*Erika*
Hej!

Jag har fått några tomatplantor som "blivit över" av min mormor. Väl på plats i Skåne har de fått utstå både storm (av typen plocka-upp-plantan-och-slunga-den-över-halva-trädgården), regn och gassande sol. Dock verkar det vara plantor av den härdade typen för de blommar vidare och nu börjar det komma tomater om än fortfarande i grönt stadium.

Jag har totalt fyra plantor varav tre står lite trångt i samma kruka och en festar loss i en kruka alldeles själv. Tanken var att plantera om dem, men nu vet jag inte om jag vågar när fruktbildningen gått så långt. Klarar tomaterna en omplantering i detta läge eller är det bara att vattna och se glad ut och hoppas att de klarar sig ändå? Är lite rädd att de får någon näringschock när de får ny jord och mycket mer av den och att tomaterna behagar ramla av eller något annat hemskt.

Just nu står de i svarta plastkrukor i zinkhinkar med leca i botten. Om omplantering funkar skulle jag vilja flytta över dem till lite mer rejäla terakottakrukor.

Tips någon?

// Erika
Åsa, mälardalen zon 2
Tomater klarar omplantering även när de har frukt, bara flytta över hela rotklumpen i en större bytta (lagom för normalstora tomatplantor = 15-20 liters kruka/hink,), och fyll på med jord. Till de som sitter i grupp skulle jag försöka hitta en riktigt rejäl bytta och låta dem sitta ihop tror inte man ska hålla på och slita för mycket i rotsystemet när de har frukter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon