Effy
Söker namnet på en buske. Jag vill gärna köpa en eller fler att plantera på landet, men trots letande på nätsidor har jag inte hittat något namn på den... Hoppas någon kan hjälpa mig!

Den är stor med droppformade/pilformade blad samlade i klasar (som rosor). Blommorna är små, rosa klockor, också i klasar. Doftar litegrann. En söt doft.

Krolliljan
Ser ut som en paradisbuske, Kolkwitzia amabilis. smile.gif
Christer i Falköping
Det är Paradisbuske, Kolkwitzia amabilis, du söker. Borde finnas på de flesta ställen som säljer buskar och träd. Vad jag vet finns två olika varianter. Själva arten som med åren kan bli mycket stora, en bra bit över tre meter. I Tråvad finns det några enorma och mycket gamla buskar. De är otroligt vackra när de blommar. Sedan finns det en finsk sort som heter 'Kellokas', blir max två meter. Skillnaden är att de har vita insidor på blommorna, medans arten har rosa.
Christer.
Effy
Tacktack!! Snabbt gick det också. Toppen!
Ska börja leta nu när jag vet vad jag ska leta efter. smile.gif
Christer i Falköping
De kan stå rätt torrt utan att bli giniga för det. Det händer att de står still i växten ett par år i början, men sedan sätter de fart.
Christer.
Thomas Wahlqvist
Jaha, intressant Christer, där fick man lära sig hur det kommer sig att min Paradisbuske är så stor, förmodligen är den då arten. Kul.

De är mycket torktåliga, jag har T.o.m grävt bort stora delar av rotsystemet och den har ändå klarat den katastrofala torkan mycket bra.
Christer i Falköping
Fast hos mig var det så torrt nu att blommorna trokade in. Bara ett fåtal orkade slå ut.
Christer.
Effy
Har köpt en buske som ska planteras i morgon. smile.gif

Det låter bra att den tål torka eftersom den kommer att stå på landet och där kan vi inte vara och vattna varenda torr och solig dag... Men de växter vi har redan klarade maj/junivärmen utan problem, vilket gladde mig. De fick inte vatten på veckor... Stackarna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon