Full version: Illvilliga Monster
eden
Jag har en hund, som, av och till, får på sig fästingar och dessa monster letar sig ner i hans päls (tjock) och biter sig fast. Det var en lugn period när det var varmt och tort,(monstren klarar inte detta), men nu är det som vanligt igen. Är det ngn. som vet varför dom (fästingarna) finns?
henriks
CITAT (eden @ 23-06-2008, 00:52) *
Jag har en hund, som, av och till, får på sig fästingar och dessa monster letar sig ner i hans päls (tjock) och biter sig fast. Det var en lugn period när det var varmt och tort,(monstren klarar inte detta), men nu är det som vanligt igen. Är det ngn. som vet varför dom (fästingarna) finns?

Läste någonstans att fästingar är ett av mycket få djur som inte har någon "uppgift" vet inte om det stämmer. Om det gör det är de ganska lika oss människor eller? har ingen uppgift i naturen utöver att ställa till jäkelskap för andra arter!
Platinum
CITAT (henriks @ 23-06-2008, 00:55) *
Läste någonstans att fästingar är ett av mycket få djur som inte har någon "uppgift" vet inte om det stämmer. Om det gör det är de ganska lika oss människor eller? har ingen uppgift i naturen utöver att ställa till jäkelskap för andra arter!


Njae vet inte riktigt om jag håller med om att de inte har någon uppgift.

Utöver att föra sina gener vidare har faktiskt fästingar en "uppgift", de överför bakterier, virus och mikroorganismer från ett värddjur till ett annat (borrelia t.ex).




Grå
Survival of the fitest - de finns för att de kan.
eden
CITAT (henriks @ 23-06-2008, 00:55) *
Läste någonstans att fästingar är ett av mycket få djur som inte har någon "uppgift" vet inte om det stämmer. Om det gör det är de ganska lika oss människor eller? har ingen uppgift i naturen utöver att ställa till jäkelskap för andra arter!


Är den släkt med FRA-lagen??
Skruttis
CITAT (eden @ 23-06-2008, 21:01) *
Är den släkt med FRA-lagen??


rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
caprifol
Och på nyheterna nu i morse kunde vi höra att en rysk variant - taigafästingen tror jag den kallas för - är på inmarsch. Sprider svårare virus än TBE. Hoppas nuvarande vaccin skyddar även mot detta virus. Jag utgår från det men hörde faktiskt ingenting om detta. Någon annan som gjorde det?
eden
CITAT (Grå @ 23-06-2008, 06:31) *
Survival of the fitest - de finns för att de kan.


Det är många som finns och kan men inte gör tillvaron obehaglig. Varför detta kryp?
Grå
CITAT (eden @ 24-06-2008, 10:46) *
Det är många som finns och kan men inte gör tillvaron obehaglig. Varför detta kryp?


Det beror på ur vems perspektiv man ser det. Människan tillhör toppen på näringskedjan mest för att hon kan och är anpassningsbar men hur trevligt är det för andra levande varelser på jorden?
Och ändå har människan begåvats med en hjärna och kan välja aktivt mellan att utrota eller att förvalta, det kan inte fästingen...
eden
Och ändå har människan begåvats med en hjärna och kan välja . Är du helt säker, Grå?
Grå
CITAT (eden @ 24-06-2008, 15:02) *
Och ändå har människan begåvats med en hjärna och kan välja . Är du helt säker, Grå?


Japp. Det är bara att alla vet inte om att de har en.
Gossen Ruda
Fästingen står högre än människan i näringskedjan eftersom den kan leva på människan, gäller även loppan och huvudlusen. Vi äter inte dom men försöker med tveksam framgång hålla dom stången.

Det är lite fel att försöka indela djuren i olika grupper, vilka som är nyttiga eller vilka som bara är till skada. Alla försöker bara klara sig själva på bästa sätt och föra arten vidare. Fästingen har hittat en ekologisk nisch utan större konkurrens och den tycks vara framgångsrik, även om många enskilda individer råkar illa ut. Jag hittade t.ex. i helgen en liten fästing i en av gulskålarna jag satt ut för att fånga steklar.
eden
CITAT (Grå @ 24-06-2008, 15:42) *
Japp. Det är bara att alla vet inte om att de har en.


Det måste vara många som inte vet,eller???
KURT
Varför finns vi människor på jorden? Vad gör vi för nytta i naturen?
Grå
CITAT (KURT @ 25-06-2008, 06:24) *
Varför finns vi människor på jorden? Vad gör vi för nytta i naturen?


Ingen större nytta alls, globalt sett. Det finns enskilda individer som har vett att förvalta, resten har bara ha-begär.
samma sak här - vi finns för att vi kan och har anpassat oss. Den enda naturliga fiende vi har är oss själva och när det är krig och svält så pippar vi på av bara attan för en medfödd insikt att bevara människosläktet.
När vi känner oss tillräckligt hotade till livet av fästingen kommer vi att lyckas utrota den också.

Gossen Ruda
Bara ett par strippar från den amerikanska satirserien Pogo:

[attachment=20227:pogo1.jpg]

[attachment=20228:pogo2.jpg]
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 25-06-2008, 08:45) *
Bara ett par strippar från den amerikanska satirserien Pogo:

[attachment=20227:pogo1.jpg]

[attachment=20228:pogo2.jpg]


tummenupp.gif
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 24-06-2008, 21:25) *
Fästingen står högre än människan i näringskedjan eftersom den kan leva på människan, gäller även loppan och huvudlusen. Vi äter inte dom men försöker med tveksam framgång hålla dom stången.

Det är lite fel att försöka indela djuren i olika grupper, vilka som är nyttiga eller vilka som bara är till skada. Alla försöker bara klara sig själva på bästa sätt och föra arten vidare. Fästingen har hittat en ekologisk nisch utan större konkurrens och den tycks vara framgångsrik, även om många enskilda individer råkar illa ut. Jag hittade t.ex. i helgen en liten fästing i en av gulskålarna jag satt ut för att fånga steklar.



Håller med dej där.
Är fullständigt övertygad om, att om fästingen skulle utrotas (vilket jag betvivlar) så dyker ett nytt djur upp, som plågar "oss mäniskor"
Alla har en fuktion, och något djur lever eller hålls tillbaka på grund av fästingar.
Det är bara råttor, kakelakor och mäniskor, som lyckats sprida sig över hela jordklotet....Med andra ord ....Parasiterna. crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon