MadeleineB
Hej!
Jag är ny här i forumet, men har tittat på inläggen några gånger. Så jag har redan upptäckt att man kan få hjälp med det mesta här!
Jättebra!
Bor sedan en tid mitt på Österlen, i närheten av Tomelilla. Vi trivs fantastiskt bra (kommer från Stockholmstrakten) och håller för fullt på med att restaurera huset.
Men till nästa sommar är det meningen att min kryddgård ska stå klar, och kunna ta emot besökare. Just nu håller vår granne lantbrukaren på och gör i ordning marken där den ska få växa upp! Spännande.
Så jag har redan avslöjat min passion - örter och kryddor! Hittills odlar jag dem mest i krukor, men allt man sätter i jorden verkar stormtrivas här nere och bara sprutar upp ur jorden. Så det verkar lovande, tycker jag.
Jag har inga djur, jo 2 katter och 2 kaniner, men funderar på höns till sommaren. Jag har en sådan där nostalgisk bild av höns som pickar omkring på gårdsplanen, men ingen erfarenhet av höns. Någon som har det?
Får återkomma med mer senare
MadeleineB
MadeleineB
Det blir visst jag själv som skriver första "svaret"! Hur kan jag skriva att kryddgården ska stå klar? Vilken önskedröm! Den blir förstås aldrig klar, men jag menar snarare att den ska ha tagit form så mycket att man ser att det är en kryddgård.
Ibland uttrycker man sig inte riktigt som man tänkt sig...
MadeleineB
Pia mitt i Skåne
Hejsan Madeleine.
Ja, jag har ju inte varit här så länge själv, men jag kan ju ändå hälsa dig välkommen hit. Både till forumet och till Skåne. Vill också passa på att rekommendera ett utflyktsmål till dig och alla andra på forumet, ett ställe som jag tycker bra om med massor av örter och kryddor, nämligen Tirups Örtagård utanför Staffanstorp.
Här är lite info om stället:Tirups Örtagård
Det är inte lönt att "åka inom", man måste ha lite tid när man går där.
Må så gott.
Pia
MadeleineB
Tack!
Ja, Tirup är jättefin...ett ställe att tillbringa mycket tid på! Jag hittade den av en händelse förra sommaren. Man kan driva runt där, titta på örtagården, fika ute eller inomhus på trevligt café...
Och man får massor av idéer. Förutom att det finns mängder av plantor att köpa. Jag kom hem med fler än jag egentligen ville ha, jag blev så inspirerad.
Tack igen för välkomnandet och för tipset! Kan vi vidarebefordra till andra, eller hur?
MadeleineB
Ti bee
Välkommen till nybyggarland! För det är lite så det verkar kännas för oss Stockholmare härnere, det finns ju rätt gott om oss här på Österlen, kan man säga. smile.gif
Håller också på för fullt att renovera hus! Och ta hand om litet barn också!
Vi bor lite närmre Simrishamn, i Hammenhög, och trivs också fantastiskt bra härnere! Vilken enorm skillnad det är för mig som känt mig instängd i lägenhet alltför länge innan vi flyttade. I 10 år så längtade jag efter egen trädgård, nu har jag fritt spelrum!
Välkommen hit, önskar jag som varit här på Odla bara ett litet tag ännu!
smile.gif
Spännade örtträdgård förresten, skall bli roligt att hälsa på en dag!
Exotic
Hej & välkommen hit Madeleine B smile.gif

Det låter härligt med att ha flyttat till Österlen rolleyes.gif smile.gif Hoppas du får lite hönor som pickar omkring ,det är nått jag skulle vilja Haaaaa rolleyes.gif men det funkar inte sad.gif
Men här är 1 härlig bild jag tog nyss...

Ha det
Exotic
Den bilden blev inge vidare sad.gif blink.gif men i albumet är den vackrare,föresten dessa hönorna & tupp har fjädrar på fötterna...
rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...565&uuid=elaine
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon