Lena zon 5
Hej!
Jag har utrymmesbrist i mitt växthus vilket naturligtvis känns som ett mkt angenämnt problem :-)
Mina tomatplantor skulle vilja komma upp i nivå där jag har mina plantlådor så jag ryms snart inte själv i växthuset när jag ska in och vattna.
Har ställt ut mina lådor med penseer idag och står nu och funderar på mina perenner som står där inne. Har Echinacea, Nejlikrot och Orientalisk vallmo som jag undrar om jag kanske kan plantera ut i rabatterna redan nu? Eller kommer de få en chock om de kommer ut från växthuset redan nu? Det blir ju en rätt stor kontrast för dem. Risken för frost finns ju fortfarande och jag vill ju inte riskera att de dör. De är mellan 1 och 3 dm stora/höga.
Mvh Lena
ingrids
Är dom avhärdade eller helt nya för utelivet? Skulle inte våga plantera ut om de inte fått vänja sig vid moder natur alls, men annars har jag glömt pelargonerna ute här i zon 4-5 utan att de dog av det smile.gif
Lena zon 5
CITAT (ingrids @ 27-05-2008, 15:24) *
Är dom avhärdade eller helt nya för utelivet? Skulle inte våga plantera ut om de inte fått vänja sig vid moder natur alls, men annars har jag glömt pelargonerna ute här i zon 4-5 utan att de dog av det smile.gif


Nej, det enda de känner till är den varma världen i växthuset, och före det hade jag dem inomhus i fönstret. :-)
Heda
Nu är det ju kanske inte riktigt jämförbart, eftersom jag bor i zon 2-3....men jag har haft dörren till växthuset (pvc-hus dvs "plastskynkehus") öppen på nätterna i en vecka nu. Idag planterade jag ut några Jätteverbenor....Tror att det är större risk att de dör av solchock än av frost. Solen skiner rakt in (genom öppen dörr) på eftermiddagarna i växthuset så lite riktig sol har de ju fått och ena dragkejdan till dörren har gått sönder så ganska kallt har det ju blivit på nätterna, inte frost dock.

Måste plantera ut resten av Verbenorna före helgen för de är så stora och genomrotade att de kräver total rotblöta varannan dag....de måste ut och få mer jord....i de soligaste rabatterna tänkte jag ha fiberduk över i ett par dagar...men i de som har skugga en del av dagen får de klara sig...

Om du gör en "fiberdukstunnel" av kvistar och duk så ska det nog gå bra...perennerna är ju lite tåligare än sommarblommorna iaf...

smile.gif Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon