Full version: Beskära smal buskros
akagebeck
Hej!
Jag har en buskros som jag planterade för snart två år den. Den har inte riktigt vuxit till sig, men jag antar att det tar några år innan den blir stor och kraftig.
Jag beskar den i våras när björkens löv var stora som musöron, och den har vuxit på sen dess, men det är ett par, tre grenar som skjuter i höjden och själva busken blir inte så bred, utan mer smal och hög. Bör jag kapa de här högre grenarna nu, eller ska jag vänta till nästa vår?

Buskrosen är en Alba-sort, Princess de Lombolle, och står under ett körsbärsträd i en perennrabatt. Får sol några timmar på förmiddagen. Har gödslat med kogödsel i våras. Behövs det mer gödsel nu kanske?

Hälsningar
Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Under ett träd + sol några timmar tycker jag låter som en orsak till varför den inte blir så stor (även skuggtoleranta rosor brukar behöva åtminstone uppåt 5-6 timmar sol för att utvecklas optimalt, med färre soltimmar överlever de men de växer sämre och blommar inte så mycket). +En ros som står under ett träd kan behöva rejält med vatten snarare än många givor gödsel, träd dricker ganska mycket vatten.

+Växtsättet tror jag är så till viss del för att du har klippt den. Jag har bara en Albaros men den växer ganska rakt upp, grenarna buskar inte till sig förren året efter. Buskrosor brukar man inte beskära de första åren mer än att man tar bort dött, sjukt och skadat och sedan i framtiden gör man bara gallringar.
Cilla
Jag har en rosenhäck med många olika sorter och någon dummer beskar mina alba-rosor i vintras - just de här skotten som första året är raka och nästa år grenar sig och bildar blommor. Resultatet när man beskär de raka skotten, oavsett tidpunkt, är att de förgrenar sig där och ibland med ganska många grenar från samma ställe, året därpå bildas sidogrenar på dessa och blomanlag och då blir det så topptungt att plantorna lägger sig ned.

Så om någon beskurit så kan man visserligen gilla läget och stötta rosorna, men vill man ha ett naturligt växtsätt med vackert bildade sidogrenar så får man skära ned de här redan insurna skotten ganska långt ned så man slipper det där topptunga, fallande, växtsättet.

När jag började med rosor sade rosexperterna till mig att man får vänta fyra år innan plantan visar sig i sin fulla vigör, och det verkar stämma. För mig som trädtok är det en mycket kort tid och det är fantastiskt att en klätter- eller buskros kan bli så ymnig på bara fyra år!
akagebeck
Tack för svar! Jag ska ge mer vatten, samt klippa ur några grenar ur körsbärsträdet så det kommer in mer sol.

En annan fråga om samma buske. Det är en hel del löss på den, är det på grund av samma orsak det? Dvs lite för skuggigt och lite för torrt? Jag har provat att spruta med såpvatten och det verkar hjälpa delvis, de försvinner ett tag, men kommer tillbaka rätt fort. Nåt tips där?

/Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Om du börjar spruta med såpvatten måste du fortsätta hela säsongen med det, regelbundet, för då har du även tagit död på lössens fiender.

Klämmer man däremot de värsta luskolonierna för hand kan man stta och rulla tummarna nu för de naturliga fienderna brukar ha förökat upp sig i tillräcklig mängd vid denna årstid.
Cilla
Om man vattnar sina rosor så är det sällan de mår illa av löss heller. Jag har under mina nu fem första rosodlarår blivit förvånad över hur lite nedsatt tillväxt och blomning man ser också på starkt lusangripna plantor.

I min egen trädgård har jag ca 120 rosor av olika sorter och lössen njuter. Men de låter mig njuta av rosorna också. Jag dödar med fingrarna ibland, särskilt i början av säsongen, använder aldrig såpa. De rosor som jag glömmer att jag har och som står i glömda hörn blommar lika villigt som de som jag tar bort lössen på.

Annat är det med vecklarna på våren. De måste man få lite bukt på, annars äter de faktiskt upp plantorna. Och torkan. Vattnar jag inte vid torka får rosorna alla möjliga problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon