Ingrid Zon3
En sak som jag tycker är svår att hitta info om är växters rotsystem. Är det någon som vet någon bok eller site som upplyser om sånt?

Det jag är ute efter specifikt just nu är forsythia och mahonia. Dessa spretiga buskar ska få flytta på sig för att ge plats åt buskpioner och rosor. (Kanske att jag behåller en av forsythiorna, det är ju så ljuvlig när de blommar!) Men jag vill förbereda mig mentalt för uppgiften. Hur långt ska jag räkna med att behöva gräva?
Cilla
Det är verkligen sant att det står lite om växters rotsystem i trädgårdsböcker! Och det står inte så mycket om växternas biologi heller alltid, t ex om hur träd och örter växer, hur de lever mm.

Rötternas utbredning på dina buskar är beroende av växtplatsen. Deras rötter finns där vätska och syre finns. Hur mycket rötter de klarar at6t bli av med vid en flytt går heller inte att säga utan att se dem och växtplatsen. Buskar kan liksom träd lagra energier i veden och det är det som gör att de klarar också kraftigare rotbeskärningar ibland.

Stalltipset blir nog: Vattna buskarna rejält innan du flyttar dem, helst ett par veckor i förväg lite då och då. Gräv sedan så brett och djupt som du orkar släpa på en pressenning. Förbered innan nya växtplatserna så att buskarna inte behöver vänta med rötter i fria luften. Beskär de grövre rötterna med en skarp sekatör innan du sätter ned dem på nya växtplatsen (då bildas finrötter snabbare och närmre plantan). Sätt dem på en kulle som är högre än omkringliggande mark så att de inte sjunker under marknivå när din uppgrävda jord packas samman. Gräv brett, du behöbver inte gräva djupt. Lägg ev ny jord eller kompost i översta lagret i jordytan, inte längst end i växtbädden. Vattna och vattna regelbundet så länge som buskarna har blad.

Båda växterna är relativt stryktåliga så det ska nog gå bra!
Fågelvägen
Hej Ingrid! Jag letar också efter uppgifter om RÖTTER, i mitt fall handlar det om ek- och tallrötter. Hittade denhär rapporten
Den är ju intressant, det lilla som man lyckas begripa alltså... idea.gif T.ex. att växter verkar utveckla mer rötter i blandade planteringar. Att tallar kan ha antingen pålrot eller hm - var det hjärtrot? Nån sorts mera utbredd rot. (Minnet är inget vidare, sorry!) Att trädrötter kan gå ända ner till 9 meters djup. Att det stämmer att gran- och björkrötter ligger ytligt.
Undrar om någon alls intresserat sig för prydnadsbuskars rotsystem? Kanske trädgårdsmästare inte bryr sig om att forska och skriva doktorsavhandlingar.
Ingrid Zon3
Tackar för svar! Hade nästan gett upp att få några smile.gif. Jag tror att det är ganska gott om vatten hyfsat ytligt så jag hoppas att det kommer gå bra. Möjligen kan jag använda markduk eller dylikt för att se till att rotskotten inte går upp i de nya buskarna.

När jag skrev "flytta" så var det inte med ny placering i åtanke, åtminstone inte i min trädgård. Jag är bara mån om att slippa rotskott i största möjliga utsträckning. De är vackra under korta tider men min trädgård är helt enkelt för liten för att behålla allt. Forsythian har jag tagit sticklingar av och mahonian frösår sig flitigt.

(Om någon vill ha dem så är ni välkomna med spadar, muskelkraft och transportmedel. Betalning är inte alls nödvändigt.)
Cilla
Fågelvägen - tack för länken, jag ska läsa den nogrannt lite senare i sommar. Ser att den handlar om friväxande träd i naturmark, främst skog.

Jag har försökt lära mig så mycket som möjligt om trädrötter och har skrivit en hel del om det. Håller kontakt med dem som forskar, odlar och planterar träd i olika länder. Alla som hållit på ett tag säger samma sak: Glöm det där med pålrot, hjärtrot mm. Träd utvecklar rötter där det finns syre och vätska och när träden når vuxen ålder går inte att se några enkla mönster som är hjärtformade eller annat.

Istället är det bra att veta att i våra trädgårdsmarker utvecklar träden sina rötter oftast på ytlig nivå, dvs från 5-40 cm ned i marken. de näringsupptagande rötterna finns i stort sett alltid i utkanten av kronan och utåt. Från stammen och ut går rötter som inte tar upp näring men som leder näring från och till rotsystemet. det är i utkanterna av kronan som träden är som mest känsliga för marktryck, plattsättningar, fordonskörning och annat.

Träd i fri mark utvecklar ett ganska symmetriskt rotsystem men finns det en väg, trottoar eller berg på ena sidan utvecklas hela rotsystemet åt andra hållet.

Ska du tolka var dina ekar och tallar utvecklat sina rötter - se var berg och hinder för syre och vätska finns från stammen och ut några meter och längre utanför kronan. Där markerna är som bäst - luckrast - där finns också näringsupptagningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon