Full version: Purpurklätt, hjälp!
sofin
Hej allihopa,

Fick syn på den underbara purpurklätten här om dagen och har nu möjlighet att få tag på en planta. Men eftersom jag är totalt novis på det här med att plantera och sköta trädgårdar så behöver jag lite hjälp smile.gif

Hur gör jag med den? Var trivs den bäst? Sol, halvskugga, skugga? Har Googlat men inte hittat något. Såg att den var 2-årig vilket väl betyder att den kommer blomma fint nästa år också. Men sen då? Hur sparar jag fröna? Eller kommer den att fröa lite av sig själv så jag inte behöver bry mig så mycket?

Någon som har lite handfasta råd till en nybörjare?

Tack på förhand..
CillaM
Mina trivs i torr jord men det innebär ju inte att den inte kan trivas i annan miljö. Ta frökapslarna när du ser att de är öppna och sprid ut fröerna. Resten sköter moder natur. Till slut verkar de som de är perenner.
Red Top
Jag har mina i full sol och där trivs de jättebra=)
Fågelvägen
Torrt och soligt vill de ha! Men omplanterad halvskuggigt i woodland går också bra.

Eftersom den är 2-årig bildar den en silvergrå bladrosett (lätt att känna igen) första året, blommar andra året och försvinner sedan. Fast fröplantor dyker sedan upp på de eländigaste ställen, där inget annat vill växa. När de illröda fått växa i fred några år har också vita exemplar spritt sig hos oss, utan att vi köpt purpurklättplantor eller frön.
CillaM
Åhh, vita purpurklätt, vad jag har letat efter sådana.... whist.gif
Eva 33c
CITAT (sofin @ 16-07-2008, 21:53) *
Hej allihopa,

Fick syn på den underbara purpurklätten här om dagen och har nu möjlighet att få tag på en planta.

Eftersom den är tvåårig så försök att få en planta som inte blommat i år. Som Fågelvägen skrev är den nya plantorna lätta att känna igen på sin silvriga färg. Kan du få en blommande också är det ju bra för då kan den få fröa av sig i år (om du vill kan du samla in fröerna och så dem under kontrollerde former), och så får du nya småplantor nästa år. Men ursprungsplantan kommer inte att finnas kvar då. Så kommer du liksom "i takt" med blomningen. Nu kan det kanske vara lite kinkigt att flytta en blommande planta förstås. På sikt kommer den att sköta sig själv och dyka upp lite här och där. Det är tvååringarnas charm.
Förra året tog jag hand om fröerna från mina vita klättar. Nu har jag planterar ut en massa små rosetter så får vi se om den vita färgen är något så när frökonstant... Hoppas kan man ju alltid.
hogsatra
Jag har fröer till både vit och rosa purpurklätt om någon vill ha. Maila mig helst c.hogsatra@gloclanet.net
Krolliljan
Jag försöker klippa av frökapslarna innan de fröar runt i hela trädgården. Lite tar jag alltid hand om.Varje vår brukar jag så i krukor. Sen sätter jag ut dem där jag vill ha dem.

Det går utmärkt att flytta runt den, i och för sig, om de dyker upp där man inte vill ha dem, även när de blommar. smile.gif
Bassam
Jord blandning ( två tredje del jord+ en tredel fuktig torvmull, barkmull eller väl förmultnad kompostjord.).
H:Bassam
ingrid fuxwall
CITAT (CillaM @ 16-07-2008, 23:11) *
Åhh, vita purpurklätt, vad jag har letat efter sådana.... whist.gif

Kom hit och hämta några som ska blomma nästa år
CillaM
Tack för din goda tanke Ingrid men jag har nog fått mitt "behov" tillgodosett redan! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon