sofia75
Såg en underbart vacker floribundaros på Göteborgs trädgårdsförening som heter Sören Kanne. En Poulsenros. Vill gärna ha tips om var jag kan hitta denna ros. Kan iinte tänkamig att den finns på vanliga plantskolor. Har aldrig hört talas om den förut.
Åsa, mälardalen zon 2
Den verkar vara ganska ny enligt Help me find roses kan man se att den registrerats 1996 och att förädlarna heter L. Pernille olsen och Mogens N. Olsen (enligt databasen är de även ägare till Poulsen rosor), att den kommer från Danmark och att den är introducerad av Poulsen Roser A/S, att den blir 50-80cm hög, härdig till am. zon 6b

Jag kan även se att den är känd under andra namn

Exhibition name: Everglades, Shenandoah
Registration name: POUlege


Tyvärr vet jag ine vart man kan få tag på den, på Poulsens hemsida hittar man bara 3 danska företag när man letar efter vilka som producerar sorten det går inte att hitta återförsäljare. (och jag hittar den inte hos rosenposten, flora linnea, Peter Beals roses eller Hortogreen)


De här är de producenter jag hittar på Poulsens hemsida

Denmark
Frey's Planteskole v/Bent Frey Aarhusvej 278 DK-8570 Trustrup 86 334112
E-mail: frey.plant@mail.tele.dk Web: NONE
Grønløkke Planteskole v/Finn Jensen Huggetvej 94 DK-5400 Bogense 64 811162
E-mail: roser-a-kvalitet@pc.dk Web: NONE
Æblehaven v/Søren Nielsen Roser & Frugt Åstrupvej 7 Ore DK-4850 Stubbekøbing 54 441288
E-mail: roser@nielsen.mail.dk Web: NONE

Kajsa
Jag har läst att Flora Linnea i Helsingborg kan ta in dom flesta Poulsen rosor, ring dit och fråga
deras hemsida www.floralinnea.com
sofia75
Det skall jag göra. Tack så mycket för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon