Full version: Fruktflugor
Charlotte V
Så här års brukar de små äckliga röda fruktflugorna komma in och härja på fruktfaten hemma.

Jag har ett tips som alla jag känner tycker funkar jättebra:

Man tar en liten bananbit (går bra med annat också) och lägger längst inne i en vanlig 3-liters plastpåse. Flugorna lockas till frukten i påsen och flyger in. Då stänger man till påsen och klämmer ihjäl flugorna!

Fungerar jättebra och är en helt ogiftig metod! Kanske så enkel att ni tycker den är löjlig?

Charlotte
adrian
...Eller kanske en sån här... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Nu är jag tjatig.. wink.gif

Men genom att få odlarna att odla dessa växter så motverkar vi plundringen och utrotningen av denna växtart...

Många arter ÄR utrotningshotade, och jag hoppas att det går att rädda de som ligger sämst till på den listan..


syrolis
Adrian: Läste på din hemsida om dessa köttätande växter :-)
De hade jag behövt i mitt hem med så mycket flugor som jag har om sommrarna... (bor på landet och har kossorna 25 m bort)
Just nu är det fruktflugor precis som hemma hos Charlotte som härjar.

Men tyvärr så går det inte då mitt minne är ruskigt bra men kort och förvirrat och jämn vattentillgång är inte min starka sida. Här är det tåliga växter som gäller.
Med ett ph på 7,6 direkt i kranen är det ingen hit heller vad jag förstår.

Fast visst är det lockande när man hittar plantor för 10:- på rea i den lokala växthandeln... (fråga mig inte vilken art bara)

Nä det får bli flugsmällare nästa år också. Katterna hjälper till lite också tongue.gif

Men intressant läsning hade jag på din hemsida en stund...
Tittiluringen
Hejsan!

Nu är det ju så att bananflugan som detta handlar om inte dyker upp om det inte finns skämd mat i närheten. Och då gärna frukt, men pizza gillar dom oxå (egen erfarenhet)

Dvs gå igenom fruktfaten varje dag och ta bort det som börjar bli övermoget, släng soppåsar med matrester i ofta under varma månader.

Det är dock INTE ett tecken på att man inte håller rent, dessa små krabater förökar sig med en oerhörd hastighet. Själv åkte jag på semester och lämnade lägenheten till ett par tjejer som lämnade ovannämnda pizzakartong i köket med rester i.
När jag kom hem fullkomligt kryllade det av frukt/bananflugor, jätteäckligt.
Jag kan fortfarande inte fatta att tjejerna inte märkte att det blev fler och fler.
Men när jag slängt maten och vädrat ordentligt så försvann dom efter några dagar.

Kram på er!
Tittiluringen wub.gif
Charlotte V
Mina försvinner aldrig - de gillar mitt hem eftersom jag alltid har fruktfat i köket åt min papegoja. Någon mat har de aldrig haft tillgång till i mitt hem eftersom inget ligger framme. Skämd frukt har jag aldrig och eftersom jag byter i papegojburenburen varje dag dessutom så att inget blir liggande, så måste jag nog ifrågasätta lite grand om något måste vara skämt för att de ska komma! Doften av frukt - färsk - räcker åt MINA bananflugor eller vad det nu månne vara.

Hälsningar
Charlotte
adrian
Men vad tror ni om denna då?
Jag har en sådan hemma fast inte lika stor.. biggrin.gif

Jag får snart hem flera av denna sort...

Tar alla insekter + möss....
adrian
Jämn vattentillgång?
Det är hur enkelt som helst, jag har mina på ett stort fat eller i en större kruka, den rymmer då massor av vatten så jag behöver inte vattna dem ofta... Tvärtom.

När man lär känna dem så är de ENKLARE att sköta...smile.gif

När man köper växter i handeln är de ofta redan förgiftade...
De har ofta näring i vattnet och som finns kvar i slangarna, förutom att de använder kranvatten... sad.gif

Så jorden är INTE så bra för dem pga av den är full med saker de inte tål...

Jag sköljer rent mina och ger dem rent vatten...

Så det blir skillnad på rea växterna i handeln om man ser till livslängden på dem...

Jag vill att ni ska få se en annan sort jag har som har utvecklat huggtänder... ohmy.gif

För att försvara sina offer i kannan mot andra "plundrare"...

Visst är den annorlunda?

katti
Jag har ett bra tips på att bli av med bananflugorna. Ta en skål häll i äppelcidervinäger, några droppar diskmedel ( för att ta bort ytspänningen) och lite vatten ( mest bara för att göra metoden lite billigare). Ställ skålen i närheten av där de brukar hålla till.... töm med jämna mellanrum och du kommer snart att vara lyckligt flugfri utan att ansträngt dig speciellt mycket.
Eva i Norrköping
Vi har också invadering av fruktflugor varje år vid den här tiden. De samlas kring fruktkorgen, även om frukten är hur färsk och fin som helst. Men man får trösta sig med att de försvinner snart.
Lämnar man den minsta slatt vin kvar i ett glas framme, blir de jättelyckliga! Många så pass att de drunknar i det... laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon