Krokodilen
Det har varit en del pyssel i vår nya trädgård fram till nu, men nu är det dags: Nu ska vi plantera magnolia! (Ja jag vet jag är optimist, kanske inte finns nån att köpa denna årstid. Får ringa runt.)

Har kommit fram till att jag vill ha någon som inte tar flera år innan den blommar. Har sett ut ett bra ställe mot berget där vi kan göra en upphöjd bädd i en halvcirkel. Där är det gynnsamt mikroklimat, säkert zon I. Står ett par azaleor där, men dom är inte så stora så dom kan vi flytta.

Har dock lite beslutsångest. Ska jag som nybörjare på magnolior och trädgård skaffa en Susan eller en praktmagnolia? Eller kanske en Yellow bird? Allra helst ska den blomma redan nästa vår. (Jag är en otålig typ.)

Karsan
Vi köpte en Galaxy i våras, de är fina! Blommade inte i år men har stora fina gröna blad. Kolla på Zetas (kungens kurva), de har säkert magnolior kvar och kunnig personal att rådfråga!

Läste igenom en bok om magnolior innan köpet och något som verkar vara väldigt viktigt är att rötterna får stå ostörda, att man absolut inte trampar på dem. Sedan vill de ju också ha lä och då verkar ju ditt berg finfint! Vår står lite blåsigt till men än så länge ser den inte ut att vantrivas.
Christer i Falköping
Har för mig att jag läst att de skall planteras på våren, för att få så lång etableringstid som möjligt. Vänta hellre till nästa vår med köp. Eller om du kan, köp nu men plantera först till våren.
Christer.
Krokodilen
Har varit på Zetas i Kungens kurva i eftermiddags. Där finns Susan att köpa nu (krukodlad), men även Betty. Någon av dom ska det bli, men svårt att välja.

Vi pratade med en kille som jobbade där och fick goda råd angående planteringen och den uppbyggda bädd vi tänkt skapa. Jorddjup 70 cm bör det vara, enligt honom. Nu ska vi gräva och jobba i helgen, så blir det köp på måndag och plantering på tisdag.

Men Susan eller Betty, det är frågan?
Karsan
Vad roligt att de hade kvar några, säkert är det bäst att plantera på våren men hoppas de på zetas är så pass professionella att de inte säljer till dig nu om det inte skulle fungera. Kanske är det så att magnolia på "klump" behöver planteras på våren, men att krukodlade kan planteras under hela säsongen? Som med barrotade resp kruk-rosor o dyl?

Kan inget om susan eller betty men lycka till!
Gunilla T
Jag har magnolian "Susan" och jag måste säga att den är ovanligt tålig för att vara en magnolia. Min planta har blivit rejält misshandlad, dels pga flytt till ny bostad och min dåvarande okunskap om magnolians behov.

Sedan några ett antal år tillbaka har den fått rätt växtplats och jord och i år blommade den med massor av blommor. Förstår inte att den överlevde öht men det gjorde den!
Lindiz3
CITAT (Karsan @ 31-07-2008, 15:03) *
Läste igenom en bok om magnolior innan köpet och något som verkar vara väldigt viktigt är att rötterna får stå ostörda, att man absolut inte trampar på dem. Sedan vill de ju också ha lä och då verkar ju ditt berg finfint! Vår står lite blåsigt till men än så länge ser den inte ut att vantrivas.


Hmm, mitt första köp till vår trädgård var en magnolia, vet inte vilken sort, men den har lila blommor. Iaf, denna står mitt i gräsmattan, gräs ända upp runt den, jag har kört på den med trimmern, ungarna sprungit i den, klippt runt den med åkgräsklippare mm mm och den lever! Inga problem alls, den blommade tom samma år vi planterade den. Visserligen växer den långsamt, men den växer iaf... Ingen gödning får den heller, förutom gräsmattegödning då...
//Daniel
Ingrid Zon3
CITAT (Smotany @ 31-07-2008, 23:05) *
Hmm, mitt första köp till vår trädgård var en magnolia, vet inte vilken sort, men den har lila blommor. Iaf, denna står mitt i gräsmattan, gräs ända upp runt den, jag har kört på den med trimmern, ungarna sprungit i den, klippt runt den med åkgräsklippare mm mm och den lever! Inga problem alls, den blommade tom samma år vi planterade den. Visserligen växer den långsamt, men den växer iaf... Ingen gödning får den heller, förutom gräsmattegödning då...
//Daniel

Den skulle jag vilja ha sortnamn på om du har!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon