Full version: Perenna Nattljus ?
tepa
Hej

Här har jag sått perenna nattljus. Några sådana här små plantor har kommit upp. Hoppas det inte är ogräs, någon som känner igen dessa plantor ? Tacksam för lite hjälp.

Hälsn Tepa
morris matte
Nattljus är nog inte perenn - vad jag vet. Mina gör första året en söt bladrosett som blommar året därpå. Den blir STOR och fröar av sig så in i... Den är vacker på kvällem men som sagt den dyker upp överallt.
hälsar
Morris matte giggle.gif
tepa
Hej Morris Matte

Tack för ditt svar. Tror du det är nattljusplantor jag har på bilden? Dom ska nog vara perenna, enligt fröpåsen iaf. Denna sort blir 15-20 cm hög !

Hälsn Tepa
Fågelvägen
Det verkar finnas flera olika växter som kallas nattljus. Det vetenskapliga namnet står väl på fröpåsen? Det är lättare att hjälpa dig om du berättar vad det är du har sått.

Om det är Hesperis matronalis så är den perenn där vi bor, men sår sig också rent infernaliskt, som Morris matte beskrev. Den finns i olika nyanser av lila och vitt. Doftar gott på kvällen! Den kallas också trädgårdsnattviol, men har inget med den underbara vilda nattviolen att göra.
Växten på din bild har ganska blanka blad, så det är kanske en Oenothera.
Anki V
Bladformen liknar lite min OENOTHERA missouriensis så att det är ett nattljus är nog en bra gissning. Speciellt om du sått dom där.

/Anki
tepa
Tack Anki och Fågelvägen !

Jovisst liknar mina plantor Oenothera. Mina är också sådär röda i stjälken. Blommorna ska bli gula och se ut som på din bild, Anki. Vad roligt ! Måste ändå kolla på fröpåsen. Återkommer.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Jovisst är mina nattljus Oenothera Missouriensis ! Så står det på fröpåsen, och din bild, Anki, är en nästan exakt kopia av bilden på min fröpåse ! Tror du jag kan räkna med några blommor på dom i sommar?

Hälsn Tepa
Anki V
Mina blommar nu!

Jag sådde den 28/2 och de grodde någon vecka senare. Första gången sådde jag dom i fjol men de ville inte överleva vintern trots väldränerat och grusigjord...eller då var jag för ivrig att vårstäda och trodde de vara döda.

Nästa vår ska jag inte röra dom förrän framåt midsommar.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon