Full version: magnolia
mette
Hejsan
var på trädgårdsronda i helgen och såg en otrolig vacker magnolia, MAGNOLIA MAKROPHYLLA, som gav mig ett väldigt "ha-begär"! Är det någon som vet vart man ska kunna få tag på en sådan??
Hälsningar mette
Jan af Lisö
Kolla med magnoliastore (be om deras availability list), men jag är osäker om en sådan klarar sig i svenskt klimat, kanske i en stor kruka som tas in på vintern ?
Thomas Wahlqvist
Har sett ett ex till salu i Kalmar för ett par år sedan, bladen var väldigt stora.
mette
Tack för svar
Den fanns på collectionslistan så det tål att tänka på om man vill ta hem den från Holland, det är nog möjligt i alla fall. Ska nog försöka att ev hitta den i Sverige först.
Angående härdighet berättade ägaren till det ex som jag såg (Skåne nv) att han inte hade haft minsta problem med härdigheten, trädet var ganska stort, kanske 3-5 m högt och med jättelika blad och blommor.
Hälsningar Mette
Thomas Wahlqvist
Visst är den häftig.
Jag vill minnas att jag sett den i en lista hos en Svensk ny liten Magnoliafirma, småplantor tror jag, jag minns inte riktigt, kanske nån annan på forumet som minns?
Har för mig att det var ett ganska kort sortiment. Nån liten Hobbyfirma kanske (ursäkta om jag har fel om firmans storlek)

Hursomhelst, lägg in något här om du hittar dit.
Du får söka som en galning i det här forumet till att börja med.
jegi
Thomas, kommer du på var du såg att det fanns M macrophylla i Sverige, så hör gärna av dig.
Thomas Wahlqvist
Jag är osäker, men visst har väl nån liten firma varit uppe till diskussion i nåt forum? Borde gå att hitta dit igen på nåt sätt.

Här är en Tysk firma som säger sig ha den
http://divaplant.com/pageID_5886211.html
Jan af Lisö
Verkar ha varit misstag att läsa ryska i gymnasiet i stället för tyska, denna länk verkar mycket intressant. Blev förtjust i de stora bladen hos tripetala "Bloomfield", den borde vara härdig här, även om dess blommor är inget att hurra åt !!!
Thomas Wahlqvist
Du kan översätta sidan från Tyska till Svenska.
Men du lär ju få en del gapskratt.
Här är den på Ryska
Översättning: tyska » ryska



Vielen Dank für Ihr Verständnis und viel Spaß beim 'Schmökern'. Rufen Sie uns bitte einfach an, wenn Sie etwas wissen möchten. Ihr Divaplant-Team ! Ассортимент список МАГНОЛИЯ

Вы найдете ниже всех разновидностей магнолии и виды, которые вы можете заказать у нас.


Какие из них доступны непосредственно, ознакомьтесь с инвентаризации списка.

Magnolias, что в настоящее время не доступен, Вы можете preorder. Имейте в виду, что новые и редкие сорта часто имеют ограниченный материал доступен, или у которых очень закупок (время) обременительными. Мы стремимся всегда о вас в течение определенного периода времени назначить ваше желание посадить затем будет иметься в наличии.

Важно: ассортимент алфавитном списке не заменять точное описание разнообразие слов и картинок. Они постепенно здесь, он очень напряженно работает!


Спасибо за ваше понимание и веселиться "Schmökern". Позвоните нам, простым, если вы хотите узнать то. Diva завод в команду!

http://www.google.com/translate_t?sl=de&tl=sv

Det är bara att klistra in den Tyska texten så översätter google åt dig.

Översättning: tyska » svenska
Sortimentsliste MAGNOLIEN

Sie finden nachstehend alle Magnolien-Sorten und Arten, die Sie bei uns spam können.


Welche davon direkt verfügbar sind, entnehmen Sie bitte der Vorratsliste.

Magnolien, die aktuell nicht verfügbar sind, können Sie vorbestellen. Bitte berücksichtigen Sie, dass von neuen und seltenen Sorten oft nur wenig Vermehrungsmaterial zur Verfügung steht oder dessen Beschaffung sehr (zeit-)aufwendig sein kann. Wir bemühen uns jedoch immer darum, Ihnen einen konkreten Zeitraum zu benennen, zu dem Ihre Wunschpflanze dann lieferbar sein wird.

Wichtig: Die alfabetische Sortimentsliste ersetzt nicht eine präzise Sortenbeschreibung in Wort und Bild. Diese fließen sukzessive hier ein, es ist ein hartes Stück Arbeit !


Vielen Dank für Ihr Verständnis und viel Spaß beim 'Schmökern'. Rufen Sie uns bitte einfach an, wenn Sie etwas wissen möchten. Ihr Divaplant-Team ! Sortiment lista Magnolia

Nedan hittar du alla magnolia sorter och arter som du kan beställa från oss.


Vilken av dem är direkt tillgänglig kan du läsa den inventering listan.

Magnolias som för närvarande inte finns kan du preorder. Observera att nya och ovanliga sorter har ofta lite material finns tillgängligt, eller vars mycket upphandling (tid) betungande. Vi strävar alltid om dig under en särskild period för att utse er önskan att plantera sedan kommer att finnas.

Viktigt: Den alfabetiska sortiment förteckning ersätter inte en exakt beskrivning av sorten i ord och bild. Dessa successivt här, det är ett mycket hårt arbete!


Tack för din förståelse och ha kul "Schmökern". Ring oss enkelt, om du vill veta något. Diva Plant ditt lag!
mette
Tack för den översättning.
Denna fantastiska site tror jag garanterad jag kommer att använda mig av framöver (i alla fall om jag har tråkigt!!).
Lotta i Gbg
Jag blir extra nöjd eftersom jag bl a köpte just Bloomfield förra helgen:-)
Jan af Lisö
Då börjar jag förstå varifrån de helt obegrippliga instruktionerna till min nya cykel (och egentligen det mesta man köper nu för tiden) kommer.

Lotta, berätta någon gång till hösten om dina erfarenheter av "Bloomfied". Var köpte du den och vilken härdighetszon påstås den ha ?
Thomas Wahlqvist
Och vattna den samt ta foton, häftigt!
Här blåste en Magnolia omkull, torkan har gjort torven för lätt, precis så som torra krukväxter blåser omkull, lösningen heter stan och grus.
Jag har även stympat min Yellow lantern, jag har klippt bort 25% av dess längd, den var obehagligt lång och späd, över 3 meter. Hoppas att det går bra :-)
Jan af Lisö
Jag har lagt extra stenar vid min Eva Maria för jag tyckte att området runt stammen rörde sig lite väl mycket i vinden (jag tog bort stödpålen i år).

Det blir mycket vattning det, ser med oro att vattennivå i min damm (naturdamm som jag har på tomten) sjunker snabbt. Och det är bara mitten av Juni. Hos oss har det varit torrt denna vår: I april kom 28 mm regn, i maj 19 och hittills i juni endast 3 mm. Hemma i stan kan det komma typ 20 mm på en skur medan på Lisö är det fullt solsken...
Lotta i Gbg
Än så länge är min lilla Magnolia tripetala 'Bloomfield' inte mycket att fotografera, Den ser ut som ett litet paraply 80 cm hög. Men så såg min andra tripetala också ut när jag köpte den så jag vet att de kan bli större:-) Jag har köpt den av Tommy A, som jag köper nästan alla mina magnolior av. Härdigheten ska inte vara några problem hos mig i zon 3 i allafall. Jag har inte planterat den ännu, måste röja lite där den ska stå först, och här finns sååå mycket att göra så det kanske tar några dagar. Ska ha ner två till som jag också köpte. Är inte riktigt klar över var de ska stå ännu.
Här har också varit extremt torrt och dessutom skadade sen nattfrost många magnolior. Det tar lite tid innan de kommer igen, men de repar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon