nybörjarstina
Hej! Jag har en busktomatplanta och vissa grenar och blad har vissnat, en förgrening hade blad som var lite gråsvarta. Är det mögel? Kan det bero på att jag duschade plantan? Försäljaren sade att om jag planterade i u-jord skulle jag inte behöva göda på hela sommaren. Jag har gett plantan lite gödning ändå. Jag är som sagt väldigt grön så jag passar också på att fråga om ngn kan berätta vad "tjuva" plantan innebär?? Jättetack för svar!

smiley_small_hug.gif
eco-fighter
Hej!
Jag måste nog se det på bild för att fatta vad du menar med "gråsvart" (Jag har en bok med bilder på sjukdomar där jag kan diagnostisera... hehe). Köpta plantor kan ändra färg och se lite sjuka ut när de byter drastiskt miljö. De odlas i konstanta och perfekta förhållande i de industriella växthusen och sen när du sätter ut dem direkt, så är det normallt att de visnar och ändrar färg. Bättre att odla dina egna plantor från frö och sätta ut krukorna på dagarna så de få känna lite vind och kyla och bli starkare. Speciellt tomater är lätta att odla från frö.
Busktomater borde inte tjuvas, men det beror så klart på sorten. Står det på dina att du skall göra det, så är det ett måste. Här finns en ritning som någon annan har gjört och enligt den skall du knipa bort de röda sidoskotten som kommer mellan stammen och de gamla kvistarna. Man få lite panik för de gamla kvistarna se lite risiga ut, speciellt till slutet när tomaterna börjar mogna, men det är ingen fara med det, så skulle de vara fick jag veta.

http://www.odla.nu/album/data/etnavs/4815_p49941.jpg

Sen kan du kolla på tomatsidan.se

Lycka till! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon