Sidor: 1, 2
Cilla
I samband med att utbyta tips om var där du bor det är bra att handla plantor och gå i intressanta parker, trädgårdsrelaterade utställningar mm tänkte vi också samla på tips för besök av privata trädgårdar.

Att få besök i sin privata trädgård av någon som som använder odla.nu behöver inte enbart gälla dem osm vill visa sina gigantiska och ovanliga odlingar... Det kan också gälla alla oss som vill ha besök för att inhämta tips.

För besökaren kan det vara en bra bensträckare när man reser långt, eller ett kul resmål om det ligger nära. Anspråkslöst alltså.

Skulle du vilja besöka andras trädgårdar i landet och samtidigt erbjuda andra att besöka din?

Skriv din ort och emailadress!
Cilla
Ja, jag erbjuder gärna visning av min rufsiga och älskade tomt med ännu stökigare husbygge på - och jag besöker gärna andras trädgårdar i Sverige vare sig de är små eller stora.

Min trädgård finns på ön Tranholmen i Stockholms innersta skärgård dit man tar sig med båt. Ön är lagom stor för en timmes promenad bland naturtomter, trädgårdstomter av 1930-talssnitt liksom moderna trädgårdsanläggningar.

Mail till mig finns genom odla.nu.
Cilla
OK Hannele på Hisingen kan också tänka sig att få besök - yippey! Din trädgård vill jag gärna besöka nästa gång jag är i trakterna...

Jag antar att man kan maila dig via odla.nu Hannele?
Hannele
Välkomna! sleep.gif
Jag får meddelanden genom Odla.nu så det funkar nog.
Hit kommer folk ibland och gråter över, hur moderna husbyggare
kan förstöra ett vackert berg totalt. wacko.gif
nina L
Hej
Jag tar gärna emot besök. Min kolonilott ligger i Tantolunden, Stockholms innerstad, södermalm. Jag kan gärna guida runt bland lotterna.
Ina
Det går bra att hälsa på hos mej med! laugh.gif
Trädgården är inget för dem som gillar pedantiskt skötta ställen... men här finns en del kul och jag delar gärna med mej om jag har möjlighet! Sen har jag rätt gott om roliga krukväxter också. För eventuella medföljande barns höga nöje finns det gott om katter som gärna vill bli klappade!

Bor utanför Dannike i Västergötland, ca 2,5 sydost om Borås. Andra sätt att se på positionen; 2 mil norr om Svenljunga... 2,5 mil sydväst om Ulricehamn... 7 km norr om Blomsterlandet, Lockryd, vid rv27... 4 km norr om Cramers i Hillared... wink.gif

Om nån' har lust att titta hit går det bra att maila mej genom odla.nu, eller skriva ett PM! Välkomna!
Ewa L
Jag är också jätte-gärna med. Bor på gränsen mellan Östergötland och Småland, utmed 32:an. Litet brukssamhälle känt för sitt stål och sin ost! Någon som är villig att gissa? ohmy.gif biggrin.gif
Tror dessvärre inte orten blir känd för min trädgård, men alltid trevligt att utbyta idéer och tankar, så välkomna. wub.gif
Adri-Anne
Jag älskar att strosa i trädgårdar, man får så många nya idéer, nya tips och infallsvinklar, som man kan ta med sig hem och praktisera.
Nu för tiden har jag inte längre en riktig trädgård, men i min "snusnäsduk" är det compact living som gäller och ni får gärna komma och titta.
Bara ni säger till i god tid i förväg. Ni är så välkommna. biggrin.gif
Bor i utkanten av Nybro.
cissi i onsala
Jag tar också emot besök, men den ogräsrädde skall nog akta sig, biggrin.gif ser nog ut så här då mad.gif . Naturligtvis vill jag veta i förväg, så att det passar. Att maila mig funkar bäst, mailen läser jag i regel dagligen, den står i min profil.

Bor knappt 4 mil söder om göteborg, i norra halland, på onsala som för den som inte vet är en ganska stor halvö, bor en mil ut. Vatten på båda sidor gör detta till zon 1. Tidigare ägaren hade persikoträd.

Välkomna!
ariana
tråkigt att ni sluta skriva här
var det ingen mer som vill visa sin trädgård mad.gif
Cilla
Ariana - jag som just satt och önskade att jag under hösten kommer att kunna resa lite och hälsa på alla dem som öppnat grindarna för besök!

Men visst finns det säkert fler som kan tänka sig att få och göra besök i varandras täppor!

Drt verkar som vi är många med samma inställning - vi är intresserade av minsta rabatt liksom större anläggningar, och att ses för att få och ge tips. Särskilt kul under bilresor genom Sverige, när man behöver pausa lite då och då!
Hannele
Jag är inte färdig - ständigt nya projekt och gropar...
Jag är inte pedant - älskar vilda växter....
Jag saknar god smak - har inte bara tomtar i trädgården...
Jag beskär tvärtom som det står i böckerna – man kan få hicka av alla mina ’uppfinningar’...
Jag samlar – inte systematiskt utan allt som andra slängt...
Ändå har jag släppt in några vänner - och en och annan kommit och tittat.
wub.gif
evarina
Jag har ingen trädgård att erbjuda, men en fika på min balkong i Uppsala...
/Eva
Cilla
OK,
Då har vi första rundturen gjord. Fler som vill vara med på listan?

Västergötland:
Dannike sydost om Borås - Ina

Östergötland:
Gränsen Ö-götland/Småland utmed 32:an (gissar Boxholm - rätt?) - Ewa L

Småland:
Utkanten av Nybro (Kalmar län) - Adri-Anne

Halland:
Onsala - Cissi

Uppsala:
Balkongfika - Evarina

Göteborg:
Hisingen - Hannele

Stockholm:
Tantolunden i city - NinaL
Tranholmen innersta skärgården - Cilla
Angelika
Kom gärna förbi hos mig, i Södertälje.
Jag är lite blygsam och i startgroparna inom trädgårdsvärlden... biggrin.gif

Men bjuder mer än gärna på en kopp kaffe och tar emot lite tips

wub.gif wub.gif

Angelika
Almdalen
I Skåne är ni välkommna till min trädgård i Stanstorp som ligger i utkanten av Höör. Jag bor där på sommaren och resten av året från fredag till söndag och alla helger, visar då gärna min trädgård och bjuder på en fika om ni meddelar att ni kommer. Hör av er på mail, den läses nästan dagligen.
Ingegerd
wub.gif
Alexandra
Ewa L! Jag gissar att du bor i Ramskvilla! Nån mer som vill gissa var ewa bor? biggrin.gif
Hälsningar
Alexandra
ariana
hej har du glömt mig i Bohuslän jag skrev i första inllägget
jag besöker gärna och tar emot besök

på söndag reser vi till dalarna skulle varit kul om någon
velat visa sin trädgård finns det ingen runt siljan som har trädgård
vi tänkte stanna till fredag ohmy.gif ohmy.gif laugh.gif


vore kul att få prata trädgård på resan
anne
tongue.gif Hallo
Jag vill också vara med. Vad spännande. adri-Anne kommer att få besök direkt. Bor i utkanten av Nybro jag med, åt väster. Härligt.
Trädgården ser ganska tufsig ut nu men ni är välkommna.
Hälsar Anne
ariana
var ligger Nybro Anne ohmy.gif
Eivor E på Väddö
Här är ni också välkomna! Jag bor på norra Väddö, i Grisslehamn. Min skogstomt börjar så sakteliga att få trädgårdsliknande utseende. Men än är det mycket kvar - som tur är. För jag är tycker om att gräva och ändra. Och ändra kommer jag att få göra. Nästan alla namnlappar på de ca 200 frösådderna förlorade texten under vintern. Så nu går jag omkring och gissar och säger oj då, ser du ut så där. Och - jaha, har jag en sån. Och - vad är det där då? Visserligen hade jag skrivit in nästan allt i datorn, men det mesta har jag aldrig sett i verkliga livet. Och en del har jag stoppat ner i krukor och byttor utan att jag minns det.
Men det kan ju inte stå i krukor hur länge som helst, så jag har planterat på måfå. Så det bör ju bli en hel del flyttar till våren.
Men som sagt, ni är så välkomna så. Maila bara i förväg, för jag rör på mig ganska mycket.
Cilla
Vad kul! Här kommer en andra sammanställning. Tack och tacksam för rättningar om något blir fel!

Västergötland:
Dannike sydost om Borås - Ina

Östergötland:
Gränsen Ö-götland/Småland utmed 32:an (gissar Boxholm - rätt?) - Ewa L

Småland:
Utkanten av Nybro (Kalmar län) - Adri-Anne
Norr om Nybro - Anne

Halland:
Onsala - Cissi

Bohuslän:
Ariana

Dalarna:
Vilka av oss bor här???

Roslagen (några mil från Norrtälje):
Väddö - Eivor E

Skåne:
Stanstorp i utkanten av Höör - Ingegerd (Almdalen)

Uppsala:
Balkongfika - Evarina

Göteborg:
Hisingen - Hannele

Stockholm:
Tantolunden i city - NinaL
Tranholmen innersta skärgården - Cilla

Södertälje:
Angelika
Fialotta
Är det nån som är åt mitt håll så
bor jag på Dalarö i Sthlms skärgård ..här är det vackert året runt rolleyes.gif
Maila gärna först för vidare vägbeskrivning smile.gif
Ewa L
Jag har precis varit iväg på en rundtur i glasriket i Småland. Kom hem i går kväll. Mycket trött och betydligt fattigare! Men jättetrevligt!!!! rolleyes.gif

Adri-anne: Synd jag inte visste om Nybro!

Cilla: Visst har du rätt! Vinsten får väl bli att du får gräva upp en valfri perenn vid tillfälle. laugh.gif
Wargen
Om ni åker längs Vätterns västra sida så är ni hjärtligt välkomna att besöka "Sagolandet". Eller Ateljé SolRosHjos, eller Stargate, mitt ställe har många namn.... rolleyes.gif
Ni kan maila mig på adressen solwarg@hotmail.com om ni har vägarna förbi. Här finns alltid fikatid!
Jag bor alltså i Västra Götaland, gamla Skaraborgs Län, 5 mil från Jönköping och två mil från Hjo.
Cilla
Nu har vi 15 ställen att besöka!
Fyll på för att öppna grindarna för besök du med - och hjälp mig att rötta om det blir fel!


Västra Götaland:
Dannike sydost om Borås - Ina
2 mil från Hjo - Wargen

Bohuslän:
Ariana

Göteborg:
Hisingen - Hannele

Östergötland:
Boxholm på gränsen Ö-götland/Småland - Ewa L

Småland:
Utkanten av Nybro (Kalmar län) - Adri-Anne
Norr om Nybro - Anne

Halland:
Onsala - Cissi

Dalarna:
Vilka av oss bor här???

Roslagen (några mil från Norrtälje):
Väddö - Eivor E

Skåne:
Stanstorp i utkanten av Höör - Ingegerd (Almdalen)

Uppsala:
Balkongfika - Evarina

Stockholm, Stockholms skärgård:
Tantolunden i city - NinaL
Tranholmen innersta skärgården - Cilla
Dalarö - Maudan

Södertälje:
Angelika
Blomstersmurfen
Vill också vara med! Bor innanför Stockholm, på Ekerö (inte så himla långt från Drottningholm, om man ändå besöker kungen... ) i Mälaren.
Cilla
16 ställen att besöka! Fyll på för att öppna grindarna för besök du med!

Västra Götaland:
Dannike sydost om Borås - Ina
2 mil från Hjo - Wargen

Bohuslän:
Ariana

Göteborg:
Hisingen - Hannele

Östergötland:
Boxholm på gränsen Ö-götland/Småland - Ewa L

Småland:
Utkanten av Nybro (Kalmar län) - Adri-Anne
Norr om Nybro - Anne

Halland:
Onsala - Cissi

Dalarna:
Vilka av oss bor här???

Roslagen (några mil från Norrtälje):
Väddö - Eivor E

Skåne:
Stanstorp i utkanten av Höör - Ingegerd (Almdalen)

Uppsala:
Balkongfika - Evarina

Stockholm, Stockholms skärgård:
Tantolunden i city - NinaL
Tranholmen innersta skärgården, saltsjön - Cilla
Dalarö, saltsjön - Maudan
Ekerö, Mälaren - Blomstersmurfen


Södertälje:
Angelika
Adri-Anne
Hej Ariana!
Nybro ligger 3 mil väster om Kalmar.
Skall du köpa glas är det hit du skall, Nybro tillhör nämligen Glasriket. biggrin.gif
yla
oldwolfie anmäler sej

fem mil söder om stockholm
mot nynäshamn
fast på vintern om de e snö kan de bli lite besvärligt då vägen inte e farbar då,men man kan pulsa fram i snön o sen dricka varm choklad o macka

mejl för färdbeskrivning

rolleyes.gif smile.gif rolleyes.gif
adrian
Jaha.. Och i Närke örebro finns ju alltid jag och mina köttätande växter..smile.gif
Tag med en spade så kan ni gräva lite på min kolonilott och bjuder vi på kaffe.. biggrin.gif.
Vi har en stuga på örebros älsta och största koloniområde...Det är över 400 st lotter (jättestort område) vi kan visa runt och babbla om precis vad som helst. vi känner till det mesta om örebro och växtställen, jag går att nå via mobil eller mail. Det är bara att höra av sig... smile.gif
Hannele
Jag som alltid har myror i huvudet, skulle inte våga komma och hälsa på dej
och dina köttätande växter... tongue.gif
Cilla
18 ställen att besöka! Fyll på för att öppna grindarna för besök du med!

Västra Götaland:
Dannike sydost om Borås - Ina
2 mil från Hjo - Wargen

Bohuslän:
Ariana

Göteborg:
Hisingen - Hannele

Östergötland:
Boxholm på gränsen Ö-götland/Småland - Ewa L

Småland:
Utkanten av Nybro (Kalmar län) - Adri-Anne
Norr om Nybro - Anne

Närke:
Örebro - Adrian

Halland:
Onsala - Cissi

Sörmland:
5 mil söder om Stockholm - Oldwolfie

Roslagen (några mil från Norrtälje):
Väddö - Eivor E

Skåne:
Stanstorp i utkanten av Höör - Ingegerd (Almdalen)

Uppsala:
Balkongfika - Evarina

Stockholm, Stockholms skärgård:
Tantolunden i city - NinaL
Tranholmen innersta skärgården, saltsjön - Cilla
Dalarö, saltsjön - Maudan
Ekerö, Mälaren - Blomstersmurfen


Södertälje:
Angelika
Ingo
OK, jag sällar mig till listan. Jag finns i Upplands Väsby med hustru och två barn (fast det är jag som står för trädgårdsintresset).

Finnes: 370 kvm mager moränsluttning som har utsatts för fyra års amatörmässiga försök att skapa en trädgård. En del hyfsat lyckade markarbeten, tycker jag själv, i övrigt mest perenner, prydnadsbuskar och ogräs. Ingen stor sevärdhet men om någon vill prata lite trädgård under en bensträckare ställer jag gärna upp!

Kontakta mig via maillänken i min profil.
Cilla
19 ställen att besöka! Vem vill bli den 20:e?

Västra Götaland:
Dannike sydost om Borås - Ina
2 mil från Hjo - Wargen

Bohuslän:
Ariana

Göteborg:
Hisingen - Hannele

Östergötland:
Boxholm på gränsen Ö-götland/Småland - Ewa L

Småland:
Utkanten av Nybro (Kalmar län) - Adri-Anne
Norr om Nybro - Anne

Närke:
Örebro - Adrian

Halland:
Onsala - Cissi

Sörmland:
5 mil söder om Stockholm - Oldwolfie

Roslagen (några mil från Norrtälje):
Väddö - Eivor E

Skåne:
Stanstorp i utkanten av Höör - Ingegerd (Almdalen)

Uppsala:
Balkongfika - Evarina

Stockholm med omnejd, Stockholms skärgård:
Tantolunden i city - NinaL
Tranholmen, saltsjön - Cilla
Dalarö, saltsjön - Maudan
Ekerö, Mälaren - Blomstersmurfen
Upplands Väsby - Ingo

Södertälje:
Angelika
Louise i Göteborg
Får jag bli nr 20?

Har inte varit inne på denna sidan på några dar' - jätterolig idé.


Jag bor på Hissingen i ett äldre villaområde med en trägård full av ogräs och en och annan växt.

Maila eller skicka PM via odla.nu
Cilla
JA, nu har vi två trädgårdar att besöka i Göteborg och Louise blev den 20:e trädgården som öppnade sina grindar för besökare!

Kanske finns det fler? Vilka i norr kan tänka sig besök från andra här på forumet?

Västra Götaland:
Dannike sydost om Borås - Ina
2 mil från Hjo - Wargen

Bohuslän:
Ariana

Göteborg:
Hisingen - Hannele
Hisingen - Louise i Göteborg

Östergötland:
Boxholm på gränsen Ö-götland/Småland - Ewa L

Småland:
Utkanten av Nybro (Kalmar län) - Adri-Anne
Norr om Nybro - Anne

Närke:
Örebro - Adrian

Halland:
Onsala - Cissi

Sörmland:
5 mil söder om Stockholm - Oldwolfie

Roslagen (några mil från Norrtälje):
Väddö - Eivor E

Skåne:
Stanstorp i utkanten av Höör - Ingegerd (Almdalen)

Uppsala:
Balkongfika - Evarina

Stockholm med omnejd, Stockholms skärgård:
Tantolunden i city - NinaL
Tranholmen, saltsjön - Cilla
Dalarö, saltsjön - Maudan
Ekerö, Mälaren - Blomstersmurfen
Upplands Väsby - Ingo

Södertälje:
Angelika
Ann-Christine
Finns det inte någon här som bor i Gävle-trakten?
Lena N
Toppenidé! Jag har inte hunnit med Odla tidigare denna vecka, men bättre sent än aldrig.

Min trädgård fodrar guidning för att jag ska kunna förklara hur jag tänkt att det ska bli. Det är nämligen inte helt lätt att se bland allt halvfärdigt och inte påbörjat! Men visst är ni välkomna för en stunds trädgårdsprat och utbyte av idéer.

Tyringe, väster om Hässleholm i Skåne. Sänd e-post via Odla om du planerar att komma. smile.gif
Ina
Flyttar upp tråden en bit! biggrin.gif
Sylvia
Jag tar också emot besök. Jag är med i STA:s Vackra trädgårdar att besöka, men man måste inte vara STA-medlem för att få besöka oss. Nämnda häfte inenhåller förresten trädgårdar att besöka från sydligaste Skåne upp till Norrland! Hugg i bara!
Eva i Skåne
CITAT (Ina @ 11-11-2003, 15:23)
Flyttar upp tråden en bit!  :D

BRA INA!

Detta var en länk jag helt missat. En jättekul idé.

Jag öppnar också upp för er som besöker Skåne. Jag har min stuga norr om Höör. Där bor jag under sommaren och helgerna höst och vår, ibland vintertid.
Är ni riktigt smarta wink.gif kan ni göra en heldag hos oss tre skåningar som nu är anmälda. Jag bor ungefär mellan Ingegerd i Höör och Lena i Tyringe, så lägger ni upp det rätt kan ni hinna med att bli bjudna på lunch, eftermiddagskaffe och kvällsmat på en dag laugh.gif

Övrig tid finns jag sydost om Malmö. Dit är ni också välkomna, men här finns inte många kvadratmeter trädgård att glädjas åt.

Maila innan ni eventuellt kommer.
Cilla
Vad roligt att fler kan besökas! Nu har vi 23 trädgårdar som efter mailkontakt här på odla.nu kan besökas!

För er som inte var med i denna tråd från början - öppna era trädgårdar för förbipasserade forumister också! Tanken var att man t ex på genomfartsresor mm kunde besöka varandra, också oss som inte har så märkvärdiga trädgårdar och för att både få och ge inspiration.

Sylvia - var någonstans ligger din trädgård?

STA har information om sin öppna trädgårdsdag här: http://w1.212.telia.com/~u21203618/Aktivitet.htm. Det är ju intressant att kunna besöka trädgårdar också hos dem man inte kommunicerat med här!

Västra Götaland:
Dannike sydost om Borås - Ina
2 mil från Hjo - Wargen

Bohuslän:
Ariana

Göteborg:
Hisingen - Hannele
Hisingen - Louise i Göteborg

Östergötland:
Boxholm på gränsen Ö-götland/Småland - Ewa L

Småland:
Utkanten av Nybro (Kalmar län) - Adri-Anne
Norr om Nybro - Anne

Närke:
Örebro - Adrian

Halland:
Onsala - Cissi

Sörmland:
5 mil söder om Stockholm - Oldwolfie

Roslagen (några mil från Norrtälje):
Väddö - Eivor E

Skåne:
Stanstorp i utkanten av Höör - Ingegerd (Almdalen)
Norr om Höör - Eva i Skåne
Tyringe väster om Hässleholm - Lena N

Uppsala:
Balkongfika - Evarina

Stockholm med omnejd, Stockholms skärgård:
Tantolunden i city - NinaL
Tranholmen, saltsjön - Cilla
Dalarö, saltsjön - Maudan
Ekerö, Mälaren - Blomstersmurfen
Upplands Väsby - Ingo

Södertälje:
Angelika
renate
smile.gif Jag tar också gärna emot besökare som vill titta på min helt vanliga men älskade trädgård. rolleyes.gif jag bor i Hyltebruk ca.5mil nord/öst om Halmstad vid riksväg 26 mot Jönköping.
du kan meddelar mig i odla nu ,min mailadress står i använda info.
Meddela gärna innan, så jag är hemma.Det skall blir kul tongue.gif
Hälsningar Renate
Sylvia
CITAT (Cilla @ 11-11-2003, 19:07)
Sylvia - var någonstans ligger din trädgård?

På trädgårdsön Hisingen, förstås!!
Hans i Mälardalen
Hejsan

Alla som har vägarna förbi Eskilstuna får gärna komma på besök till min lilla radhusträdgård. Den utmärker sig bara på ett sätt, att jag har fått plats med så mycket på en sån liten yta. Vore kul att få besök av en annan med liten tomt. biggrin.gif
maila i sådana fall god tid i förväg.

MvH
sanna
Min trädgård utmärker sig för att den är så ful! laugh.gif
Den vann utmärkelsen "Guldgrenen" i 2002 års omgång av "Fula och försummade trädgårdar i Mälardalen".

Allvarligt, önskar att jag kunde be er titta förbi, men jag har ju hittills varit så helt ointresserad av det estetiska och istället ägnat mig åt det nyttiga och ätbara. Jag odlar på min mammas kolonilott och kan därför av naturliga skäl inte ta emot besök där eftersom det inte är min. Vad gäller hemmaträdgården liknar den Skrot-Nickes ungefär... smile.gif

Men jag har så smått börjat fundera i mer dekorativa banor och en dag kanske jag kan stå på er lista! smile.gif

Sanna smile.gif
Cilla
I nästa sammanfattning av listan vill jag ta med dig också Sanna! tongue.gif

Prisbelönta försummade trädgårdar har en potential som inga andra och du är inte ensam om att ha ett skrotupplag på täppan. Jag har flera gigantiska skrothögar som de som inte är så intresserad av vilda växter tycker är kul att titta på. För mig är skrotställena de sista orörda växtpotentialerna som jag kan önskeplanera allt möjligt kul på. Och du har en hel tomt där önskedrömmarna kan flöda! Helt klart värt att besöka...

Hört talas om att täcka marken för att kväva ogräs? Skrot klarar det bra också. Kanske du kommer att ha den mest ogräsbefriade tomten i hela Mälardalen om ett par år!
sanna
Ja, tack för de trösterika orden, Cilla! laugh.gif

Kan man inte vara bäst på att vara bäst, får man bli bäst på att vara sämst! smile.gif

Så absolut. Välkomna till soptippen! rolleyes.gif Här finns drömmar vill jag lova...

Trevlig helg, alla!

önskar Sanna
Kajsa
Och vill någon besöka vår vanliga men välskötta trädgård (skryt här)
så varmt välkommen på fika och trädgårdsvandring, i Västerås biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon