Platinum
Jag har fått angrepp på en av mina plantor med pepparfrukt.

Började fundera varför bladen på en av plantorna började gulna och såg nu vid syning att det på undersidan av bladen sitter pyttesmå svarta kryp. Just denna står bredvid tre andra plantor utan angrepp och inomhus i ett söderfönster.

Vad kan det tänkas vara?

Smittsamt? Spridningsrisk?

Hur åtgärda? Bespruta, beskära?

Sofiia
trips? Vet ej om dom kan va helsvarta, dom som jag haft har varit svart-vita. Men det gick precis som du beskriver, bladen började gulna och föll av till slut. sad.gif
Platinum
Jo det skulle nog kunna vara trips som du nämner.

Funderar fortfarande över de andra frågorna, först och främst då om det finns risk att det sprider sig till plantorna som står bredvid och även hur man kan få bukt på det.
Åsa, mälardalen zon 2
Trips brukar sprida sig till de omgivande växterna + är det trips så kan de flyga. På icke ätliga växter kan man sticka ner provadopinnar i krukorna, trips har en del larvstader då man inte brukar kunna döda dem med att spruta medel så sprutar man måste man spruta många gånger och ta död på dem allteftersom de blir vuxna.

Enklaste sättet med chilin är att ställa ut plantorna om det är möjligt, ute är det inte lika gynnsamt klimat för skadedjuren + det finns predatorer ute.
Platinum
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-06-2008, 09:41) *
Trips brukar sprida sig till de omgivande växterna + är det trips så kan de flyga. På icke ätliga växter kan man sticka ner provadopinnar i krukorna, trips har en del larvstader då man inte brukar kunna döda dem med att spruta medel så sprutar man måste man spruta många gånger och ta död på dem allteftersom de blir vuxna.

Enklaste sättet med chilin är att ställa ut plantorna om det är möjligt, ute är det inte lika gynnsamt klimat för skadedjuren + det finns predatorer ute.


Då ställer jag ut plantan som det är synbart angrepp på och håller tummarna att det inte redan hunnit sprida sig till de andra tre, inga synbara kusar just nu iaf.
Platinum
Att jag bara kan se angrepp bara på en av plantorna, kan det bero på att jag har en köttätande växt mellan de andra? Att de klarat sig tack vare den plantan alltså, så den har ätit upp ev. flygfän.
Sofiia
Dom sprider sig nog väldigt lätt. Då vi hade trips så var det på ALLA växter sad.gif och dom var inte några... + att det var mammas 40år gammla orkidéer... Jag använde provado pinnar och så sprayade jag insektdödar-medel på alla växter, efter det har det inte funnits ett enda trips. Men provado är kanske inte så hälsosamt heller för oss människor så jag skulle nog göra som Åsa säger!
Danne_A
Det lustiga med Provado är att det på baksidan tydligt står att man inte skall använda detta till ätliga växter. Samtidigt står det på nätet att detta är professionellt godkänt för diverse ätliga växter, kanske är en fråga om "koncentration" och annat... Se t.ex denna länk...
http://www.cdpr.ca.gov/docs/registration/p...6/01january.htm

nåja, det är i alla fall inget jag rekommenderar...
Platinum
CITAT (Danne_A @ 18-07-2008, 18:41) *
Det lustiga med Provado är att det på baksidan tydligt står att man inte skall använda detta till ätliga växter. Samtidigt står det på nätet att detta är professionellt godkänt för diverse ätliga växter, kanske är en fråga om "koncentration" och annat... Se t.ex denna länk...
http://www.cdpr.ca.gov/docs/registration/p...6/01january.htm

nåja, det är i alla fall inget jag rekommenderar...


Intressant länk, detta krävde ju lite vidare googling och njae förlitar mig nog heller på ev. kryp i trädgårn.

Om innehållet i Provado: http://en.wikipedia.org/wiki/Imidacloprid
Åsa, mälardalen zon 2
Det är olika regler för olika länder, så man kan inte titta på utländska sidor och tro att det är OK bara för att ett land säger det ex. i USA anses det ju även helt OK att proppa djuren fulla med tillväxthormoner de anser det helt ofarligt att äta sånt kött men här i Sverige + andra Europeiska länder har vi annan syn på saken. Vi har helt enkelt olika mått på vad som kan vara farligt för hälsan helt enkelt.
Bassam
om du använder Provado eller andra bekämpning medel , du ska vänta några dagar eller veckor före att äta frukt eller blas eller rötter, varje bekämpning medel har egna tid.
H:Bassam
Danne_A
CITAT (Platinum @ 18-07-2008, 18:53) *
Intressant länk, detta krävde ju lite vidare googling och njae förlitar mig nog heller på ev. kryp i trädgårn.

Om innehållet i Provado: http://en.wikipedia.org/wiki/Imidacloprid


Mycket intressant läsning! Substansen används alltså för loppmedel för djur... Provadopiller i öronen kanske hjälper? crazy.gif

Det var egentligen förra året, jag blev något desperat över de trips problemen jag fick av mina i chilis. En fajt som slutade med att jag högg ner dem, och bestyckade övriga prydnadsväxter med Provado pinnar... Trips är inte roliga och är i princip omöjliga att bli av med dem eftersom alla andra mer "hälsosamma" medel lägger sig utanpå växten, och Trips lever gott i larvstadie inne i växten.
Platinum
CITAT (Danne_A @ 21-07-2008, 19:57) *
Mycket intressant läsning! Substansen används alltså för loppmedel för djur... Provadopiller i öronen kanske hjälper? crazy.gif

Det var egentligen förra året, jag blev något desperat över de trips problemen jag fick av mina i chilis. En fajt som slutade med att jag högg ner dem, och bestyckade övriga prydnadsväxter med Provado pinnar... Trips är inte roliga och är i princip omöjliga att bli av med dem eftersom alla andra mer "hälsosamma" medel lägger sig utanpå växten, och Trips lever gott i larvstadie inne i växten.


Hur menar du när du säger att de lever i gott larvstadie inne i växten? De plantor jag har som fick angrepp och ställde utomhus, visar ju inga fler sjukdomstecken än små svarta kryp på blad som gulnar och sedan faller av. De har ju burit blommor och utvecklar frukt trots detta.
Åsa, mälardalen zon 2
Trips har flera olika larv/puppstadier. Äggen sticks in i bladen så en mycket kort i början av larvstadiet så lever de i bladet, och sedan brukar de inte dö heller under de puppstadier som de tillbringar i jorden de flesta medel kräver ju att man träffar insekten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon