Full version: Lite bilder...
Annelie
Sådär - nu har jag lite bildbevis på mitt pågående "plaskdammsprojekt"

I albumet aug 03 finns lite nya bilder.

Fyrkanten ska fyllas med singel, och stenarna ska "knytas ihop" med lite stenmjöl. I hörnen i fyrkanten kommer det att planteras lite små växter.. vad vet jag inte ännu. Mitt i baljan kommer det att vara antingen en natursten med borrat hål i mitten = rinnande vatten över stenen, eller så blir det staplade skifferstenar med hål i mitten = mini vattenfall....

I den stora rundeln kommer det också att vara singel. Armeringsjärnen kommer att täckas utav murgröna och bli som 2 gröna pelare är det tänkt. Och som Pricken över i:et kommer jag att placera 5 stycken stolpar och klä med armeringsmatta, ca 2 m högt, längst den bakre delan av rundeln. Detta ska sedan kläs med klättrande växter som förhoppningsvis frodas och gör så att det blir en grön blommande vägg i bakgrunden!

Det kommer att bli så tjusigt så... hoppas jag

Annelie
kerstin z5-6
ja det kommer och är redan jättefint smile.gif smile.gif.. du får uppdatera oss med bilder ..armeringsmatta .. det funderar jag med på ..på mitt stora -titta inte här" område ..o nån pergola ..men sommaren är ju för kort unsure.gif
cissi i onsala
Blir med all säkerhet ett jättemysigt hörn att koppla av i. Tog en titt på dina blider, parabolen var inte dålig biggrin.gif funkar den? Den är iallafall mycket snyggare än de flesta. Å, katterna, vilken skön stil de har!
Adri-Anne
Efterhand som arbetet fortskrider hoppas vi får ta del och se hur din damm växer fram. Roligt att se när växterna kommer dit och få se hur det växer och blir lummigare och lummigare. Det verkar ju bli lite storlek på er damm. Du har väl gjort upp avtal med "grävmaskinen" Om du lovar honom en saftig biff och en konjak till kaffet skall du se att det kommer att gå undan. tongue.gif
Eva Swahn
Jamen så fint! Du måste fortsätta att informera oss när dammbygget blir grönt så att säga. Häcken blir snyggare och snyggare! Och den har klarat sommaren?

Kring McDonald´s i Malmö (vid Midhem) har någon haft den goda smaken att plantera bokhäck. Men ingen har vårdat den under sommaren den är bitvis heldöd, tyvärr.
Fialotta
Hej!
Kommer bli jättefint...ska bli kul att få följa rolleyes.gif

Jättekul att se hur alla jobbar fram sin ide...
tack för titten wub.gif
Kram
*Felix matte*
Dammen blir säkert jättefin men det som fascinerar mig är alla jättehöga träd ni har "där nere"

Varenda gång vi åkt ner till barnen har jag fått nackspärr laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Går ju med kameran och skall filma alla träd från rot till topp tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Här har vi bara knotiga fjällbjörkar sad.gif
Annelie
Nu har jag stoppat in lite fler bilder!


Jag håller tummarna för att det ska bli så fint som det är i mina planeringstankar. Jag är ju allt lite novis i trädgården och att få blommor och växter att överleva är en konst i sig tongue.gif


CITAT
Tog en titt på dina blider, parabolen var inte dålig  funkar den?
Cissi - Visst är den fräck! Tyvärr är den inte min.. hittat på nätet någonstans när jag letade efter bilder på murgröna.. Om den fungerar förtäljer inte historien smile.gif

CITAT
Roligt att se när växterna kommer dit och få se hur det växer och blir lummigare och lummigare.


Adri-Anne - Ja du, en tellmanskaprifol klättrandes på armeringsnät i bakgrunden kanske kan vara något rolleyes.gif wink.gif Och dammen - ja, den tog säker 10 min att gräva!! Vilket slit va! 60 cm i diameter och lika djup.. tongue.gif

CITAT
Häcken blir snyggare och snyggare! Och den har klarat sommaren?
Eva - Jepp, häcken har vårdats ömt! Har säkert fått vatten ett par gånger denna varma sommar tongue.gif

Men den växer väldigt ojämt! Runt träden går det trögt, medan den på andra ställen har skjutit i höjden regält smile.gif

CITAT
tack för titten


Maudan - så lite så! Jag tycker själv att det är himla skoj att få "titta in" hos folk och se vad ni hittar på biggrin.gif

CITAT
Dammen blir säkert jättefin men det som fascinerar mig är alla jättehöga träd ni har "där nere"


Felix matte - Jaha... har vi höga träd? Det har jag aldrig tänkt på... Nåja, de uppskattas inte av alla! Vår granne tittar lite surt ibland när björken fäller och det snöar björkfrön i mängder! De har inga träd själva och hade säkert uppskattat om vi sågat ner den längs marken rolleyes.gif
Ina
CITAT (Felix matte @ 23-08-2003, 22:21)
Dammen blir säkert jättefin men det som fascinerar mig är alla jättehöga träd ni har "där nere"

Varenda gång vi åkt ner till barnen har jag fått nackspärr laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Går ju med kameran och skall filma alla träd från rot till topp tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Här har vi bara knotiga fjällbjörkar sad.gif

Det är lustigt det där - fascinationen inför det ovana! Jag har precis återvänt efter en vecka på Gotland där jag nästan vridit huvudet loss från halsen för att jag tittat efter växter som inte ser ut som "dom därhemma"... Salmbär, cikoria, martorn, vildmorot, blåeld, sparris, nån' liten rolig rams, murgröna... och tallarna växer ända ner till strandkanten utan att vara vindpinade!!! Stora. raka, tjockstammiga och med en "krans" av grenar som breder ut sig efter marken - ser helmysko ut!!
Ina
Nu har jag kollat dammprojektet också... wink.gif laugh.gif

Det ser jättefint ut! Jag har en idé om att min rabatt skall göra en "böj" så att man kan sitta omgiven av grönska - det ÄR mysigt. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon