catlady
Min bästa väninna har en mycket aggressiv sorts cancer och har antagligen bara veckor eller månader kvar att leva. Jag letar efter stödgrupper i sydvästra Skåne, Malmö, Trelleborg, Lund. Någon som kan tipsa?
Alba
Jag har googlat lite på "stödgrupper" och på " stödgrupper cancer" och det verkar som stödgrupper ofta delas in i olika sjukdomsområden...bröstcancer osv.
Jag tror att du kan ringa till ett närliggande sjukhus och fråga ang en stödgrupp.

Jag har själv upplevt hur det är att leva nära någon med cancer. Man känner sig så maktlös och saknar ord. Jag tror att det viktiga är bara att visa att man finns till och lyssnar om den sjuke vill prata. En del vill berätta hela tiden och andra vill inte beröra det så mycket och då kan det vara bra att få komma i kontakt med en stödgrupp där man träffar andra med liknande problem och även de som redan genomgått en sjukdomstid som anhörig.

Jag hoppas du hittar en kontakt som kan ge svar på alla frågor.

Lycka till smiley_small_hug.gif
Ramred
Föreslår också att du ringer till närmaste sjukhus eller liknande. Det brukar hänga information om stödgrupper för olika saker i väntrummen, vad jag sett. Annars kanske dom kan hjälpa till på sjukvårdsupplysningen/rådgivningen. Telefonnummer dit bör du finna på ditt landstings hemsida angående sjukvård.
Hoppas du finner hjälp i en så tuff situation.
catlady
Tack för svar!
Jag har också upptäckt att det inte går att hitta anhöriggrupper på nätet, och måste nog som ni skriver ta kontakt med sjukhusen. Jag tycker att det är jättekonstigt att det inte finns ett nätverk för stöd till anhöriga. Det måste finnas massor med människor som går helt ensamma och bär på sorgen och chocken.
Anma
Här finns stöd på nätet Cancerfonden
Sussie F-Flower
Här har du en sida du kan ringa och fråga!!!

Hade skrivit ett låångt pm till dig igårkväll. Tog 45 min att skriva men det försvann pga ERROR!!!!!!!


http://www.121.nu/onetoone/foretag/skane-l...palliativt-team


Du ska prata med någon från Palliativa teamet!
Netha
CITAT (catlady @ 05-08-2008, 14:04) *
Tack för svar!
Jag har också upptäckt att det inte går att hitta anhöriggrupper på nätet, och måste nog som ni skriver ta kontakt med sjukhusen. Jag tycker att det är jättekonstigt att det inte finns ett nätverk för stöd till anhöriga. Det måste finnas massor med människor som går helt ensamma och bär på sorgen och chocken.

Förstår inte riktigt ... Vill du ha stöd i din sorg,
när du vet att din väninna snart kommer att dö?
eller vet du inte hur du ska bete dig i hennes närhet?

Det viktigaste är väl att du som väninna är ärlig och pratar med henne som ni alltid gjort.
Du gråter med henne (om hon är ledsen) ... men också skrattar med henne när ni minns
allt roligt ni fått vara med om tillsammans.

Döden kan många gånger komma som en befrielse, och inte alls alla är lika rädda för den
som anhöriga/vänner som blir kvar.

Så tänker iaf jag.
catlady
Sussie F: Vad synd att ditt pm försvann! Menar du att jag ska ringa numret i Ängelholm för att få reda på var det finns stödgrupper, eller har de en stödgrupp? Pm:a gärna mig igen!

Netha: Ja, det är jag som behöver stöd i min sorg. Förstår du inte att anhöriga till döende också behöver stöd? Du har ingen aning om hur jag mår eller hur det kommer kännas när min bästa vän är borta. Herregud, en befrielse?! Du kan väl göra mig en tjänst och hålla dig borta från den här tråden?
Alba
CITAT (catlady @ 25-08-2008, 14:24) *
Sussie F: Vad synd att ditt pm försvann! Menar du att jag ska ringa numret i Ängelholm för att få reda på var det finns stödgrupper, eller har de en stödgrupp? Pm:a gärna mig igen!

Netha: Ja, det är jag som behöver stöd i min sorg. Förstår du inte att anhöriga till döende också behöver stöd? Du har ingen aning om hur jag mår eller hur det kommer kännas när min bästa vän är borta. Herregud, en befrielse?! Du kan väl göra mig en tjänst och hålla dig borta från den här tråden?




Ja men det är ju klart att du behöver stöd.
Man behöver växla tankar med andra personer i samma situation. De samtal man för med utomstående är ju helt annat än de man för med den sjuke.
Jag tycker du gör rätt som försöker få kontakt med andra. Man kan behöva det stödet både under sjukdomens gång och efteråt.

Jag minns när min mamma var sjuk och den hjälp jag fick av en arbetskompis som varit i samma situation. Det var små ord och tankar som var så värdefulla......några ord om hur hon hade haft det och hur hon reagerade och att jag fick känna att precis så känner jag det. Inte minst den där känslan man kan få om man gör rätt eller inte. Då är det bra att få prata av sig lite.

Lycka till och jag hoppas du hittar ett bra stöd.
Sussie F-Flower
Har Pm:at dig nu!
Björken
Klart att du ska söka den hjälp du kan få för egen del om du känner att du behöver det.
Oftast är det så att man vill vara stark och orka finnas till för den som är sjuk så mycket man kan men för att orka det så måste man själv finna kraft någonstans. Då kan stödgrupper vara en mycket fin hjälp, människor som har egen erfarenhet och vet vad de talar om.
catlady
Den Bästa Finaste mest Speciella Lina i hela världen gick bort 13.50 den 1:a september.
Tack för alla fina ord!
Magdis
CITAT (catlady @ 10-09-2008, 13:03) *
Den Bästa Finaste mest Speciella Lina i hela världen gick bort 13.50 den 1:a september.
Tack för alla fina ord!

Beklagar verkligen! crying.gif trostar.gif
Sussie F-Flower
Oj, så fort det gick!
Varma kramar till Dig i din svåra sorg!

trostar.gif

Varför löser döden de band kärleken knyter?
Varför river döden det livet bygger?
Må Ödets Vindar lyfta "Kära Lina" så att hon dansar bland stjärnorna...
sagt vid Indianhövdings begravning.

Alba
Tänker på dig. smiley_small_hug.gif
Berith
Sorgligt.... sad.gif Hoppas du hittade gruppen du letade efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon