Full version: Låsbar brevlåda
Gossen Ruda
Tycks vara dags att skaffa en sån nu. I förra veckan drog ett litet gäng förmodligen nyss utsläppta grundskolejävlar nedför gatan och välte soptunnor och annat roligt. Dom lyckades också sparka sönder min plastbrevlåda och slänga iväg den. Den gick dock att hänga tillbaka och jag skall troligen laga den provisoriskt men återigen dök tanken upp att köpa en kraftigare av låsbar typ. Som dessutom rymmer helgens tidningar så jag slipper ta hjälp av grannen för tömning.

Har surfat runt lite men hittar bara dyra på nätet, hade tänkt mig nån under tusenlappen. Den behöver inte vara helt inbrottssäker, bara så att ingen kan se posten, plocka ut den och att den håller för lite våld. Nån med tips, eventuellt nån affär som har bra sortering och finns i Göteborgsområdet?
ninnisky
Vi köpte en safepost 70 special på Coop Bygg Bäckebol för 1200:- för några år sedan.
Vi är väldigt nöjda med den. Rymmer en veckas post med två dagstidningar.
Till landet köpte vi en billigare variant på Rusta som redan efter två år rostar. sad.gif
Det lönar sig att köpa kvalitet......

Kolla www.safepost.se där finns flera modeller- en del på utgående.
Kindstrands vid Järntorget är kanske inte stans billigaste affär men där vet jag att det finns många olika!
skogstroll
tja där jag bor har det strukit runt bedragare som beställt kreditkort mm + rensat brevlådor... allt skickas inte per REK
KURT
De större modellerna som går ner till marken kallas "Markpostlåda" (skall väl eg fästas med bultar i en gjuten platta), och både Jula och Clas Ohlson har modeller för strax under 1000 kr. Clas Ohlson har också en mindre låsbar i plåt för 350 kr.
Hannele
CITAT (ninnisky @ 16-06-2008, 16:06) *
Vi köpte en safepost 70 special på Coop Bygg Bäckebol för 1200:- för några år sedan.

Finns inget Coop Bygg längre, borta efter fyra decennier. -cry-.gif
Gossen Ruda
Jag får tacka så länge för tipsen, fortsätt den som vet något. Det är nog en markpostlåda jag är ute efter men det går även bra med en vägghängd i nödfall. Det är modellerna från Safepost jag kollat mest på och som jag tycker är dyra.
ninnisky
CITAT (Hannele @ 16-06-2008, 16:38) *
Finns inget Coop Bygg längre, borta efter fyra decennier. -cry-.gif


ja, det visste jag också.. och tycker det är synd att de försvinner till förmån för Bauhaus som är f..t dåliga
inte tillstymmelse till service där inte! -cry-.gif
Ralf
Försvinner Coop bygg??
tror ej det är generellt, för dom nyöppnar ju oxå. Men den är bra dyrt där...
Skruttis
Vi skaffade en Flexbox p g a att mycket post bara försvann. Den är väldigt stabil och en "markmodell" som rymmer väldigt mycket post. Skönt att slippa be grannar ta in posten när man är borta länge.
Köptes via internet för strax över tusenlappen och vi är jättenöjda.
KURT
CITAT (Skruttis @ 17-06-2008, 11:55) *
Vi skaffade en Flexbox p g a att mycket post bara försvann. Den är väldigt stabil och en "markmodell" som rymmer väldigt mycket post. Skönt att slippa be grannar ta in posten när man är borta länge.
Köptes via internet för strax över tusenlappen och vi är jättenöjda.



Men hur fästs dessa markpostlådor i marken?
Margith
Vi har en Safepost. Den har hängt med i 10 år och 2 hus.
Vad den kostade har jag ingen aning om, vi fick den i julklapp av mor och far.
I första huset skruvade vi fast den i en trädgårdsplatta, i det här huset hänger den fastskruvad i stenmuren.
Den är gjord så att du kan välja själv.

Jag tycker att den är suverän. Den är fortfarande snygg efter 10 år. Att vara borta 1 vecka är inga problem, trots att vi har 2 morgontidningar och jag jobbar hemma och får en hel del, väldigt stor post, hem.
Förmodligen är den värd de pengar den kostade.

Jag kan ju tillägga att "min" brevbärare bär ut hiskeligt stora paket med växter till mig. Vi låser inte brevlådan när vi är hemma, så han har lärt sig att han kan öppna luckan och peta in paketen bravo.gif
Och får han absolut inte in paketet, lägger han det uppe på brevlådan wub.gif Om det nu inte är minusgrader ute och det står "Obs innehåller levande växter" på paketet, då kommer han in med det blomma.gif

Ja, vi har världens goaste brevbärare wub.gif
Skruttis
CITAT (KURT @ 17-06-2008, 14:20) *
Men hur fästs dessa markpostlådor i marken?


Jag är långt ifrån säker men har ett svagt minne av att det följde med någon slag stag och att tanken var att den skulle gjutas fast.
Det följde även med ett långt stag som kunde fästas i typ stolpe, mur mm. Själva gjorde vi en egen "häng-konstruktion" då vi delar en typ av stolpar/plankor med grannpostlådan.
Tyckte också att det var en fördel att få upp den en bit från marken med tanke på fukt, snö o s v, för om man använder sig av den stora lagringslådan så blir posten liggandes längst ned i lådan. Är man då borta några veckor så vet jag inte om det kanske mest är pappersmassa i botten om lådan står på backen. giggle.gif
Jag skulle nog fråga tillverkaren om jag vore du. Misstänker att det skiljer mellan olika modeller.

ninnisky
Vi gjöt fast vår med 10 st höga stag i en ca 5-6 cm tjock betongplatta. Sitter som berget. Aldrig någon fukt i den.
Många av våra granar har numera gjort !
Gossen Ruda
Resultatet, det blev en Hallo för 995 riksdaler på Hornbach. Till detta kom några hundralappar för 3 säckar grovbetong och plugg och bult.

[attachment=20306:brevlåda.jpg]

Kollade runt lite först men den här verkade bra och inte så dyr. Fästs med 4 bultar i bottnen. Om nån funderar på att skaffa en så kolla runt först för en del lådor verkar inte vara så bra. Det finns nån som heter Lindab men den hade en dålig lucka. Bara en vek plåtlucka som ligger utanpå. Jag testade och det var inga problem att få in fingrarna bakom och pressa upp den. Den här har en lucka som dels har en viken kant som gör den styv och sen är den infälld. Ok, en kofot håller den inte för men vilken postlåda gör det? Safepost gör också bra lådor men priset är nästan det dubbla.
KURT
3 säckar betong, hur djupt är den gjuten?
Gossen Ruda
Ca 30 cm. Till betongen kommer också 2 spänner med småsten som jag fick av en granne som grävt om grunden. Räknar med att fästet väger en bit över 100 kg och till det kommer att det är inklämt och delvis fastgjutet i stenstolpen och kantstenarna.
Nostalgia
CITAT (Gossen Ruda @ 26-06-2008, 22:37) *
Resultatet, det blev en Hallo för 995 riksdaler på Hornbach. Till detta kom några hundralappar för 3 säckar grovbetong och plugg och bult.

[attachment=20306:brevlåda.jpg]

Kollade runt lite först men den här verkade bra och inte så dyr. Fästs med 4 bultar i bottnen. Om nån funderar på att skaffa en så kolla runt först för en del lådor verkar inte vara så bra. Det finns nån som heter Lindab men den hade en dålig lucka. Bara en vek plåtlucka som ligger utanpå. Jag testade och det var inga problem att få in fingrarna bakom och pressa upp den. Den här har en lucka som dels har en viken kant som gör den styv och sen är den infälld. Ok, en kofot håller den inte för men vilken postlåda gör det? Safepost gör också bra lådor men priset är nästan det dubbla.


Snyggt tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2008, 10:48) *
Ca 30 cm. Till betongen kommer också 2 spänner med småsten som jag fick av en granne som grävt om grunden. Räknar med att fästet väger en bit över 100 kg och till det kommer att det är inklämt och delvis fastgjutet i stenstolpen och kantstenarna.

inget man rycker loss och bär med sig i förbifarten.... whist.gif
henriks
CITAT (Aqvakul @ 27-06-2008, 12:04) *
inget man rycker loss och bär med sig i förbifarten.... whist.gif

snarast ett stridsvagnshinder? biggrin.gif

Men det blev ganska snyggt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon