Full version: Tomater
Lollo32
Våra börjar äntligen bli röda, känns som det är väldigt sent. Hur är det med era?
skogstroll
har skördat 4 st mogna (Amish Paste). De andra verkar ta tid på sig men har en hel del omogna tomater på sig
Pia L
Själv har jag bara 4 ganska stora på min annars pygméliknande tomatplanta, däremot så finns det mycket blommor.
Om man bara visste varför plantan blev så liten
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Pia L @ 08-08-2008, 17:43) *
Själv har jag bara 4 ganska stora på min annars pygméliknande tomatplanta, däremot så finns det mycket blommor.
Om man bara visste varför plantan blev så liten



Kanske för liten kruka, ifall du inte odlar i marken?? Eller så har du en sort som inte ska bli stor.


Annars är det normalt att tomaterna inte börjar bli klara förren nu. Det är normalt att tomat har en utvecklingstid på mellan 60-100dagar beroende på sort, och man brukar räkna utvecklingsdagar från det att man planterar ut plantorna, utvecklingsdagarna som anges för sorterna brukar dock vara baserade på att alla dagar har haft optimalt klimat.
Pia L
Tack Åsa, jag googlade nu och inser att man nog kan bli lurad av namnet på sorten......jag trodde ju naturligtvis att Totem skulle bli lång och ståtlig blush.gif
Platinum
De tomater som ska bli röda är fortfarande gröna hos mig, men några gula körsbärstomater har jag fått skörda i allafall.
Lady Hamilton
Nu har vi visserligen haft sol o bra värme mest varje dag i sommar Så det har varit näst intill 'optimalt' tomatväder Jag har skördat röda-mogna tomater i ca 3-4 veckor nu (växthus odlade)
Platinum
CITAT (Lady Hamilton @ 08-08-2008, 19:49) *
Nu har vi visserligen haft sol o bra värme mest varje dag i sommar Så det har varit näst intill 'optimalt' tomatväder Jag har skördat röda-mogna tomater i ca 3-4 veckor nu (växthus odlade)


Har du rätt i, men mitt växthus blev ju helt klart först förra veckan så jag tycker nog att jag lyckats bra ändå med tanke på att mina tomater kom in i växthuset sent på säsongen.
Lady Hamilton
CITAT (Platinum @ 08-08-2008, 19:55) *
...... jag tycker nog att jag lyckats bra ändå med tanke på att mina tomater kom in i växthuset sent på säsongen.



kompiskram.gif Tycker jag också! yes.gif yaay.gif
Jowel
Min första tomat skördade jag i slutet av förra veckan (Växthus), och det känns riktigt trist att inte kunna få fram dem tidigare! så kan man läsa om personer som börjar skörda i början av Juli! Hhm,,, jag satte ändå ut mina plantor i mitten av April... mad.gif , men vädret har ju inte varit speciellt gynnsamt här i södra halland.... mkt regn som vanligt....

Däremot blir jag ganska så sur när mina så kallade "busktomater" inte alls blev busktomat! istället långa och rangliga! g.gif

DragonLady
Mina busktomater som har stått ute hela sommaren har jag skördat av i drygt 2 veckor nu yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon