Full version: Hoprullade blad igen
TEZZ
Jag har tidigare skickat in ett inlägg om hoprullde blad på rosorna och fick då en hel del tips på vad det kan vara.
I dag när jag var ute och inspekterade rosorna upptäckte jag små ljusa kryp inuti hoprullningen. Krypen var ca 2-3 mm långa och rörde sig snabbt. De såg nästan ut som en miniräka.
Någon som vet vad det kan vara?
Bassam
j

Det är bättre att skicka mera informationen med bild, men jag tycker att du har Trips (Thrips) lat. Thysanoptera,,jag ska skicka lite informationen om trips.
Trips : är någon millimeter långa och syns tämligen väl. De vuxna har vingar och lever av att skrapa sönder växtens celler och suga i sig den näring som sipprar ut. När angreppet har fått hålla på ett tag syns det tydligt genom att bladen blir vitaktiga (de töms på klorofyll). Trips bidrar även till att sprida sjukdomar och svampangrepp. På bilden syns även tripsnymfer Obs: alla den här ohyran har de samma aktivitet, de suger sava och bladen rulla sig.
- Lycka till, H:Bassam
TEZZ
Tack Bassam!
Så som du beskriver det så verkar det vara trips jag har fått på mina rosor. Tyvärr kunde jag inte hitta bilden som du hänvisade till.
Jag var ute och fotograferade ohyran men min kamera är nog för dålig för att ta närbild på så små djur.

Har du någon susning om hur jag blir av med eländet? Det är ju svårt att komma åt i hoprulade blad.
mimi_gbg
Hej,
Hade själv påhälsning av både rosenstrit och lilla rosenbladstekeln på min enda vuxna ros. Plockade bort varje blad som krullade sig (bakåt) och klämde ihjäl all synlig ohyra dagligen och nu verkar det som om rosen är fri från plågan.

Här är en länk som visar bild på hur det kan se ut

http://www.svenskarosensallskapet.org/rose..._skadedjur.html

Hälsningar, Mimi
Bassam
mot bladlöss och och trips sköldlöss och ullöss även larver: (5 delar vatten, 1 del såpa och 1 del T-röd). eller sprutat med blandning (vatten med lite såpa/diskmedel), Såpsprit är för övrigt bra mot bladlöss också, bättre än bara såpvatten.
obs : det funger på all ohyra som sug sava och på larver, man ska spreja den flera gångar på kvällen eller på morgonen om du kan ska rosa efter 1 timma och samla alla döda ohyra och borta dem från din trädgård.
Lycka till, H:Bassam
lissa
Ska man spruta på vatten för att skölja bort såpan eller är den inte skadlig för rosen och andra växter???
Magdis
I år har jag fått rosafärgade löss på rosorna, vad är det för ena? Gröna löss har jag sett förr men inte rosa.
Betty
CITAT (Magdis @ 07-06-2008, 15:31) *
I år har jag fått rosafärgade löss på rosorna, vad är det för ena? Gröna löss har jag sett förr men inte rosa.

Bladlöss finne i flera färger. För nåt år sen hade jag röda/oranga bladlöss på vallmo och jag får varenda år svarta bladlöss på min snöbollsbuske. Jag brukar spola bort dem med vattenslangen (hård stråle). Jag vill inte använda gift/såpsprit på dem för det brukar vara en hel del nyckelpigor på buskarna, de äter bladlössen.
Magdis
CITAT (Betty @ 07-06-2008, 19:36) *
Bladlöss finne i flera färger. För nåt år sen hade jag röda/oranga bladlöss på vallmo och jag får varenda år svarta bladlöss på min snöbollsbuske. Jag brukar spola bort dem med vattenslangen (hård stråle). Jag vill inte använda gift/såpsprit på dem för det brukar vara en hel del nyckelpigor på buskarna, de äter bladlössen.

Ahaaa...de kanske blir röda när de blivit för häftigt solbrända och svarta efter att ha solat sig en hel sommar. rolleyes.gif biggrin.gif
Lady Hamilton
CITAT (Magdis @ 07-06-2008, 22:25) *
Ahaaa...de kanske blir röda när de blivit för häftigt solbrända och svarta efter att ha solat sig en hel sommar. rolleyes.gif biggrin.gif



Tok Fia! yaay.gif
Irene_L
CITAT (Magdis @ 07-06-2008, 22:25) *
Ahaaa...de kanske blir röda när de blivit för häftigt solbrända och svarta efter att ha solat sig en hel sommar. rolleyes.gif biggrin.gif


Den var klockren! rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon