Sidor: 1, 2
Anic
Jag är en te-älskade fanatiker, kan dricka upp till 3 liter på en dag, beroende på hur varmt det är. Ju varmare dessto mindre, på sommaren kan det gå dagar utan att jag dricker te alls.

I mitt skafferi brukar det finnas minst 10 olika lösvikt teer samtidigt, och varje gång jag köper nytt säger jag för mig själv "nu räcker det, skall inte köpa mer förren det jag har tar slut", men mina fingrar kan ínte hålla sig bort från de olika sortena i affären så det blir bara mer och mer.

Jag gillar teer med citrus i eller med blåbär, björnbär mm. Framför allt skall man kunna blanda i mjölk i dem, köpte sist ett te som smakde som glass när man hade mjölk i, jättegott. Det finns så många sorter att välja mellan att man blir alldeles snurring när man kommer in i ett te-hus, känner mig som en kalv på grönbete, vet inte vad jag skall välja.

Har ni några favorit teer som ni kan rekommenadera?
Har någon provat vit te, vad smakat det?
Vad tycker ni om röda eller gröna teer? Jag har inte hittat ett grönt te som jag tycker om, tycker det smakar lite och många smakar gräs tycker jag (köpte grönt te på willys av deras märke och det smakade faktiskt diskmedel usch). Däromot älskar jag rött och svart te.

Förut såldes svarta te med karamel(kola)smak, men det kan jag inte hitta längre, vet någon om man kan köpa det någonstans?

Köper ni i affär eller på nätet? Vad tycker ni är lämpliga priser?
Jag brukar handla på the-huset i göteborg vid kopparmärra eller i mat butiker.

Hur gör ni erat te? Jag använder en te-perkulator(tror jag det kallas) och tycker man får ut mkt mer smak än med te-silar.
Christer i Falköping
Samma här, pimplar te i stora kvantiteter. Jag är inte så förtjust i teer som är för fruktiga i smaken vanligtvis. Håller mig gärna till de olika Earl Grey varianterna. Gröna teer blir det mycket av, men som du skrivit, en del smakar bara gräs. I Falköping har de ett te som köps i lösvikt som heter "Brunkullans gröna te" Det tror jag att du skulle gilla rejält. Mycket fruktig smak av obestämd karaktär. Tror nog att det kan finnas i andra kaffe/te butiker också. Lite dyrare än andra teer men ack så gott! Rött te, som ju inte är te, tycker jag smakar som det medlet jag sköljde munnen med mot tandköttsinflammation. Kan inte med det alls. Vitt te har jag aldrig testat.
Christer.

Knäckte tekannan för ett tag sedan, så nu har jag en stor sil som teet ligger i. Har en mycket stor tekopp, så det är en sil av standardstorlek med stora hål i som jag använder. Blir faktiskt riktigt bra på det sättet.
Christer.
Myosotis
3 liter!!? Jag som trodde att jag drack mycket te. Men på sommaren blir det ofta bara en mugg på morgonen. På vintern mycket mer. Oftast brygger jag direkt i muggen med en sån där tefilter av tyg eller plast eller vad det är, tycker inte om tesilar där man får bitar av teet i koppen. Min favorit heter Visbyblandning (hette förut Kalkstensdrömmar), och den köper jag på tehuset i Helsingborg. Jag gillar även vanilj, hallon, rabarber/grädde mm.
Grönt te tyckte jag tidigare inte alls om, sen fick jag smaka grönt te med vaniljsmak (tepåsar, Friggs) och det är jättegott, dessutom lär det vara väldigt nyttigt, så nu dricker jag det varje dag och har även börjat uppskatta andra gröna teer, man måste nog vänja sig vid smaken kanske. Vitt te är blekt och svagt i smaken. Rooibos är inte min grej, men smaksatt kan jag få ner det.
Jag dricker inte svart te på kvällen för då kan jag inte sova, många örtteer är ju inte så goda men jag älskar såna med bär i, röda och syrliga med smak av körsbär, vinbär eller hallon t.ex. Minst lika gott som svart te!
Anic
Min tekopp är på 1/2 L, tycker den är alldelse för liten laugh.gif

Ska se om jag kan hitta det där "Brunkullans gröna te", kan var väret att prova även om det skulle vara lite dyrare. Även vanilj variaten kan var kul att prova. Jag har ju hört att gröna teer skall vara så bra, men det är ju inget roligt att dricka om man inte kan hitta en god variant.

Undra vilket rött te du har drukit Christer, låter spännade happy.gif , det finns ju många vaianter där med. Det röda teet som jag har hemma nu är med blåbär och lingon smakar jättegott med mjölk till, vet inte hur jag skall beskriva smaken, en len blåbärs smak med tycker jag.

Earl grey finns allt hemma, russian blue och breakfast tea är trevliga att bryta av alla andra smakteer med.

Mmm, rabarber/gädd är gott.

Örtteer är inte det samma som gröntte? Du får de att låta så gott!

Jag tycker min perkulator är det bästa sätt att brygga tee, saknar den när jag är hemma hos andra, tycker inte det smakar lika mkt. Dessutom kan använda samma mängd te i perkulatorn hela dagen, medans om jag använt tesil/kula är två koppar lagom. Perkulatorn håller värmen lagom och vattnet går ju runt och genom teet hela tiden, ju längre tid desto mer smak.
Myosotis
Nej, grönt te är verkligen inte detsamma som örtte!! Svart, grönt och vitt te kommer från tebusken allihopa. Svart är mer fermenterat och innehåller mer tein än grönt. Vitt te är nog de finaste spetsarna och knopparna tror jag, innehåller väldigt lite tein men desto mer antioxidanter.
Örtte kan t.ex. vara brännässel- eller kamomillte. Det goda teet jag pratade om innehåller hibiskus, fläderbär, svarta vinbär och arom (körsbär och svart vinbär), jag låter det dra läänge för att det ska bli riktigt gott. Egentligen borde man kunna göra det själv.
Anic
Har tänkt mig att det går under samma namn grönt- och ört-te, men där lärde jag mig nått nytt igen.
Kamomill har jag druckit och gillade det inte, smakade hö har jag för mig, annars har jag nog inte provat örtte. Brännässel te har jag hört om, men aldrig provat.

Jag vill ha en massa örter i mina pallkragar och gärna örter man kan göra te av, folk får det att låta så gott med eget te.
Myosotis
Pepparmynta, citronmeliss, brännässla, rölleka, johannisört är några av de växter som jag har gjort te på, jag behöver bara kliva ut genom dörren och plocka dem. Det gick ett danskt program på tv i fjol som jag blev mycket inspirerad av, de verkade mycket seriösa och höll sig till vetenskapliga fakta. Hemsidan är här:
länk
Sen har jag en bok (eller rättare sagt "långtidslånar" den av min bästa vän som inte kan något om växter och därför ändå inte vågar sig på artbestämning till teet...) som heter "Örtmedicin och växtmagi", men det är inget hokuspokus där heller, den är jättebra.
Citronmeliss ska t.ex. vara svagt smärtlindrande, man kan ju även kombinera svart te med några färska blad när man har ont i huvudet.
embees
Mitt absoluta favoritte är Chai, inte några varianter utan vanligt Chai.
Dricker egentligen bara detta för inga andra smakar tillräckligt gott längre.
Har aldrig mjölk i men gärna lite socker.

Kan tipsa om en fantastisk tebutik i Lund
http://www.tehusetjava.se/
Anic
CITAT (embees @ 24-05-2008, 16:42) *
Mitt absoluta favoritte är Chai, inte några varianter utan vanligt Chai.
Dricker egentligen bara detta för inga andra smakar tillräckligt gott längre.
Har aldrig mjölk i men gärna lite socker.

Kan tipsa om en fantastisk tebutik i Lund
http://www.tehusetjava.se/


Jag har precis köpt chai, skall prova det någon dag. Tjejen i the-huset rekommenderade det och sa att det skulle vara gott med mjölk i dessutom. Indiska natonaldrycken tror jag hon sa att det var.
Kat
CITAT (Anic @ 24-05-2008, 11:40) *
Förut såldes svarta te med karamel(kola)smak, men det kan jag inte hitta längre, vet någon om man kan köpa det någonstans?



Japp! whistling.gif

I övrigt är nog "Kaffekvarns specialblandning" en av mina absoluta favoriter.
Bettis
Jag kör bara med grönt te men citronsmak, har alltid i en riktig skiva citron åxå. Har en kaffekokare som jag använder som tekokare, gör nog en 15 koppar på morgonen och dricker nästan alltid upp det men sedan dricker jag inget mer te under dagen då håller jag mig till vatten.

Lilla Birka
CITAT (Anic @ 24-05-2008, 17:08) *
Jag har precis köpt chai, skall prova det någon dag. Tjejen i the-huset rekommenderade det och sa att det skulle vara gott med mjölk i dessutom. Indiska natonaldrycken tror jag hon sa att det var.

Konstigt med det ordet chai som tycks ha blivit någon tesort i Sverige. Chai betyder rätt och slätt te på hindi! Chai dvs te är mycket riktigt något av en nationaldryck i Indien, men den kan vara av många olika sorter och varianter. Jag fnissar lite för mig själv när jag hör någon prata om chai-te giggle.gif , det är väl ungefär som att säga coffee-kaffe!
Myosotis
Jag blev också förvånad, visste inte att det fanns en sort som hette så. Det heter chai på ryska, tjeckiska etc. också, har de slaviska språken lånat in ordet från hindi då?
gammelnalle
3-liter om dagen låter MYCKET!!!!


om det hade varit ÖL hade jag förstått......












skämt å sido


jag gillar OLIKA sorters teer MEN på morgonen MÅSTE jag ha SVART te.. English Breakfeast... (Inget Earl Gray eller nå't "parfymerat" te)
Tyvärr har COOP slutat med sitt egna te (12:90 / 200g) så nu blir det Twinings (20:-/200g)
Ett temått (ca 3msk) till ca ½L HETT vatten (precis sjudande) . Får dra EXAKT 5 minuter i en tekanna.

På jobbet har man tyvärr bara tepåsar och för kallt vatten (Duger säkert till Brasilianskt Ört-te- dvs Kaffe) så där dricker jag oftast Calcium Calcium Syre.

På eftermiddagen kan jag inmundiga en stark kopp Earl Gray eller ev parfymerat te....

men några 3 liter tror jag inte att jag häver i mig....

b
Huggorm
CITAT (Anic @ 24-05-2008, 17:08) *
Jag har precis köpt chai, skall prova det någon dag. Tjejen i the-huset rekommenderade det och sa att det skulle vara gott med mjölk i dessutom. Indiska natonaldrycken tror jag hon sa att det var.

Nationaldryck vet jag inte, men vart man än går så sticker dom en kopp chai i handen på en. Enda the jag dricker, jag blev tvungen att lära mig tycka om det och efter ett tag var det inte så illa faktiskt. När det är riktigt gjort bränner det lite i halsen efteråt, och så skall det naturligtvis vara gjort på mjölk och inte vatten.

Jag brukade välja indisk frukost med chai och indiskt bröd i stället för kontinental med kaffe och toast. Då sken alltid servitören upp, dom var stolta över det indiska. Engländare man träffade tyckte däremot chai var hädelse laugh.gif
Rapchic
(ok hinner inte läsa allt)

Jag är tefantast, där jag praktiserar är jag huvudansvarig för teavdelningen, jag har hållit en föreläsning om te, och jag kan dricka många tekanoor per dag wink.gif

(min första instinkt var att rätta dig att rött te egentlige inte är te utan rooibus men det var radan gjort sorry är lite pedantisk när det gäller te)

anledninge till att du inte tycker om grönt te kan vara för att du brygger det fel. Grönt te ska INTE bryggas i för hett vatten omkring 70 grader är det normala (fråga i din tebutik vad som är optimalt för just din tesort) brunkullas gröna kräver ca 70 gradigt vatten för det blir lätt "bränt" (vet ej vad jag annars ska kalla det) grönt te blir också gammalt fortare än svart te och när grönt te blir gammalt smakar det lätt hö, se till att du köper ditt te där dom säljer mkt så dom inte kan ha det på lager längre men te håller bättre i stora mängder så det är ändå ok i många tebutiker. brygg inte teet för länge grönt te ska brygga mellan 30 sek och 2 min INTE mer då blir det lätt beskt (som nybörjare kan man ta och brygga den första koppen grönt te i 30 sek och sen slänga bort det vattnet och börja om på nytt altså om du använder tesil)

få se nu jag gillar inte svarta teer längre nu när jag vet hur bra grönt te kan smaka wub.gif men en smak kan jag med och det är den indiska (och vissa ställen i afrika) traditionella teet Chai (som jag dricker nu medan jag skriver) när det gäller gröna teet blir jag mer och mer traditionell, tex älskar jag Matcha som är de malda tebladen som används i den japanska tecermonin, Gen Mai Cha är också gott (japanska traditionellt med puffat ris i). vitt te är gott men det kan dra längre än grönt (upp till 10 min) innan man får smak i men det är lyxigt att köpa det ibland. Oolong är nog det närmaste jag kan komma svart te (förutom vissa sorter som Chai och lapsang) som jag tycker är gott.

ah hinner inte mkt mer (ps jag tror du gillar brunkullas gröna jag med det verkar som en sort för dig glöm inte att brygga den rätt så du får det optimala innan du bestämmer dig om det är gott eller inte)

CITAT (Huggorm @ 24-05-2008, 22:26) *
Nationaldryck vet jag inte, men vart man än går så sticker dom en kopp chai i handen på en. Enda the jag dricker, jag blev tvungen att lära mig tycka om det och efter ett tag var det inte så illa faktiskt. När det är riktigt gjort bränner det lite i halsen efteråt, och så skall det naturligtvis vara gjort på mjölk och inte vatten.

Jag brukade välja indisk frukost med chai och indiskt bröd i stället för kontinental med kaffe och toast. Då sken alltid servitören upp, dom var stolta över det indiska. Engländare man träffade tyckte däremot chai var hädelse laugh.gif

faktiskt så räknar dom te som sin nationaldryck, Chai betyder te på indiska om jag minns rätt (Cha är te på kinesiska och japanska) och den ska drickas söt med mjölk i den enda tesort jag dricker mjölk i

PS dricker gärna mitt te i en skål med teet i vattnet löst wink.gif fast det funkar inte med svart, men grönt och oolong funkar det
Myosotis
CITAT (Rapchic @ 25-05-2008, 09:21) *
(...) grönt te ska brygga mellan 30 sek och 2 min INTE mer då blir det lätt beskt (...)


Jag brukar låta det dra i 4 minuter (svart te 5 min.). Någonstans har jag hört att grönt te absolut inte får dra längre än 4 minuter, det lät nästan som om det blev farligt sen. Någon som vet vad det beror på? Är det bara för smakens skull?
Rapchic
CITAT (Myosotis @ 25-05-2008, 10:36) *
Jag brukar låta det dra i 4 minuter (svart te 5 min.). Någonstans har jag hört att grönt te absolut inte får dra längre än 4 minuter, det lät nästan som om det blev farligt sen. Någon som vet vad det beror på? Är det bara för smakens skull?

ämnerna som gör teet bittert börjar dras ut då och det ämnet (som jag såklart inte minns vad det heter nu) är farligt i stora mängder däremot kan man tvätta sår med te som dragit för länge om man vill att det ska sluta blöda. däremot är det nog ganska stora mängder som behövs eftersom vissa medecinal växter har det ämne i sig då man bereder dess medecin
Myosotis
CITAT (Rapchic @ 25-05-2008, 11:09) *
ämnerna som gör teet bittert börjar dras ut då och det ämnet (som jag såklart inte minns vad det heter nu) är farligt i stora mängder däremot kan man tvätta sår med te som dragit för länge om man vill att det ska sluta blöda. däremot är det nog ganska stora mängder som behövs eftersom vissa medecinal växter har det ämne i sig då man bereder dess medecin

aha! Tack, då vet jag det.
Rapchic
CITAT (Myosotis @ 24-05-2008, 15:35) *
Nej, grönt te är verkligen inte detsamma som örtte!! Svart, grönt och vitt te kommer från tebusken allihopa. Svart är mer fermenterat och innehåller mer tein än grönt. Vitt te är nog de finaste spetsarna och knopparna tror jag, innehåller väldigt lite tein men desto mer antioxidanter.
Örtte kan t.ex. vara brännässel- eller kamomillte. Det goda teet jag pratade om innehåller hibiskus, fläderbär, svarta vinbär och arom (körsbär och svart vinbär), jag låter det dra läänge för att det ska bli riktigt gott. Egentligen borde man kunna göra det själv.

du glömde nämna att Oolong, Pu-erh (eller Pur-eh stavar vissa) och gult te också är te men dom är ovanliga

CITAT (Anic @ 24-05-2008, 15:47) *
Har tänkt mig att det går under samma namn grönt- och ört-te, men där lärde jag mig nått nytt igen.
Kamomill har jag druckit och gillade det inte, smakade hö har jag för mig, annars har jag nog inte provat örtte. Brännässel te har jag hört om, men aldrig provat.

Jag vill ha en massa örter i mina pallkragar och gärna örter man kan göra te av, folk får det att låta så gott med eget te.

jag vet ett till örtte du har provat så kallat rött te (som igentligen heter Rooibus) är ett örtte altså inte ett riktigt te
Rapchic
CITAT (Lilla Birka @ 24-05-2008, 21:08) *
Konstigt med det ordet chai som tycks ha blivit någon tesort i Sverige. Chai betyder rätt och slätt te på hindi! Chai dvs te är mycket riktigt något av en nationaldryck i Indien, men den kan vara av många olika sorter och varianter. Jag fnissar lite för mig själv när jag hör någon prata om chai-te giggle.gif , det är väl ungefär som att säga coffee-kaffe!


de länder som fått te landvägen har döpt te mer likt som det heter igentligen Cha de som kom sjövägen döpte det till té, The eller te. anledningen till att man döpt blandningen till Chai är väl för att man ofta i Indien kryddar teet med olika kryddor, den som blandade det först i svergie visste kanske inte att det hette Chai på hindi.

nått jag tycker är konstigare är att man kallar örtteer som tex Rooibus för te
Myosotis
CITAT (Rapchic @ 25-05-2008, 11:38) *
du glömde nämna att Oolong, Pu-erh (eller Pur-eh stavar vissa) och gult te också är te men dom är ovanliga

Glömde inte utan kände inte till! Oolong har jag hört talas om, men inte de andra. Berätta gärna lite mera!
Myosotis
CITAT (Rapchic @ 25-05-2008, 11:43) *
nått jag tycker är konstigare är att man kallar örtteer som tex Rooibus för te

Vad ska man annars kalla det? Kamomillinfusion? Brännässelvatten? Varm pepparmyntsdryck?
Rapchic
CITAT (Myosotis @ 25-05-2008, 11:45) *
Glömde inte utan kände inte till! Oolong har jag hört talas om, men inte de andra. Berätta gärna lite mera!

Oolong är ett halvfermaterat te (fermatering är det som gör teet svart) som har kvar många av näringsämnerna som i svart te (men inte alla såklart) men smakar svart fast friskare. det ska visst innehålla mindre koffein än grönt men detta har jag bara läst från en källa så jag är inte hundra. Oolong betyder svart drake och det finns två versoner om varför det kallas det. den ena är att en teodlare samlade te en dag och blev skrämd av en orm han lämnade teet och sprang iväg när han kom tillbaka för att hämta teet så var det halvfermaterat. en annan verson är att det heter det för att när man häller vatten på det ser det ut som om det är små svarta drakar som vaknar till liv. det finns olika grader av oolong beroende på hur länge det har fermaterats, det mer svarta som fermaterats längre som är lite mer likt svart och det mer gröna som bara fermaterats en kort tid för de som gillar gröna teer.

Oolongte ska bryggas i ca 85 grader varmt vatten och i ca 8 minuter. men kan brygga det direkt i koppen så man själv ser de små svarta drakarna vakna till liv. dosering mellan 1 och 2 teskedar te/kopp eller skål

Pur-eh te är ett "hälsote" som minskar kolesterolet i blodet, som folk ofta dricker i sammband med bantning. det är också ett lagrat te med rustik smak (om man ska vara snäll). bladen plockas längre ner på buskarna (vanligtvis plockar man bara det översta bladen och toppskotten) så dom innehåller inte så mkt koffein, och sen packas dom och lagras den gröna varianten som plockas på våren i bara några månader och den röda varianten som plockas på sommaren längre tid.

Pur-eh te säljs ofta pressat i portionsknappar så det är lätt att dosera och man ska ha det i ganska hett vatten.

Gult te är ett dyrt ovanligt te som var förut bara till kejsaren. det är ovanligt bland annat för att det har en hemlig tillverkningsprocess så jag kan tyvärr inte säga så mkt mer om det än att det ska visst vissna lite innan man torkar det.

CITAT (Myosotis @ 25-05-2008, 11:50) *
Vad ska man annars kalla det? Kamomillinfusion? Brännässelvatten? Varm pepparmyntsdryck?

för att kallas te (altså bara ordet te) så måste det bestå av camellia senisis (stavning) + vatten.
men örtte kan man kalla det det är mest "rött te" jag irriterar mig på särskilt eftersom rött te i kina (hong cha) är det vi kallar svart te (dom syftar på färgen på drycken inte på de torkade bladen av camellia senisis)
Anic
CITAT (Rapchic @ 25-05-2008, 11:38) *
jag vet ett till örtte du har provat så kallat rött te (som igentligen heter Rooibus) är ett örtte altså inte ett riktigt te


Jaha, då älskar jag örtte också då smiley_small_hug.gif

Rött te kallas det ju av de flesta, även om det inte är från te-busken. Jag komme fortsätta kalla rooibus rött te, det är ju bara ord.

Vad spelar det för roll vad man kallar en bland, chai eller göteborgs te mm, det skilljer ju sig från vem man köper dessutom. Det är ju bara namn...

Man kalla ju mjölk med vatten för silverte, så te kallas ju inte bara det som kommer från busken. För att inte tal aom alla isteer, som verkar bara vara sockerbomber.
Myosotis
Oj! Nu har jag lärt mig massor! Vilken teexpert du är, Rapchic!! Det är rätt opraktiskt att "te" både betyder svart te och rent allmänt nåt man har hällt hett vatten på. Man kan ju t.ex. fråga "vill du ha te?" och få svaret "ja tack, men inget svart, för då kan jag inte sova." Jag brukar i så fall fråga om personen ifråga vill ha grönt te, örtte eller Rooibos t.ex., alla är tesorter fast bara en del kommer från tebusken.
Nu blev jag nyfiken. Var köper man Pur-eh och gult te?
karlsdal
Grönt the med lime är en stor hit! Annars älskar jag Wizard, finns både som svart the och som rooibus. Chai finns ju så grymt många olika och det är bara en jag gillar, men den är svår att hitta. Alla the butiker jag varit inne i har bara en sorts chai och bara på ett ställe har jag hittat en som jag tycker om. De flesta är det för mycket apelsin i för min smak...
Whiskuchi
Violte är gottgottgott! Och härom dagen hittade jag dessutom violhonung, det måste jag ju prova att ha i tongue.gif
Myosotis
Mmm... violte! Det låter gott, måste pröva!
Aqvakul
Finns det te med kaffesmak...... crazy.gif
Whiskuchi
Just nu står en kopp lakritste (eg. inte te, örtte från Friggs) och drar. Det ska jag söta med lite violhonung. Lakrits och viol brukar vara gott ihop smile.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 25-05-2008, 20:02) *
Finns det te med kaffesmak...... crazy.gif

Te dricker jag nästan aldrig, tycker bara att det är blaskigt, däremot kaffe. Inte några smaksatta varianter utan starkt, mörkrostat med mjölk. En halvliters balja på morgonen och så kanske fem till sex koppar under dagen.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 25-05-2008, 21:03) *
Te dricker jag nästan aldrig, tycker bara att det är blaskigt, däremot kaffe. Inte några smaksatta varianter utan starkt, mörkrostat med mjölk. En halvliters balja på morgonen och så kanske fem till sex koppar under dagen.
Gita

Lika illa här - Kaffe det är livet det......

Te är mer som medicin......
Noak
Utan te skulle jag inte överleva vintermorgnarna...
Har ett standardte, blandar Earl Grey med English breakfast eller Darjeeling. (Earl Grey är ofta så grymt parfymerat så man måste blanda ut det) Detta utgör morgonbaljan...
På jobbet blir det tyvärr tepåse, Green tea+Lime.
Om jag dricker te på kvällen blir det ofta Oolong eller Lapsang Souchong.

Kaffe går inte att dricka...har prövat två gånger i mitt femtoåtta-åriga liv. Usch!
Ingrid Zon3
Jag tillhör dem som inte tycker att livet är lika värt att leva utan te. Kaffe kan jag däremot avvara vilken dag som helst. Men jag har blivit mer och mer "purist" på tesorter, bryggning osv. Jag föredrar svart te utan smaktillsatser. De teer man köper i div tebutiker har inte bergamott-olja tillsatt i Earl grey, t.ex. utan det är syntetiska smakämnen. Och jag brukar undvika det i maten och dryck för övrigt så även te numera.

Jag har flera olika tesorter hemma. En favorit träffade jag i Kenya första gången. Mycket små teblad, nästan som pulver och starkt som bara den (har ingenting att göra med det där kenyanska blomteet som säljs på en del håll). Perfekt till frukost, och borde nog kunna testas som återupplivning i allmänhet. Det brukar vara problem med leveranserna även här i Stockholm, eller så har jag inte hittat rätt ställe. Någon som kan tipsa?

Sen hittade jag ett "bantarte" på Hötorgshallen, ett oolong, och blev helt såld på det. Men det blir för svagt för mig på morgonen (återupplivning ska till smile.gif) så jag gjorde min egen blandning med oolong och kenyanskt, med ersättare Fannings från Ceylon.

Men lika viktigt tycker jag det är hur man brygger. Jag vill inte ha teblad som ligger och efterdrar så jag använder ICAs nylonfilter, där smiter inget igenom. Vattnet ska bara nästan koka, absolut inte vänta tills vattenkokaren stängt av sig själv, eller koka upp vatten som redan kokat sick.gif

Nu vill jag tipsa om ett ställe som har har samma idéer om te som jag, Chaikhana i Gamla stan. Inte en tepåse i närheten! Men man måste tycka att det ä OK att betala 90 kr för en kanna te bryggt med stor omsorg ... Jag tycker det är OK men jag blir riktigt förb****dnär jag får en tepåse med fesljummet vatten och ska betala 30 kr för det. Och så förväntar de sig att man ska återanvända tepåsen till ev. påtår! Brygger de påtårskaffet på sumpen eller???!!!
Bee
Kaffedrickare som jag är så dricker jag väldigt gärna te också smile.gif Och allra helst utan smaktillsatser men det finns förstås undantag.

Anic, om du kan ta dig till Kopparmärra så kan du ta dig till Korsgatan. Indiska te- och kaffemagasinet gör en egen variant som heter Bavaria. Den har jag druckit i flera år och den smakar vanilj och kanel. Passar finfint med mjölk. Påminner om kryddig chai. Rekommenderas varmt!

Annars är jag väldigt svag för indiska teer, dom är lite "lättare" i smaken än de kinesiska tycker jag. En av favoriterna just nu är Assam Danang. Passar också bra med mjölk i.

I vintras var jag på studiebesök hos Kahls Kaffe. Dom importerar och säljer också te. Mannen där berättade att de smaksatta teerna är smaksatta syntetiskt. Alla grejer som ligger i är för "pynt". Det enda man inte kan göra syntetiskt är kanel, så bitar av sånt i tet är äkta och ditlagda för smaken. Grunden för smaksatt te är kinesiskt svart te fick vi veta.
stella08
Jag säger bara: Ceylon Tea with Cardamon Flavour från Ahmad Tea, det är godast!
Mycket diskret kardemumma smak, man känner den knappt, men vilken bouquet! Tyvärr går det inte att köpa på ICA eller Coop, vilket är idiotiskt, eftersom Ahmad Tea i London gör bästa te i världen. Däremot finns det i orientaliska mataffärer. Kolla där!
Whiskuchi
CITAT (Bee @ 25-05-2008, 23:14) *
Kaffedrickare som jag är så dricker jag väldigt gärna te också smile.gif

Precis, det ena måste inte utesluta det andra smile.gif
Förutom när jag var gravid, då var kaffe vidrigt.
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 24-05-2008, 16:09) *
Pepparmynta, citronmeliss, brännässla, rölleka, johannisört är några av de växter som jag har gjort te på, jag behöver bara kliva ut genom dörren och plocka dem. Det gick ett danskt program på tv i fjol som jag blev mycket inspirerad av, de verkade mycket seriösa och höll sig till vetenskapliga fakta. Hemsidan är här:
länk
Sen har jag en bok (eller rättare sagt "långtidslånar" den av min bästa vän som inte kan något om växter och därför ändå inte vågar sig på artbestämning till teet...) som heter "Örtmedicin och växtmagi", men det är inget hokuspokus där heller, den är jättebra.
Citronmeliss ska t.ex. vara svagt smärtlindrande, man kan ju även kombinera svart te med några färska blad när man har ont i huvudet.



Örtte bryggt på järnört är väldigt rogivande att dricka som kvällste innan man går och lägger sig. Gott att söta med lite honung om man inte tycker om den naturella smaken. Mycket omtyckt och allmänt förekommande i Frankrike. Man erbjuds ofta detta som alternativ till kaffe efter en sen middag där. (Verveine på franska och det är inte samma växt som heter Verbena på svenska)
Rosmarin
CITAT (stella08 @ 26-05-2008, 02:14) *
Jag säger bara: Ceylon Tea with Cardamon Flavour från Ahmad Tea, det är godast!
Mycket diskret kardemumma smak, man känner den knappt, men vilken bouquet! Tyvärr går det inte att köpa på ICA eller Coop, vilket är idiotiskt, eftersom Ahmad Tea i London gör bästa te i världen. Däremot finns det i orientaliska mataffärer. Kolla där!



ååh! Det låter ju jättegott!

Ibland på vintern gör jag ett eget "kryddte". Tar kanelstång, krossad kardemumma, kryddnejlikor och lite färsk ingefära och lägger detta i kokande vatten, låter det hela småsjuda i ca 10 minuter. Silar och blandar med varm mjölk.

Jag har hittat ett pås-te (vilket jag annars är skeptisk till) som också är jättegott. Det är Twinings Apelsin och kanelte. Jättemycket smak.
Rapchic
CITAT (Myosotis @ 25-05-2008, 12:22) *
Oj! Nu har jag lärt mig massor! Vilken teexpert du är, Rapchic!! Det är rätt opraktiskt att "te" både betyder svart te och rent allmänt nåt man har hällt hett vatten på. Man kan ju t.ex. fråga "vill du ha te?" och få svaret "ja tack, men inget svart, för då kan jag inte sova." Jag brukar i så fall fråga om personen ifråga vill ha grönt te, örtte eller Rooibos t.ex., alla är tesorter fast bara en del kommer från tebusken.
Nu blev jag nyfiken. Var köper man Pur-eh och gult te?


Pur-eh kan du köpa i nästan alla tebutiker jag har varit inne på, gult te har jag bara hitills sett på Houseofte.se (eller .com är inte säker)

om du ska ändå lyxa till det och köpa nått sånt måste jag tipsa om teblommor, (teblommot är handkutit te som slår ut i vattner, den behöver inte innehålla blommor det finns dom med bara te men dom med te och blommor är vackrare) dom är så vackra när dom slår ut, men man måste nästan ha en glaskopp eller glastekanna för att det ska komma till sin rätt

(däremot skulle jag inte köpa teblommor hos Kahl's jag kan då mer om te än kassörskorna i den Kahls butik som är närmast mig och dom förvarade teblommor ihop med Pur-eh te vilket gjorde att teblommorna smakade Pur-eh sick.gif inte kul när man förväntar sig att det ska smaka nått annat och så påstod dom att pur-eh te var teblommor)
Kat
CITAT (Ingrid Zon3 @ 25-05-2008, 22:54) *
De teer man köper i div tebutiker har inte bergamott-olja tillsatt i Earl grey, t.ex. utan det är syntetiska smakämnen. Och jag brukar undvika det i maten och dryck för övrigt så även te numera.


Det där har jag hört förut, men jag är tveksam till om det stämmer. Bergamott är en slags citrusolja som borde vara dyrare att framställa syntetiskt än av verklig citrus. Hittils har jag i alla fall inte stött på någon leverantör som inte anger just 'Bergamottolja' på sina teer.

Därmed inte sagt att det inte kan förekomma "fusk".
Rapchic
Myosotis (och alla andra som aksnke vill): jag har lagt ut det jag pratade om på internet, en entimmeshögläsning som var förkortning av vad jag kan och lite som jag inte var hundra på (tex när ming dynastin var är dålig på årtal) om nån vill läsa, annars så ska jag nog ha en till "tekväll" till hösten (tekväll innebär en "snabb" genomgång om te och teets historia och att få provsmaka te, se tillbehör etc) för er som bor nära.
hmm nu låter det nästan som reklam, don't worry det verkar som att jag gör detta ideéllt eftersom jag inte fått de pengar jag skulle ha fått från förra gången
Myosotis
Jag gillar inte alls Earl Grey, tycker att det smakar parfymerat. Det är också många andra sorter som smakar för mycket parfym, typ "Forest Fruit" och sånt. Men man kan ju även smaksätta själv. Jag brukar göra vaniljte själv genom att blanda ett neutralt te (favorit: Orange Pekoe) med sönderklippt vaniljstång när man har använt vaniljfröna till annat. Till advent blandar jag i apelsinskal, nejlikor etc.
Mjölk i te tycker jag är perverst. sick.gif Det beror kanske på att jag inte tycker om mjölk. Vill inte ha socker i heller, men kan få för mig en gång om året eller så att ha i lite kandis. Däremot har jag socker i kaffet. Jag är ingen kaffehatare, dricker det ibland. Till kakan föredrar jag faktiskt kaffe, te är bättre för sig självt.
Det är kanske dyrt med Pur-eh? Annars skulle jag vilja testa det.

CITAT (Rapchic @ 26-05-2008, 11:30) *
Myosotis (och alla andra som aksnke vill): jag har lagt ut det jag pratade om på internet, en entimmeshögläsning som var förkortning av vad jag kan och lite som jag inte var hundra på (tex när ming dynastin var är dålig på årtal) om nån vill läsa, annars så ska jag nog ha en till "tekväll" till hösten (tekväll innebär en "snabb" genomgång om te och teets historia och att få provsmaka te, se tillbehör etc) för er som bor nära.
hmm nu låter det nästan som reklam, don't worry det verkar som att jag gör detta ideéllt eftersom jag inte fått de pengar jag skulle ha fått från förra gången

Var har du lagt ut det?
Tekväll låter kul, var bor du?
Rapchic
CITAT (Myosotis @ 26-05-2008, 11:40) *
Jag gillar inte alls Earl Grey, tycker att det smakar parfymerat. Det är också många andra sorter som smakar för mycket parfym, typ "Forest Fruit" och sånt. Men man kan ju även smaksätta själv. Jag brukar göra vaniljte själv genom att blanda ett neutralt te (favorit: Orange Pekoe) med sönderklippt vaniljstång när man har använt vaniljfröna till annat. Till advent blandar jag i apelsinskal, nejlikor etc.
Mjölk i te tycker jag är perverst. sick.gif Det beror kanske på att jag inte tycker om mjölk. Vill inte ha socker i heller, men kan få för mig en gång om året eller så att ha i lite kandis. Däremot har jag socker i kaffet. Jag är ingen kaffehatare, dricker det ibland. Till kakan föredrar jag faktiskt kaffe, te är bättre för sig självt.
Det är kanske dyrt med Pur-eh? Annars skulle jag vilja testa det.
Var har du lagt ut det?
Tekväll låter kul, var bor du?


pur-eh är inte dyrt jämfört med lyxteer som tex gult te men jag har gjort en prisjämförelse mellan några e-te-butiker om du väntar lite kan jag kolla upp var det var billigast (av butikerna jag hittade)
men det är ju inte ... eh.. jättegott men grönt pur-eh ska vara mildare har jag för mig...
men jag ska kolla priset
Myosotis
Jahaja, Lycksele! Nu var jag inne på din profil. Det är kanske lite långt att åka, jag bor i Skåne! laugh.gif



CITAT (Rapchic @ 26-05-2008, 11:43) *
pur-eh är inte dyrt jämfört med lyxteer som tex gult te men jag har gjort en prisjämförelse mellan några e-te-butiker om du väntar lite kan jag kolla upp var det var billigast (av butikerna jag hittade)
men det är ju inte ... eh.. jättegott men grönt pur-eh ska vara mildare har jag för mig...
men jag ska kolla priset

Ja tänk om jag tycker det är jätteäckligt och så har jag köpt en stor påse! Men då är det dyrare än svart te i alla fall? Har liksom inga pengar, men är det för dyrt kan jag ju lägga det på minnet tills jag blivit rik. wink.gif
Tänkte annars kolla på tebutiken i Helsingborg nästa gång jag är där.
Rapchic
CITAT (Myosotis @ 26-05-2008, 11:40) *
Jag gillar inte alls Earl Grey, tycker att det smakar parfymerat. Det är också många andra sorter som smakar för mycket parfym, typ "Forest Fruit" och sånt. Men man kan ju även smaksätta själv. Jag brukar göra vaniljte själv genom att blanda ett neutralt te (favorit: Orange Pekoe) med sönderklippt vaniljstång när man har använt vaniljfröna till annat. Till advent blandar jag i apelsinskal, nejlikor etc.
Mjölk i te tycker jag är perverst. sick.gif Det beror kanske på att jag inte tycker om mjölk. Vill inte ha socker i heller, men kan få för mig en gång om året eller så att ha i lite kandis. Däremot har jag socker i kaffet. Jag är ingen kaffehatare, dricker det ibland. Till kakan föredrar jag faktiskt kaffe, te är bättre för sig självt.
Det är kanske dyrt med Pur-eh? Annars skulle jag vilja testa det.
Var har du lagt ut det?
Tekväll låter kul, var bor du?


den billigaste jag har hittad av pur-eh är hos fasters.se (34 kr för 70 gr) och det var ett milt pur-eh te så det kanske är mer nått för nybörjare. dock ser man på bilden att dom förvarar teet i genomskinliga plastpåsar och te blir dåligt av ljus, värme och lukt. så jag är inte hundra att jag skulle köpa av dom själv faktiskt
annars har house of tea pur-eh (fast dom stavar Pu-erh) pur-eh för 39 kr / 70 gr och dom har portionspressat te också.

på argus.nu jag länkar (om jag fixar det) del 1 del 2


CITAT (Myosotis @ 26-05-2008, 11:49) *
Jahaja, Lycksele! Nu var jag inne på din profil. Det är kanske lite långt att åka, jag bor i Skåne! laugh.gif
Ja tänk om jag tycker det är jätteäckligt och så har jag köpt en stor påse! Men då är det dyrare än svart te i alla fall? Har liksom inga pengar, men är det för dyrt kan jag ju lägga det på minnet tills jag blivit rik. wink.gif
Tänkte annars kolla på tebutiken i Helsingborg nästa gång jag är där.


blush.gif jag vill nån gång i framtiden (så snart jag har ork) starta en te-e-butik och också ha tekvällar i lite mindre format blush.gif om jag då skulle förbi skåne (vill fara dit nån gång tycker om skånskan) får jag kanske komma ihåg dig?
Myosotis
Tack för prisuppgifter och intressanta länkar!

CITAT (Rapchic @ 26-05-2008, 11:58) *
blush.gif jag vill nån gång i framtiden (så snart jag har ork) starta en te-e-butik och också ha tekvällar i lite mindre format blush.gif om jag då skulle förbi skåne (vill fara dit nån gång tycker om skånskan) får jag kanske komma ihåg dig?

Ja, det är klart! Kom att tänka på Hillesgården, där brukar det hållas föreläsningar, jag tror att din skulle passa in väldigt bra. Jag har en kompis som är engagerad där.
Ingrid Zon3
CITAT (Kat @ 26-05-2008, 11:11) *
Det där har jag hört förut, men jag är tveksam till om det stämmer. Bergamott är en slags citrusolja som borde vara dyrare att framställa syntetiskt än av verklig citrus. Hittils har jag i alla fall inte stött på någon leverantör som inte anger just 'Bergamottolja' på sina teer.

Därmed inte sagt att det inte kan förekomma "fusk".

Jo, men se till att få läsa innehållsdeklarationen då. Jag har sett det på en butik och där stod aromämnena på rad. Men eftersom jag tycker att det är utmärkt att de innehållsdeklarerar så tänker jag inte hänga ut dem. Hoppas att andra hänger med på det, även firman som du hade länk till i signaturen.

Sen kan vi konsumenter själva bestämma hur mycket E-grejer vi vill ha i våra tekoppar. Med tanke på hur mycket gelégodis och läskeblask som säljs så är det säkert ingen fara för affärerna.
kamrate
CITAT (Gita @ 25-05-2008, 21:03) *
Te dricker jag nästan aldrig, tycker bara att det är blaskigt
Gita


Prova PG Tips och låt det dra ordentligt, eller något Irländskt, det är lite mer spett i de än pimpinetta Earl Grey...

CITAT (Kat @ 26-05-2008, 11:11) *
Det där har jag hört förut, men jag är tveksam till om det stämmer. Bergamott är en slags citrusolja som borde vara dyrare att framställa syntetiskt än av verklig citrus. Hittils har jag i alla fall inte stött på någon leverantör som inte anger just 'Bergamottolja' på sina teer.

Därmed inte sagt att det inte kan förekomma "fusk".


Tja, är det nu Lipton el Tetleys som har en svart låda med Earl Grey tepåsar, tror det är Lipton. Tittade på den just idag i affären, och de har 'bergamottarom' i sitt....

Eteriska citrusoljor torde vara oerhört mycket billigare, och framförallt stabilare, om man ersätter dem med syntetiska smakämnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon