Full version: Mödomshinnan
Netha
Lyssnade i morse på svt diskussion ang ...

mödomshinnan

Herreminje ... vad kan väl inte en del karlar få kvinnor till att göra. sad.gif
Tobb
Det är förskräckligt att en myt ska kunna skapa så mycket lidande, å andra sidan är det väll inte den enda myten som är orsak till enormt lidande?

Hoppas det blir bättre i världen, men för vem och ur vems perspektiv?

EDIT: men hur kommer det sig att man kommit på detta först nu? Är detta en ny kunskap som kommit nu? Kvinnor har funnits lika länge som män och borde man itne veta så mycket om båda könens kroppar så man vet vad det är för skillnad på en bräcklig hinna och en mjuk flexibel krans? sos.gif
Piccante
Kvinnlig sexualitet har väl alltid varit tabubelagd att diskutera, de ska ju helst inte ha någon alls! Så det är väl inte konstigt att mkt är dåligt känt och att konstiga föreställningar har hängt kvar. När Kinsey släppte sin rapport om kvinnors sexualitet så blev det ju skandal i USA för det hade ju aldrig diskuterats tidigare.

Bedrövligt att plastikkirurger inte har varit sena att tjäna pengar på människors oro nono.gif
*Stintan*
Detta är ju inget nytt! Hörde talas om sådana operationer redan för många år sedan. Det är förfärligt vad många kvinnor ofta redan som barn får utstå på gund av okunskap och myter. Stympade, ihopsydda och nu dessa operationer. Det borde tas krafttag mot detta världen över. ranting.gif
Tobb
Men vad kan man göra met myter som är så djupt rotade hos människor och i kulturer?
mamamaggan
Det man kan göra mot detta är väl just vad som görs nu , ta upp och prata om det . Det tar tid att få bort sådant här men myterna och förtrycket har ju funnits länge.
Mollis
Ja just det, vad gör man åt patriarkatet som kontrollerar kvinnors liv till det yttersta? Det är djupt kränkande och tragiskt att män fortfarande har den neandertalsgenen i sig och inte vill släppa in kvinnorna i ett rättvist och jämlikt samhälle, kvinnorna är "ägodelar" som man övervakar, manipulerar och kontrollerar som det passar en, och att regimer i världen över stödjer detta är fruktansvärt. Man talar om kultur, visst men det är inget annat än ren jävla fascism mot en oftast tystlåtande majoritet som tror att det är precis som det ska vara.....
Huggorm
Och i detta vårt underbara land bekostar skattebetalarna en "rekonstruktion" av obefintliga mödomshinnor som invandrare anser sig behöva. Det är tydligen så utbrett att det finns långa vänteköer för dessa operationer också. Jag blir så jävla förbannad över att sjukvårdens kapacitet hindras av dessa dumheter slap.gif

Edit: några länkar, för att ingen skall tro att jag hittar på:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3353...amp;lpos=rubrik
http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2995061.ab
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1499253.svd#1
Piccante
CITAT (Huggorm @ 02-08-2008, 12:09) *
Och i detta vårt underbara land bekostar skattebetalarna en "rekonstruktion" av obefintliga mödomshinnor som invandrare anser sig behöva. Det är tydligen så utbrett att det finns långa vänteköer för dessa operationer också. Jag blir så jävla förbannad över att sjukvårdens kapacitet hindras av dessa dumheter slap.gif

Edit: några länkar, för att ingen skall tro att jag hittar på:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3353...amp;lpos=rubrik
http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2995061.ab
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1499253.svd#1

Jo det är paradoxalt, Egypten har inför förbud mot kvinnlig omskärelse i år och där pågår utbildning och information för att stärka kvinnors rätt samtidigt som vi skattesubventionerar onödiga ingrepp som görs av kulturella och inte av medicinska skäl angry.gif
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 02-08-2008, 12:13) *
Jo det är paradoxalt, Egypten har inför förbud mot kvinnlig omskärelse i år och där pågår utbildning och information för att stärka kvinnors rätt samtidigt som vi skattesubventionerar onödiga ingrepp som görs av kulturella och inte av medicinska skäl angry.gif


Ja det är för jävligt rent ut sagt och borde vara förbjudet angry.gif
Azur
Å andra sidan kan en sån operation rädda livet på en invandrartjej. Det är politiskt okorrekt att säga, men att inte "bevisligen" vara oskuld på bröllopsnatten innebär en dödsdom i några av de länder våra invandrare kommer ifrån, och de har tagit med sig sina attityder hit.
Det är inte operationen man skall vara upprörd över och försöka stoppa, det är de traditioner som gör den efterfrågad.
*Stintan*
Självklart är jag inte enbart upprörd över operationerna utan att det överhuvudtaget ska behöva efterfrågas dvs på grund av den fruktansvärda kvinnosyn som finns i vissa kulturer.
Huggorm
Jag är ändå lite upprörd över operationerna. Det är trotts allt kö till de flesta typer av operationer i Sverige, och folk hinner dö medan de fortfarande står i kö. Då känns det ganska tråkigt att sådana här skönhetsoperationer över huvud taget får förekomma. Dom borde enbart utföras på privata kliniker, där kunde betalar kostnaden till 100% ur egen ficka.
Bettson
Jomenvisst tycker jag att landstinget kan bekosta operationer......... av de män från hederskulturer kräver en intakt mödomshinna, som uppenbarligen inte finns.

Då skulle deras hederskultursläkte dö ut ganka omgående vilket vore en välgärning.

Mycket väl investerade pengar, så slipper vi lägga en massa skattepengar på skydd av hotade kvinnor, på mordutredningar, rättegångar, skyddat boende och försärjning av hotade kvinnor.

Så skulle det kanske bli en slant över till sjuka människors operationer också.

Har en svärfar som väntar på operation för strupcancer och han hinner nog gå bort innan det blir hans tur.
nelly.trott
Allt detta får mig att undra !
Varför invandrartjejer då har sex om de är så djupt troende? Bär slöjan och sen bokar tid till rekonstruktiv plastik kirurgi ?
hmmm Om de nu är så troende så borde de väl tänkta två gånger innan de dyrkar upp låset på kyskhetsbältet.
Annars borde de stå på sig ! Valde de ha sex så skall de stå på sig!
Själv flyttade jag från Polen ifrån min mor som var väldigt sträng. - jag valde !

Jag tycker INTE synd om de ! Bara synd att staten får stå för deras feghet !
Huggorm
CITAT (nelly.trott @ 02-08-2008, 15:45) *
Jag tycker INTE synd om de ! Bara synd att staten får stå för deras feghet !

Glöm inte Bettsons svärfar, honom tycker i alla fall jag lite synd om också
nelly.trott
CITAT (Huggorm @ 02-08-2008, 15:52) *
Glöm inte Bettsons svärfar, honom tycker i alla fall jag lite synd om också

Naturligtvis menade syftade jag på det jag skrev ! Om det inte var så tydligt .
Piccante
CITAT (nelly.trott @ 02-08-2008, 15:45) *
Allt detta får mig att undra !
Varför invandrartjejer då har sex om de är så djupt troende? Bär slöjan och sen bokar tid till rekonstruktiv plastik kirurgi ?
hmmm Om de nu är så troende så borde de väl tänkta två gånger innan de dyrkar upp låset på kyskhetsbältet.
Annars borde de stå på sig ! Valde de ha sex så skall de stå på sig!
Själv flyttade jag från Polen ifrån min mor som var väldigt sträng. - jag valde !

Jag tycker INTE synd om de ! Bara synd att staten får stå för deras feghet !

Vet inte om jag skulle kalla det för feghet. Dessutom är ju sexualitet en personlig rättighet. Jag tror inte det är tjejerna som är så djupt troende, de som har växt upp i Sverige är nog mer sekulära än sina föräldrar. Men hederskultur handlar ju om vad andra tycker och tror. Det är föräldrar, bröder, släktingar, landsmän mfl som tycker en massa.
nelly.trott
CITAT (Markus_H @ 02-08-2008, 15:57) *
Vet inte om jag skulle kalla det för feghet. Dessutom är ju sexualitet en personlig rättighet. Jag tror inte det är tjejerna som är så djupt troende, de som har växt upp i Sverige är nog mer sekulära än sina föräldrar. Men hederskultur handlar ju om vad andra tycker och tror. Det är föräldrar, bröder, släktingar, landsmän mfl som tycker en massa.



Detta kommer att vara en oändlig tråd om olika åsikter och jag har mina rätt bestämda åsikter om att man borde gå framåt inte bakåt! Allt detta är bara ett liv i lögn ! I deras länder är just dessa operationer som är mest eftertraktad som kanske en näs occh ögon operation i Japan.
Varför leva i lögn ! Visst alla runt omkring tycker och tycker men vad hjälper det om ingen bryter mönstret ?
JAG TYCKER INTE SYND OM DE ! -iaf det gör jag bara inte .
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 02-08-2008, 15:57) *
Vet inte om jag skulle kalla det för feghet. Dessutom är ju sexualitet en personlig rättighet. Jag tror inte det är tjejerna som är så djupt troende, de som har växt upp i Sverige är nog mer sekulära än sina föräldrar. Men hederskultur handlar ju om vad andra tycker och tror. Det är föräldrar, bröder, släktingar, landsmän mfl som tycker en massa.

Naturligtvis är det så. Men då kan man ju fråga sig varför vi släpper in en så stor mängd av dessa i Sverige att det uppenbarligen orsakar bekymmer för oss? Eftersom dom uppenbarligen inte tänker anpassa sig efter svensk norm och lagstiftning kanske det vore bättre att släppa in behövande som faktiskt är beredda att sköta sig och ta seden dit de kommer. Och som ger fan i hur deras döttrar ser ut i skrevet?
Piccante
CITAT (nelly.trott @ 02-08-2008, 16:07) *
Detta kommer att vara en oändlig tråd om olika åsikter och jag har mina rätt bestämda åsikter om att man borde gå framåt inte bakåt! Allt detta är bara ett liv i lögn ! I deras länder är just dessa operationer som är mest eftertraktad som kanske en näs occh ögon operation i Japan.
Varför leva i lögn ! Visst alla runt omkring tycker och tycker men vad hjälper det om ingen bryter mönstret ?
JAG TYCKER INTE SYND OM DE ! -iaf det gör jag bara inte .

Nu är det inte alltid så lätt att "gå framåt" om man riskerar att bli ihjälslagen. Jämför med Europride som pågår just nu just för att bryta mönster som du skriver och facit så långt är 2 överfall med misshandel rubricerade som hatbrott angry.gif

Anledningen till att dessa operationer är eftertraktade är ju att kvinnor känner pressen på sig att göra något för att leva upp till omgivningens krav. Det hjälper väl inte att skuldbelägga kvinnorna då och säga att de inte borde haft sex? Ska vi tvinga in andra i kyskhet? Nä vårat sexliv ska vi själva råda över för det är en privatsak men "hederskulturen" ska vi bemöta och det gör man inte genom att skuldbelägga kvinnorna som är utsatta utan ta istället diskussionen med deras pappor, farbröder, bröder och andra män i deras omgivning.

CITAT (Huggorm @ 02-08-2008, 16:09) *
Naturligtvis är det så. Men då kan man ju fråga sig varför vi släpper in en så stor mängd av dessa i Sverige att det uppenbarligen orsakar bekymmer för oss? Eftersom dom uppenbarligen inte tänker anpassa sig efter svensk norm och lagstiftning kanske det vore bättre att släppa in behövande som faktiskt är beredda att sköta sig och ta seden dit de kommer. Och som ger fan i hur deras döttrar ser ut i skrevet?

Fast de "tar ju seden dit de kommer" ställer vi upp med operationer istället för att försöka bryta hederskulturen så visar vi ju att vi accepterar den?!
Huggorm
Men det finns väll egentligen inte ens något sådant som mödomshinnor? I sådana fall har dessa unga kvinnors sexvanor ingneting att göra med om dom "behöver" en operation för att kunna giftas bort. Och uppenbarligen har det gått bra för dom att gifta sig tidigare, innan operationer blev tillgängliga, så det här är ett problem som skapats ur intet

CITAT (Markus_H @ 02-08-2008, 16:29) *
Fast de "tar ju seden dit de kommer" ställer vi upp med operationer istället för att försöka bryta hederskulturen så visar vi ju att vi accepterar den?!
Jag håller med till hundra procent, här skall inte bjudas på operationer, utan beteendet skall ändras. Vi kan inte acceptera att dessa stackars flickor skall behöva operera sig för att slippa mördas av sina familjer, hela tanken är absurd
Piccante
CITAT (Huggorm @ 02-08-2008, 16:31) *
Men det finns väll egentligen inte ens något sådant som mödomshinnor? I sådana fall har dessa unga kvinnors sexvanor ingneting att göra med om dom "behöver" en operation för att kunna giftas bort. Och uppenbarligen har det gått bra för dom att gifta sig tidigare, innan operationer blev tillgängliga, så det här är ett problem som skapats ur intet

Det är ju det som är poängen med hela tråden. Två forskare eller barnmorskor eller va de nu var gick ut i media och sa att myten om mödomshinnan är överdriven. Den existerar knappt hos 1 av tio och de kirurgerna "återskapar" är alltså något som knappt har funnit innan heller. Men många privata plastikkirurger gör det gladeligen ändå och tar betalt därefter. Så vissa exploaterar problemet istället för att ha vett på att säga att nej tyvärr vi kan inte återskapa något som är emot naturen. Tron på mödomshinnan är så utbredd så den existerar i tanken men inte i realiteten.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 02-08-2008, 16:34) *
Men det finns väll egentligen inte ens något sådant som mödomshinnor? I sådana fall har dessa unga kvinnors sexvanor ingneting att göra med om dom "behöver" en operation för att kunna giftas bort. Och uppenbarligen har det gått bra för dom att gifta sig tidigare, innan operationer blev tillgängliga, så det här är ett problem som skapats ur intet

Jag håller med till hundra procent, här skall inte bjudas på operationer, utan beteendet skall ändras. Vi kan inte acceptera att dessa stackars flickor skall behöva operera sig för att slippa mördas av sina familjer, hela tanken är absurd


tummenupp.gif blir argare ju mer jag tänker på det mad.gif
Farbror Blå
Hmm, detta problem är inte lätt at lösa inte..
Å andra sidan är det ju precis som redan sagts:

1. man viker sej för deras lagar, låter dom omskära småpojkar i Sverige, låter flickor omskäras utomlands, flickor giftas bort osv...

eller

2 : man betonar vad som är acceptabelt och inte i landet, stiftar lagar som hindrar och skyddar.

Det man INTE bör göra, enligt mej, är att erbjuda saker som direkt kan skada Sveriges förbindelser med andra länder, dessutom skada personer:

Erbjuda "förbjudna" operationer i Sverige, åt kvinnor som inte får göra dom hemma.
Ta abort, till exempel. Det kan vara oändligt synd om en kvinna från Somalia, och som helst av allt vill ta bort sitt foster, men inte får det hemma i sitt land.
Okej, lek med tanken att vi skulle göra som någon föreslog förut: Sverige erbjuder ett abortfartyg utanför afrika, dit alla kan resa, som inte får göra abort i sina länder.
Då har vi inte bara markerat en ståndpunkt, vi har intervenerat i annat lands lagstiftning, vilket är mkt känsligt.
Dessutom har vi då satt kvinnan i fråga i direkt livsfara. Om bara NÅGON kände till hennes havandeskap, så kommer hennes straff att inte på ngt sätt att mildras av att ingreppet sköttes utom landets gränser.

Jag är däremot klart emot att Sverige ska erbjuda operationer på barn, omskärelser. Alla patienter skall vara myndiga när dom tar såna beslut om sin egen kropp. Undantaget naturligtvis, fara för liv, eller allavrligt kroppsligt men om inte ingrepp utförs( blindtarmen el. liknande)
Ingrid Zon3
Jag har aldrig varit rädd att sticka ut hakan när det börjar lukta främlingsfientlighet, heller inte här. Och jag kan bara hålla för näsan när jag läser vissa inlägg på denna tråd.

Vad som gör mig uppriktigt förbluffad med de här nyheterna är att jag får reda på nu - hyfsat upplyst och vid 48 års ålder - att det inte finns någon mödomshinna! Rätt säker på att jag inte sov på de biologilektioner som berörde detta. Men hallå, jag hade inte en blek aning. Visste alla ni andra detta?
Piccante
CITAT (Ingrid Zon3 @ 02-08-2008, 18:23) *
Jag har aldrig varit rädd att sticka ut hakan när det börjar lukta främlingsfientlighet, heller inte här. Och jag kan bara hålla för näsan när jag läser vissa inlägg på denna tråd.

Vad som gör mig uppriktigt förbluffad med de här nyheterna är att jag får reda på nu - hyfsat upplyst och vid 48 års ålder - att det inte finns någon mödomshinna! Rätt säker på att jag inte sov på de biologilektioner som berörde detta. Men hallå, jag hade inte en blek aning. Visste alla ni andra detta?

Som man är man väl lyckligt ovetande kan jag tänka mig, men traditionen är nog stark på sina håll. Det är skrämmande att biologiböcker i skolan har varit så okritiska att de har hakat på denna idé utan att varit mer källkritisk.
Huggorm
CITAT (Ingrid Zon3 @ 02-08-2008, 18:23) *
Jag har aldrig varit rädd att sticka ut hakan när det börjar lukta främlingsfientlighet, heller inte här. Och jag kan bara hålla för näsan när jag läser vissa inlägg på denna tråd.

Antar att det är mina inlägg du menar. Varför inte bemöta dom istället, om du nu anser att jag har fel?
mamamaggan
Man har väl " trott " att det var en hinna och att den bara brast helt och hållet vid samlag. Kvinnors kroppar har ju inte varit intressanta att göra medicinska studier på !!!!!!!!!


När man opererar så är det väl inte " återskapandet " ( av den hinna som inte finns????? ) som är det viktiga utan att bruden blöder på bröllopsnatten. Därför görs operationen så nära bröllopet som möjligt så att det finns ett någorlunda färskt sår som kan blöda.

Visst ska vi gå framåt men på bekostnad av vad? Människors liv?

Gillar inte dessa operationer men om man jämför det med en kvinnas liv så.................

Man kan trots allt vara tacksam för att man gjort denna undersökning och att det slås upp i media .
*Stintan*
CITAT (Ingrid Zon3 @ 02-08-2008, 18:23) *
Jag har aldrig varit rädd att sticka ut hakan när det börjar lukta främlingsfientlighet, heller inte här. Och jag kan bara hålla för näsan när jag läser vissa inlägg på denna tråd.

Vad som gör mig uppriktigt förbluffad med de här nyheterna är att jag får reda på nu - hyfsat upplyst och vid 48 års ålder - att det inte finns någon mödomshinna! Rätt säker på att jag inte sov på de biologilektioner som berörde detta. Men hallå, jag hade inte en blek aning. Visste alla ni andra detta?


Skulle vilja veta var du ser den främlingsfientligheten.

Netha
CITAT (Ingrid Zon3 @ 02-08-2008, 18:23) *
Vad som gör mig uppriktigt förbluffad med de här nyheterna är att jag får reda på nu - hyfsat upplyst och vid 48 års ålder - att det inte finns någon mödomshinna! Rätt säker på att jag inte sov på de biologilektioner som berörde detta. Men hallå, jag hade inte en blek aning. Visste alla ni andra detta?

Sunt förnuft sa mig att mödomshinnan måste vara ett påhitt ... visst hade väl jag också hört talas om den
men ... NEJ!
Som varandes fyrtiotalist, fick jag aldrig under biologilektionerna höra ett ord om någon mödomshinna.
Magdis
Att det inte var nån riktig hinna har jag vetat länge men minns inte var jag lärt mig det. Jag vet inte många oskulder som blött ens det minsta lilla. Det är väl den kunskapen som saknas hos dessa herrar som kräver att den nyblivna bruden ska blöda efter bröllopsnatten. Kanske man kunde operera in lite vett och förnuft i deras skallar istället så tror jag det vore bättre.
Lilla Birka
Naturligtvis finns mödomshinnor, men inte hos alla och hos en del bara partiellt. Det är således inte alla som blöder vid första samlaget, men en del gör det!
Netha
CITAT (Lilla Birka @ 02-08-2008, 23:09) *
Naturligtvis finns mödomshinnor, men inte hos alla och hos en del bara partiellt. Det är således inte alla som blöder vid första samlaget, men en del gör det!

Minns att jag någon gång läst ang mödomshinnan
att det eg inte är en hinna som mannen ska tränga igenom
utan att det handlar om veck i slidan.
Ja, ja .. det är väl som med så mycket annat ... männen måste hitta på något
som de kunde säga, visade att de var den första som trängt in i just den kvinnan.

Att det aldrig ifrågasatts om männen var "oskulder" ... är väl svar nog.
HelenJ
CITAT (Netha @ 02-08-2008, 23:20) *
Att det aldrig ifrågasatts om männen var "oskulder" ... är väl svar nog.

Och i en del kulturer (framför allt de som kräver att flickorna ska vara oskulder) är det tvärtom viktigt att pojkarna har fått sexuell erfarenhet före äktenskapet. Snacka om ojämlikhet!
Pia L
I många av dessa mäns länder så gifts 12-13 åriga döttrar bort, och då är det ju inte så konstigt om flickan blöder första gången, dom är ju fortfarande bara barn.
Att dom sen ska få för sig att även vuxna kvinnor ska blöda förstår man ju mindre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon