För några dagar sedan uppstod det stora, röda utslag på mina armar. Jag är inte allergiker, så detta var ovant för mig. Utslagen kliade och efter några dagar bildades blåsor i dem. Jag sökte då på nätet och fann ganska omgående vad jag råkat ut för, fytofotodermatit (kan jämföras med brännskador).

"Kemisk-fysikalisk orsak: Vissa ämnen kan tillsammans med långvågig ultraviolett strålning (UVA) ge en fototoxisk reaktion med ilsken rodnad och blåsor. Ses ofta strimformigt. Efterlämnar ofta sekundär hyperpigmentering som kan kvarstå länge. Björnloka, selleri, morot, dill m.fl. flockblommiga växter (umbelliferae) innehåller s.k. psoralener som gör huden ljuskänslig och kan ge upphov till en akut lokal fototoxisk reaktion."
Behandling:
Fytofotodermatit ("ängsdermatit"): Normalt ingen behandling, men ev. solskydd så att avblekningen ej fördröjs.

På en dansk websida visas en bild på en kvinna som med oskyddade armar varit i kontakt med Moses brinnande buske och sedan utsatts för solljus.

Jag hade en solig dag varit ute och rensat i trädgårdslandet och i buskage med högt gräs endast iklädd linne och shorts och mycket arbete hade utförts intill en av mina Moses brinnande buske. Nu är mina besvär inte att jämföra med den stackars kvinnans på bilden. Jag har ännu några stora blåsor kvar men utslagen verkar krympa efterhand.

Jag berättar det här som en varning till er andra!