tvilling77
Jag har 3 Alexander Mackenzie rosor och dom är ljuvliga! Dock är jag ju helt ny på detta med rosor i år och undrar nu lite om beskärning! Det finns några grenar som i princip ligger jäms med marken, ska man klippa in dessa trots att det knoppas/blommar på dessa, eller ska man vänta med beskärning?
Anki V
Jag stöttade min Alexander Mackenzie de två första åren med låga buskstöd och nu på tredje året så står den på "egna" ben. Vill du ta bort grenar så tror jag inte att den mår direkt dåligt av det.......men vore inte det synd. Jag har i alla fall lärt mig att man inte ska klippa i buskrosor de tre första åren eftersom man måste ge dom tid att bli buskar.

Min står ganska så skuggigt till och har nyss börjat blomma...fördelen med att den står i halvskugga är att vårsolen inte stör den. Inte en mm har den frusit. Nackdelen den kommer lite senare och får lite mindre blommor.
[attachment=21629:Alexander__Large_.jpg]

/Anki
tvilling77
Tack för ditt svar! Ja, jag vill ju helst inte skära bort något på den! Hur gör man ett buskstöd bäst? Mina rosor står i soligt vindskyddat läge och blommar som besatt!! En fröjd för ögat, det ska bli spännande att se hur dom klarar vintern!
Anki V
Jag använder de där som man köper för 8-10 kronor på de flesta plantmarknader, Rusta od. Finns i tre olika storlekar.

/Anki
tvilling77
Okej! Tack!! Då ska jag genast fixa det!! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon