Himmelsblomma
Undrar vad jag har för träd i min trädgård? Det är bara en meter högt med en liten boll-lik krona upptill. Nu blommar den i vitt.

Tack Anna
kira
Kom att tänka på pärlrönn ....men är inte säker!
Christer i Falköping
Nä, den ser inte ut så. Har ett par i trädgården. Tror inte jag någonsin sett något liknande faktiskt. Vet du vad för sorts jord den står i? Vilken zon bor du i? Hoppas att någon som vet vad det är ser din fråga, för nu blev jag riktigt nyfiken och ett visst habegär slog plötsligt till.
Christer.
Alexander-VG-zon3
kan det vara en sort av snödroppsträd ,, Halesia spp !!!
Christer i Falköping
Nej, inte det heller. Hade ett i tråvad och de blommorna blir mer klocklika. Dessutom stämmer inte bladen heller. Vad katten kan det vara?
Christer.
Flyguy
Jag sätter en tjuga på Pimpernöt, Staphylea pinnata. rolleyes.gif

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...ficial%26sa%3DG
Christer i Falköping
Mitt i prick! Då gäller det bara att hitta hur härdig den är. Kände att det var något jag gärna vill ha. Fast vi som bor i zon 4-5 får väl bara sukta efter den antar jag.
Christer.
storm
Men så fin!får jag fråga om den har någon doft? flirting.gif
Flyguy
CITAT (Christer i Falköping @ 22-05-2008, 21:37) *
Mitt i prick! Då gäller det bara att hitta hur härdig den är. Kände att det var något jag gärna vill ha. Fast vi som bor i zon 4-5 får väl bara sukta efter den antar jag.
Christer.


Jag har en liten en här i kruka som jag tänkte testa. Undrar om den inte är rätt tuff?
Krukan har stått ute sen tidigt i våras och stått ut med frost, snö och elände. Påskkylan fick den att tveka i utspringet, men den fortsatte sedan utan vidare.

Jag letar bara lämplig plats, den verkar kunna bli rejält stor, kanske även här i z3.
Ingrid Zon3
Funkar tydligen bra i Uppsala enligt odla med P1. Zon 4?

I Zetas katalog hittade jag Staphylea colchica, kaukasisk pimpernöt och S. holocarpa ’Rosea’, kinesisk pimpernöt, båda till zon III. Den senare betygsatt "utsökt" av Zetas.
Himmelsblomma
Tusen tack för svar! Ni är så duktiga!
Det är helt klart en pimpernöt. Jag bor i zon 2 och trädet är ca 1-1,5 m högt jättesöt krona. Ska ta en ny bild ute och visa er. Då ska jag också känna efter om det har någon doft.

En annan fråga om snödroppsträd som någon nämnde. Hade ett stort sådant (ca 2m högt och ganska brett) som blommade hur mycket som helst för 2 år sedan, jag var helt lyrisk och samlade en hel del frön! Året efter var hela träder stendött... Gör de så? dör efter blomning.. eller tog den stora blomningen musten ur trädet?

Anna
Christer i Falköping
Nej, det är definitivt inget de skall göra. Inte heller kan en intensiv blomning knäcka det. Något måste ha hänt den vintern som du kanske inte märkte själv. Jag har sett träd som sorkar lyckats ta död på genom att äta upp rötterna på dem, kan det vara något sådant tror du?
Satte du något av fröerna? Det kan ta några år innan de gror, så man får inte ge upp redan efter ett eller två ¨år.
Christer.
Himmelsblomma
Bild på pimpernöten igen... men jag glömde att trycka fram näsan mot den.. Inte världens kraftigaste träd, men det tar väl sig!

Ang. snödroppsträdet... har mycket sork men tror inte det är det.. Kanske vinterns fel men det måste ju ha stått där så länge..och så kall var ju inte vintern... ja, ja.. får skaffa en ny! Sådde föresten aldrig något frö. De ligger kvar här..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon