Full version: Förvuxna äppelträd
Platinum
Som en del kanske läst sig till så flyttade jag och min sambo till en förvuxen trädgård för snart åtta år sen. Man går ju på det lättaste först, dvs ta bort förvildat hallonsnår och hitta rabarber och sen gräva bort rabatterna som blivit överdominerade av kvickrot, brännässlor och vallört.

Nu har vi kommit i läge ogräset under kontroll och buskarna vet jag sen innan hur jag ska beskära.

Men vad gör man med äppelträden som släppts upp till ca 8-10 meter. Gamla träd planterade runt husbygget gissar jag med tanke på hur grova stammarna är. Jag vill halvera höjden, så tål de så kraftig beskärning och när beskär jag så de överlever med tanke på stora snittytor?

Har inte koll på alla arter men Åkerö, Signe Tillisch finns, Juläpple vet inte vad den heter men knallröd med rosa fruktkött...sen nog mest tidiga frukter. Har nio träd som behöver växtvård.

När beskär jag om jag vill beskära hårt är frågan? Vill träden ska överleva men vill ha hanterbar form. Nu är det mest bara fallfrukt som gäller.
KURT
Det är ju bättre att göra trädgården större, eller huset mindre, så ser inte äppelträden lika "förvuxna" ut!

Annars får man bara acceptera att träd med tiden växer och blir större. Om det blir alltför stora för trädgården är det bättre att ta bort något av dem, man kan inte korta ned träd.


http://www.juniper.se/tradvard/exempel.htm
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=61961
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=68456
Ophelia
Ett råd är att INTE beskära allt på en gång. Låt det ta tid. Börja med att ta bort det som är risigt/dött. Därefter beskära en del i år och ta en del nästa år o s v. Sedan tycker jag att det är viktigt att acceptera att vissa träd är storvuxna och inte försöka beskära/stympa ner dem till "litenvillaträdgårdstorlek". En del av era sorter är nog ganska emottagliga till äppelkräfta och då är det nog bäst att beskära dem med öm hand.
Azur
Jag antar att Platinum vill korta ner träden för att frukten sitter för högt och är svår att plocka, inte för att träden är för stora för trädgården. Att hålla frukten på bekväm plock-höjd är trots allt huvudanledningen till att man beskär äppelträd så de skall hålla sig låga.

Jag är inget proffs, men min gissning är att att allt annat än mycket mild beskärning kommer att leda till sjuka och döende träd. Jag tror knappast det är möjligt att beskära gamla äppelträd så hårt som du vill göra utan att lika mycket korta ner deras återstående livslängd.
Platinum
Problemet är inte att träden inte får plats i trädgården utan just som Azur skriver så vill jag gärna ha äpplen på plockbar höjd.

Men det är alltså lite i taget som gäller då och så får man låta det ta några år.




Ophelia
Ärligt talat efter att ha sett bilderna tycker jag de är riktigt vackra i sin vildvuxenhet och såvitt jag ser är det en mycket vacker del av trädgården wub.gif

Mitt råd är fortfarande att börja med att ta bort riset men jag tycker de har så väldigt vacker växtform så passa dig för att beskära så de blir som paraplyer. Är frukten svår att få tag på så skaffa en bra stege den är användbar till mycket samt en fruktplockare för träden är verkligen en prydnad. Det går ju även att ta de grenar som kanske gnider mot andra grenar eller korsar sig inåt men jag tror att det är nog det enda du ska ta just nu och lägga upp beskärningen under ett antal år. Därefter kan du ju kanske ta grenar som strävar alltför högt mot skyn men acceptera faktum om en del av dem är grova och låta dem vara. De har ju fått växa på sig under en del år. Kan vara lättare att "se" träden om man tar lite i taget och ser hur tillväxten blir.
Ezereht
Tycker det var jättefina träd smile.gif
KURT
CITAT (Ezereht @ 19-07-2008, 16:25) *
Tycker det var jättefina träd smile.gif



Jag tycker nästan att stympade träd snart är vanligare än välskötta träd, och då börjar folk tycka att det är normal med fruktträd med hundratals vattenskott .
Platinum
CITAT (KURT @ 19-07-2008, 19:12) *
Jag tycker nästan att stympade träd snart är vanligare än välskötta träd, och då börjar folk tycka att det är normal med fruktträd med hundratals vattenskott .


Vilket betyder att du tycker jag ska gå på Ophelias linje? Ta bort döda kvistar, eventuellt mindre grenar som växer in i/korsar varandra och låta de grövre stamdelarna vara som de är och investera i en hög stege eller nått redskap som man kan plocka med.
Madeleine1
Åh, vilka underbart vackra träd!!! wub.gif wub.gif

Vore jag dig skulle jag göra precis som skrivits tidigare, ta bort sådant som korsar/skaver eller är dött och investera i bra plockutrustning. Möjligtvis föryngringsbeskära om det behövs. Men det bör göras av någon som vet vad man gör - en riktigt trädvårdare. En "Cilla" smile.gif, inte "Nisse med motorsågen" devil.gif . En trädvårdare kan säkert att göra mer åt träden och hjälpa dig att få dem något mer plockbara, men jag råder dig verkligen att leta rätt på någon som vet vad den gör.

Ett annat alternativ är att du skaffar ett nytt äppelträd som växer på en grundstam som gör att det inte blir så vansinnigt stort och har det som "plockträd". Då kan du låta de andra vara smycken i trädgården. En egen äppellund... *suck*

Angående din fråga om hur stora sår träden klarar. Generellt brukar man säga - hellre många små än få stora. Det är lättare för träden att läka, valla över, små sår, vilket minskar risken för röta. Och tar man bort en tjock gren med mycket bladmassa vill trädet kompensera förlusten och skickar upp mer eller mindre motsvarande mängd vattenskott. Och det blir många...

Lycka till! smile.gif
Grå
En sanslöst vacker äppelträdgård du har Platinum, den ser ut som en katedral - nu har JAG anledning att vara avundsjuk. Vi har bara vårt vildäppelträd som inte kan någon annat än bara se snyggt, men lite obalanserat ut och kasta tjogvis med sura knottar i huvudet på oss om höstarna.

Henrik har satt ett litet Sylvia-äppelträd bredvid för några år sedan, men det är ju inte samma sak som en trädgård med vuxna träd.

Hade din trädgård varit min så hade jag låtit dem vara, högresta och vackra och så hade jag planterat nya äppelträd mellan dem, som ska ta över när gamlingarna går i pension, för det gör de ju någongång - även om det är om 100 år.

Om sedan Dr. Zjivago eller vad han hette, Kurtans favvo, säger något annat om träds placeringar så må det så vara.
Platinum
Nya äppelträd är inte nått alternativ.

Så finns det nån Cilla i Gävleborg en har råd med?
Grå
CITAT (Platinum @ 19-07-2008, 21:19) *
Nya äppelträd är inte nått alternativ.

Så finns det nån Cilla i Gävleborg en har råd med?


Hon har inte svarat på mitt PM som jag skickade gällande "Vilden", jag antar att hon har semester. Varför inga nya äpplen?
Platinum
Tack alla, mina äppelträd är fina men lite stora. Så blir nog köpa stege å gallra fint...
KURT
Döda grenar kan man alltid ta bort, men annars kan det vara bra att sprida ut gallringen på några år, tar man alltför mycket på en gång så kommer det bara vattenskott, och å hamnar man i en ond cirkel. Sveriges pomologiska sällskap listar kontaktuppgifter till duktiga
beskärnings- och ympningsexperter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon