Ezereht
Vi har planterat fläder, men tänk om dom luktar äckligt? Jag har ingen aning? Någon som vet?
embees
Nä, de luktar inte schersmin precis eller syren. Men saften på blommorna är jättegod, speciellt en varm sommardag och då med lite gin och mycket krossad is...... tongue.gif
Ophelia
Jag håller nog med att det inte är direkt väldoftande buskar a la ros/syren och hägg men den luktar absolut inte alls otäckt, bara lite speciellt. Men tro inte att det är en tung doft som lägrar sig över trädgården för så stark är den inte. Som det tidigare skrivits ger den ju så mycket mer i form av blommor/bär som kan användas (under förutsättning att du satt en Sambucus nigra och ingen S. racemosa). Sedan är det ju så finurligt att just flädern finns i lite olika bladform och färg. Du har bl a en flikbladig som är grön ("Laciniata") men även en sort med mörka blad ("Black Beauty"). Jag tycker personligen att busken är vacker även utan blad och blommor, väldigt skulptural på något sätt. Vacker växtform och tjustig med sina handflateblommor och svarta handflateklasar av svarta bär.
Cilla
Bladen doftar riktigt äckligt när man rör vid dem tycker jag, men det finns de som gillar doften. Man känner den dock inte utan att röra vid bladen. Blommorna tycker jag doftar lite sockerunket, men saften på både blommor och blad är mycket god.
ingrid fuxwall
Har aldrig tänkt på om trädet luktar gott eller illa men när jag torkade blommor och fick för mig att katten kissat - så luktar de när de torkar innomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon