Full version: Svea Runa Margarin
Grå
Jag har gått hela våren och sneglat på en trälåda ute i Henriks pannrum som hans farfar använt som skruv- och braåhalåda och som nu Henrik använt som detsamma fast han stört sig på att den inte riktigt passat i skåpet så han inte har kunnat stänga luckan.
Trälådan har texten "Svea Runa Margarin" målat (eller bränt, eller stämplat) på sidorna och idag frågade jag om han väldigt gärna ville ha den så, eller om jag kunde få ta hand om den.

(Ta hand om den = Tvätta av den, olja den, skydda den invändigt med plast och plantera saker i den!!)

Det kunde jag få och när han tömt ur den på skruv- och braåhasakerna så låg där i botten en smutsig och oljig tidskrift från 1934 som hette "Vegetarianen". Papperet är gjort av den klassiska gamla "läskpapperstypen" som Kalle Anka fortfarande var gjord av när jag var liten så det går fortfarande att bläddra och läsa i den, men den är ruskigt smutsig.
En av annonserna löd:
"Hela familjen är förtjust i Corn Flakes, Kellogs Cornflakes, nu 55 öre per paket."
biggrin.gif

Sedan är det någon artikel med rubriken "Giv Sveriges folk ett bättre bröd!"
Det ska jag anamma, det ska bli mitt valspråk på jobbet...

Det som jag fastnade för var däremot sidfoten på omslaget. Det står:

"Peter Donov,
ledaren av Universella broderskapet, den stora rörelsen för en ny
kultur, rättvisa, broderskap och fred och vegetarism i Bulgarien."


Jag kan inte låta bli att undra vad Bulgarerna pysslade med 1934 om man kände sig tvungen att starta ett broderskap för att få dem att äta ännu mer grönsaker... från Sverige..?
Grå
Nu har jag googlat lite på Peter Donov och inser att han har varit "lite" inspirerad av Asien och Mellan Östern...
Tydligen är det många som har honom som förebild idag.

Kul..! tänk att man kan lära sig nåt av att tömma en skruv- och braåhalåda... smile.gif
Platinum
Är du säker på att de stavade rätt?

http://www.bratstvoto.net/vehadi/index_en.html
Grå
CITAT (Platinum @ 17-07-2008, 20:52) *
Är du säker på att de stavade rätt?

http://www.bratstvoto.net/vehadi/index_en.html


Ja inte vet jag, men jag tror att "de" var Peter Donov själv, eftersom det står skrivet ungefär som när man själv skriver försidan till en uppsats.

Kanske var lättare att få folk att läsa en tidsskrift 1934 om det stod "Peter Donov" än Petar Duneov...

Ungefär som mitt efternamn uttalas med svensk accent fast det stavas med franskt, men det kan ju ingen människa i småland uttala på rätt sätt...

... undrar om det går att tvätta den där tidningen på nåt sätt...? *fnular*

Skulle tro att det är så att han hade anhängare här i Sverige som gav ut tidningen i hans namn...
Platinum
Njae, nog inget du ska ge dig in på själv. Vill du få ren den så bör du nog lämna den till en bokbindare eller en sån som reataurerar tavlor som har rätt kemikalier och vana.

Själv skulle jag stoppat den i en plastficka och lagt bland andra gamla klenoder, nått som är 80 år gammalt ska inte se nytt ut.

Sen gällande "universella brödraskapet" så kolla... http://sv.wikipedia.org/wiki/Teosofiska_Samfundet
Grå
Kemikalier och kemikalier... jag hade tänkt mig grönsåpa och diskmedel biggrin.gif Men ok, jag ska låta den vara..

Giv Sveriges folk ett bättre bröd!

Och så blir det bilder...

[attachment=21347:Vegetarianen_1.JPG] [attachment=21348:Vegetarianen_2.JPG]
[attachment=21349:Vegetarianen_3.JPG] [attachment=21350:Svea_Runa_Margarin.JPG]

Den där margarintillverkaren har jag lite frågor kring, om det är lokalt eller rikstäckande? När det existerade och när det lades ned/bytte namn/bytte ägare...
Om någon vet så får man gärna svara..


Platinum
Svårgooglat detta...närmaste jag kommer är detta som jag hittade i en Brand- och liffsförsäkringshistoria...

SveaMargarin-Aktieb.,Nederlag: O.H. Lindh, Svedelius, C. A., Justitieråd, ValhallavägenCentralpalatset,C.;r. t. 12190, a. t.45 A,O.;a. t. Österm. 37 98,r. t. 1151.5.9334.- C. F., f.. d. Justitieråd,Florag. 16,O.;

http://carlotta.gotlib.goteborg.se/pls/car...erMasidn=395773

Alba
Vilket fynd. Den lådan skulle jag älska att ha i min trädgård. För att inte tala om tidningen....vilket fynd.
Jag har en del lokaltidningar från 30-40 talet som hittades då ett gammalt cafe blev offer för grävskopan.....jättekul att läsa i
gamla tidningar och se bla annonser med priser så man häpnar idag....men då var det säkert dyra priser.
Sussie F-Flower
Vilka fina saker du har fått tag i!

Visst är det härligt och samtidigt häftigt med alla sådana här "gamla" saker...
Tänk om "sakerna" kunde tala... Det är nästan lite magi bara att hålla i dom.

Älskar själv allt som är gammalt, så till den grad att mina vänner nästan tycker att dom kommer till ett museum när dom kommer till mig... crying.gif laugh.gif

Vad kul att du delade med dig av dina bilder!
Myosotis
Häftigt!!
Grå
CITAT (Sussie F-Flower @ 18-07-2008, 09:24) *
Vilka fina saker du har fått tag i!

Visst är det härligt och samtidigt häftigt med alla sådana här "gamla" saker...
Tänk om "sakerna" kunde tala... Det är nästan lite magi bara att hålla i dom.

Älskar själv allt som är gammalt, så till den grad att mina vänner nästan tycker att dom kommer till ett museum när dom kommer till mig... crying.gif laugh.gif

Vad kul att du delade med dig av dina bilder!


Ärligt talat så var detta ett mycket stort fynd för mig, för jag hade faktiskt ingen aning om att tankar på buddhism och den typen av spiritualism överhuvudtaget var något som rörde sig här i skandinavien så tidigt på 1900-talet, så den där tidningen har i varje fall talat så det räcker och blir över smile.gif

Mitt hem ser inte ut som ett museum, mer som en second hand dump (soptipp??) för jag tycker betydligt mycket mer om rejält byggda möbler som använts och älskats i många herrans år, än spånskiveskiten som tillverkas idag och som håller sålänge man inte har monterat ihop det eller ska öppna en låda för första gången.
Soffor hittar man inga så sköna som de där fulingarna med randigt, garnaktigt tyg i brunaoranga färger och bolster så man tror de har robbat en hel skumgummifabrik och stoppat i... rejäla trästommar... det är grejer det smile.gif
Jag har ingen sån, men vill ha och snart har hundarna legat sönder de sofforna jag har så det är ändå dags att byta. Då är det slutlugget i sofforna för hundsingarna när jag får in en sån 60-talsklenod i huset!
Sussie F-Flower
....för jag tycker betydligt mycket mer om rejält byggda möbler som använts och älskats i många herrans år, än spånskiveskiten som tillverkas idag och som håller sålänge man inte har monterat ihop det eller ska öppna en låda för första gången.
[/quote]


Hehe... -Exakt så tänker jag också... Kul att höra att någon fler är lika "rejäl-fixerad" som mig...
Det är ju så mycket "rappel" idag när/om man ska köpa något man behöver. Enda fördelen är väl att det väger mindre om man ska möblera om eller flytta... giggle.gif
Grå
CITAT (Sussie F-Flower @ 18-07-2008, 13:39) *
Enda fördelen är väl att det väger mindre om man ska möblera om eller flytta... giggle.gif


biggrin.gif Som när jag skulle hämta det soffparet jag har idag. Två stycken tvåsitsar hos ett par i Nässjö för 250 kr styck.
Jag menar ... jag ser inte ut som Anorld Schwarzenegger, men jag har varit van vid att jobba och lyfta självständigt sedan jag började jobba när jag var 16 så klen är jag inte.

"Det är ingen fara, jag slänger upp dem på kärran själv" sa jag till damen i huset och tog ett stadigt tag om soffryggen på den första...

.. och höll på att krevera fullständigt! Träet i dem är jättemassivt och väger långt mycket mer än vad det borde och hon bara skrattade åt mig biggrin.gif
Då visade det sig att de också är 60-talare egentligen, men som hon klätt om ett antal gånger. Och jag som trodde det var masonitsoffor från Ikea.. Så kan det gå..
Sussie F-Flower
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
*Stintan*
Oj va kul med gamla grejer!
[attachment=21385:aktiebrev.jpg]
[attachment=21384:svea2.gif]
Grå
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2008, 17:18) *
Oj va kul med gamla grejer!


"Gräddrikast" biggrin.gif
Undrar om de finns i landskapet "Gräddriksland" då.
Det där certifikatet/diplomet skulle jag vilja ta en närmare titt på.
Är det någon som vet om de finns kvar? Bytt namn?
Platinum
Hittade detta nyss, kanske nått att googla vidare på.

"1922 grundade Mikael Bergendahl i Hässleholm ett agenturbolag för Margarinbolaget Svea i Kalmar. Men Mikael Bergendahl hade större planer än att förbli margarinagent. Agenturen utökades efter ett par år med mjöl och fodervaror samt med leveranser till detaljhandlare, bagerier och restauranger. 1931 köpte han en tio år gammal T-Ford, så att distributionen kunde ske i egen regi.

1945 avled Mikael Bergendahl och sonen Sixten tog över. Sortimentet utvecklades med bl.a. kaffe, kryddor och bananer. Successivt omvandlade Sixten Bergendahl företaget till en fullsortimentsgrossist. 1965 inleddes ett samarbete med Favörkedjan.

BergendahlsGruppen är i dag ett familjeägt handelsföretag i Hässleholm som bedriver parti- och detaljhandel, dels genom egna dotterbolag, dels genom samverkan med köpmannaägda butiker. Företaget ägs och leds av den tredje generationen genom Elisabeth Bergendahl-Mylonopoulos och Spiros Mylonopoulos. "



Denna länk föll över mig också http://www.bergendahls.se/sv/Artal.aspx
*Stintan*
CITAT (Grå @ 18-07-2008, 19:50) *
"Gräddrikast" biggrin.gif
Undrar om de finns i landskapet "Gräddriksland" då.
Det där certifikatet/diplomet skulle jag vilja ta en närmare titt på.
Är det någon som vet om de finns kvar? Bytt namn?


Tror det är en gammal aktie.
Grå
CITAT (Platinum @ 18-07-2008, 19:56) *
Hittade detta nyss, kanske nått att googla vidare på.

"1922 grundade Mikael Bergendahl i Hässleholm ett agenturbolag ...
(o.s.v)


Coolt, tack! smile.gif Ska googla på i dina spår. Men vadå inte nöja sig med att vara Margarinmagnat, fint som snus ju, snacka om att befinna sig i gräddfilen wink.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (Grå @ 18-07-2008, 22:41) *
Coolt, tack! smile.gif , fint som snus ju, snacka om att befinna sig i gräddfilen wink.gif


giggle.gif

Bestäm dig! var det snus eller margarin?
Grå
CITAT (anne-li i olofstorp @ 18-07-2008, 23:02) *
giggle.gif

Bestäm dig! var det snus eller margarin?


Ja du... tänkte det skulle bli 2000-talets trend. Det finns ju redan fast margarin, flytande margarin, lättmargarin, extra saltat margarin...



... men inte pulvermargarin.

Det vore väl nå't?
anne-li i olofstorp
Se upp med "Tramsfetterna" bara

coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon