mimmi 1
Har fått en liten tallplanta, c:a 1 meter hög, av nån sort, rätt långa mjuka barr, får stora kottar.. vet inte namnet.. Men upptäckte att den ser lite mystisk ut runt grenarna och stammen.. det är liksom vitt, ser nästan ut som mögel, fast inte riktigt det heller... massor med små vita prickar... nån som är hemma påbarrträd, och kan tala om vad detta kan vara, och vad jag ska göra? smittar det över på andra växter?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är en specialsort kan det ju hända att den ska se ut så. Så det kan vara bra att försöka ta reda på namnet då kan du ju även få en uppskattning över hur stor växten blir etc.

Annars är min tanke någon slags barrlus (går bara på vissa barrväxterhoppar inte på alla växterna i trädgården så smittorisken är inte stor).
Piccante
Du har inte möjlighet att visa en bild på det?
mimmi 1
oj, jag är så dålig på att fixa bilder... har inte satt mej in i hur man gör!
Jag tycker dock inte att det ser ut som om det ska vara där... sorten.. tja, hur gör jag för att artbestämma?? fått den av svärmor, som i sin tur fått den av nån... Men huvudsaken att det inte smittar på andra växter, så får jag väl avvakta och se hur det fortlöper...
Digger
Kan det var kåda? Jag har en liten pinje egenhändigt planterad med frö från en kotte från medelhavet och den ser nästan ut som en tall men ändå inte! Den är nu tre år och verkar trivas som bara den. Nu står den utomhus och är så grön och fin men den har också kåda på vissa barr. Kådan verkar torka och blir då vit och ser ut om... ja jag vet inte vad men liksom vitt grovt mjöl eller nåt. I vinter tänkte jag för första gången förvara den lite svalare men frostfritt, nämligen i nya växthuset. Tidigare har den stått inomhus.
mimmi 1
kanske det?? din beskrivning stämmer rätt bra med hur lilla tallen ser ut, som grovt vitt mjöl.. runt stammen och runt grenarna.. Jag har inga andra barrväxter, och är inte hemma alls på hur dom egentligen ser ut... men ska ta och kolla på nån plantskola hur tallarna ser ut där...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon