon, så jag antar att dom är härdiga.
Jo jag har en hel del skott, så jag skulle kunna prova lite olika saker.
Om jag sticker ner skotten i marken, kan jag då ta upp dom till våren och plantera om de på ett nytt ställe utan att det skulle vara skadligt för träden?
De skott som jag sätter i krukor, ska de stå i något fönster så att de får solljus?
När du skriver kallt, hur kallt menar du då?

Tack för dina svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon