kristinabranteryd
Jag som viskat elaka ord till min magnoliabuske i tre år nu. "Blommar du inte så flyttar jag dig......" Men det har inte blivit av och nu har jag tre blommor! Men visst är det väl sent??? Jag var tom sur på busken denna säsong för att den inte blommade. Tre blommor är ju lite lite, men kanske, kanske blir den full i blom nästa år.....Hela busken ser otroligt välmående ut i övrigt.

Glada hälsningar Kristina zon 2-3
jegi
Grattis.
Min blommar också i år efter tre års väntan. Sannolikt berodde det i mitt fall på ett dåligt rotsystem och hittills har jag övervägt flera gånger att ta bort den pga att grenar dött osv, men skam den som ger sig.
Christer i Falköping
Grattis till er bägge! Min favoritmagnolia. Men det är inte sen blomning, den skall blomma nu.
Christer.
kristinabranteryd
Jasså ska den blomma nu? Hmm, säg att det vanligen börjar med tre futtiga rackare och därefter är den översållad med blommor varje år kiss.gif
Christer i Falköping
Njaä, kan jag nog inte lova med gott samvete laugh.gif Men några fler borde det ju bli redan nästa år.
Christer.
jegi
Ja, att den blommar på sommaren och inte våren är ju väl känt men problemet trodde jag var att den hade dröjt flera år med att blomma överhuvudtaget. Det var i alla fall mitt problem.
Jan af Lisö
Sieboldii blir aldrig översållad med blommor som vårmagnolior utan det kommer nya blommor från midsommar till slutet på Juli. De första är störst och vackrast...

Jag brukar klippa bort överblommade blommor så att inte trädet lägger sin energi på att bilda frön utan satsar på att växa i stället. Några få fröställningar brukar dock få finnas kvar som prydnad, de blir röda och vackra till hösten...
kristinabranteryd
Jaha. Vad jag får lära mig mycket - tack ska ni ha! Så bilderna på sieboldi är överdrivna. Det är väl ofta så. Man blir ju lite (köp)galen av vacka bilder. Nu ska jag pallra mig ut och knipsa av en överblommad skönhet. Jag har fortfarande två knoppar kvar - lycklig suck.

Min rara sieboldi - nog var du värd dessa år av väntan.

/Kristina

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon