Platinum
Den första:
Är idag ca 4 meter hög och volymmässigt minskad med 50% så verkar tåla tuff beskärning. Nya skott har röd färg på stammen Den får vita blomklasar och blommar i slutet av maj-juni under 2-3 veckor. Grenar som kommer längre ner i buskaget och lägger sig på backen rotslår sig mycket lätt.



Den andra:
Är idag ca 3 meter hög. Blommar i gult i april-maj, får små blommor som växer i som stående klasar, bladen utvecklas efter blommning.



Den tredje:
Vet jag inte mycket om, skott som vuxit upp från en gammal stubbe. Blir lätt angripen av svarta löss.
Ophelia
Första busken ser ut att vara en kornell av något slag. Förslagsvis en Cornus alba. Den finns i olika bladfärger och även gernarna kan vara limegröna eller riktigt rödaktiga. En tålig och dekorativ buske.

Andra busken skulle kunna vara en forsythia. Blommar vackert under våren på bar kvist och därefter blir den grön.

Tredja busken gissar jag på någon slags olvon. Föslagsvis Viburnum opulus. Den brukar få "handflate"vita blomställningar och bären brukar vara röda. Jag tycker den är väldigt fin.
Platinum
CITAT (Ophelia @ 24-06-2008, 17:30) *
Första busken ser ut att vara en kornell av något slag. Förslagsvis en Cornus alba. Den finns i olika bladfärger och även gernarna kan vara limegröna eller riktigt rödaktiga. En tålig och dekorativ buske.

Andra busken skulle kunna vara en forsythia. Blommar vackert under våren på bar kvist och därefter blir den grön.

Tredja busken gissar jag på någon slags olvon. Föslagsvis Viburnum opulus. Den brukar få "handflate"vita blomställningar och bären brukar vara röda. Jag tycker den är väldigt fin.


Buske två, absolut Forsythia efter bildgoogling. Får avvakta med närmare artbestämning tills den blommar nästa vår.

Buske ett, kan vara kornell som du säger...art? Fler tips? För stora blommor för Cornus alba när jag googlar, ser mer ut som fläderblom, pyttesmå vita fast inte så stora klasar som hos fläder.

Och buske tre, avvaktar och ser. Hur stor måste den bli för blomning för närmare artbestämning? Ofta hinner jag inte med marodörerna så det bara är stjälkar kvar. Gammal trädgård, bearbeta en del i taget typ.
Aqvakul
Instämmer med Ophelia. "Tvärsäker" på att ettan är en Cornus. Nästan lika säker på att trean är en Viburnum.
Eva 33c
Jag tycker din beskrivninga av blommorna på bukse 1 stämmer bra med blommorna på Cornus alba, det var lite svårt att hitta en bild, men här är en länk till en bild på blomman
Din buske skulle kunna vara en Cornus alba var sibirica, som är den vanligaste med röda stammar, kallas korallkornell.

Buske 3 är nog olvon, typiskt nog brukar olvon drabbas av löss och annat som äter ner den till ett skelett. Speciellt skogsolvon, viburnum opulus, som får röda bär. Men det finns många arter av olvon.
Platinum
Tack för hjälpen thanks.gif bravo.gif

Alltid roligt att veta vad det är för växter man har i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon