Anki V
Då har den första av mina nyplanterade Rhododendron börjat blomma över och jag undrar om man ska ta bort de överblommade blomställningarna?
Jag har för mig att jag lästa det någonstans. Om man ska det så i så fall undrar jag varför…..är det enbart estetiskt eller har det någon betydelse för busken.

En sista fråga……i så fall var ska jag klippa?
[attachment=19530:rod.JPG]
Tacksam för hjälp/Anki V
HelenJ
Klipp inte! Nästa års blomknopp är på väg precis under den nyss utblommade.
Jag brukar repa bort det vissna för hand - eller bara låta det vara...
Christer i Falköping
Det finns faktiskt en liten orsak att ta bort blommorna om man orkar. Det brukar bli fler skott som bryter ut på grenen om man tar bort de överblommade blommorna. Men man får vara väldigt försiktig så att man inte tar bort skottanlagen. Brukar gå att bryta av dem utan skador. Men vill man ha fröer för sådd, måste de naturligtvis vara kvar.
Christer.
Lena i Torslanda
Givetvis behöver man inte ta bort det vissna. Ingen ansar vilda plantor eller de som växer i de stora Rhododendronparker som vi har runt om i landet, t.ex Sofiero. Enda skälet är som Christer säger att det kan bli fler skott men risken är också stor om man inte är varsam att man bryter av de skott som är på väg. Alltid handarbete, inga verktyg.
Anki V
Tack för bra svar……Då låter jag dom vara tills jag lärt mig lite mer om vad som är vad och tar bara bort det bruna torra ”fnaset” sedan kanske det ger sig i fråga om vad jag kan ta bort eller inte. Det är inga problem att hålla dom under bevakning…jag har bara fyra stycken. laugh.gif;-D och de är små

Anledningen till att jag måste fråga vara för att jag från en erfaren trädgårdsmänniska fick rådet att klippa bort överblommat med sekatören och jag tyckte nog att det lät lite väl drastiskt.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon