Full version: Toppa småplantor?
*Ulrica*
När jag ser mina småplantor av olika nepetor, anisisopar och isopar så vill jag sätta saxen i dom! unsure.gif
På bilder är ju de "vuxna" plantorna som buskar men småplantorna är ju bara en enda rak stam med blad på.
Ska jag sitta på fingrarna - kommer de att förgrena sig? dunno.gif

Lavendelsticklingarna klippte jag dock av ovanför första bladparet nu när de hade rotat sig.
Så gjorde jag förra året och de plantorna är ju fina nu.
Förra året toppade jag Isopen och de kommer nu med ganska många stjälkar nerifrån.

Hur gör ni?
Finns det småplantor som bör toppas för att få fin form och finns det såna som absolut inte ska toppas?
*Ulrica*
Sökte lite på forumet nu. Någon undrade om toppning av Anisisop och fick svaret att man KAN göra det men att man inte måste.

Då undrar ju jag (som måste förstå och fatta allting) vad händer/händer inte OM man toppar? Ser man skillnaden i framtiden på en planta som har blivit toppad och på en som inte har blivit det?
ewa zon 3
Om du inte toppar så blommar de tidigare och brukar enligt min erfarenhet bli fina plantor redan år ett.
Du kommer inte se någon skillnad i framtiden på nepeta, anissop och isop eftersom de vissnar ner på helt hösten och kommer tillbaka nästa år. Då de brukar sköta förgreningen bra själv. Nepetan kan man klippa ner en bit efter blommningen så kan den blomma en gång till på hösten.
Lavendel mår bra av att man putsar bort blomställningarna och döda grenar på våren annars brukar den bli en liten buske alldeles av sig själv.

/Ewa
*Ulrica*
CITAT (ewa zon 3 @ 20-05-2008, 22:27) *
Du kommer inte se någon skillnad i framtiden på nepeta, anissop och isop eftersom de vissnar ner på helt hösten och kommer tillbaka nästa år.
He he såklart! Tänkte inte på det... laugh.gif blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon