Topoz
Hej

Jag har köpt några smultronplantor och planterat dem i amplar. De var rätt fina från början, men nu blir bladen bruna och verkar inte särskilt pigga. De har inte har vart övertäckta när det vart kallt (runt 4 grader) för att inte frosten ska skada dem. Jag täckte med flera lager handdukar vilket borde funkat. Mina jordgubbar visar inga tecken på skador och jag har gjort likadant med dem.
De är planterade i P-Jord och hänger i sydligt läge.

Några ideér.

Är dessutom ny på forumet och måste säga att det är ett mycket bra forum med bra info och kul folk!

Ha det!
Fenja
Hej och välkommen hit!
Har du möjlighet att fotografera skadorna så är det lättare att se vad det kan handla om?
Mvh
Fenja
Topoz
Hej.

Här kommer bilder på två av plantorna.
Alla ser likadana ut. Det verkar iofs växa men bladen dör efter ett litet tag. Antar att jag gör något fel.

[attachment=18321:DSC_0557.JPG]
[attachment=18322:DSC_0558.JPG]
[attachment=18323:DSC_0559.JPG]
[attachment=18324:DSC_0560.JPG]

Vet inte hur bra det syns, men bladen blir gradvis brun (utifrån och in)

Mvh Anders aka "Topoz"
Lady Hamilton
Jag skulle gissa på att de har det för fuktigt. Du har väldigt stora amplar till dina små plantor = mycket jord som är fuktig och kall tar lång tid för jorden att torka upp/värmas upp
Fenja
giggle.gif Jag tänkte just säga att det ser väldigt torrt ut i krukorna!
Köpte du dem som småplantor så kan de har varit uppdrivna i ett växthus med optimala förutsättningar och fått en lite chock när du planterade ut dem. Både av sol- och vind.
Jag håller med om att krukorna/amplarna är så stora att det kan vara svårt att hålla dem lagom fuktigtaför den delen torra. Kanske ska du plantera dem i små fyrkantiga krukor och låta dem växa till sig ordentligt innan du sätter dem i ampel. Smultron är ju ganska långsamväxande.
Mvh
Fenja
Topoz
Hej

Tack för snabba svar.
Jo amplarna är rätt stora, men inte de största. De ligger på ca 2,5 liter, men det är ju en del jord iofs. Ska jag ta in dem några dagar och se om de piggnar till? Det kommer ju trots allt nya blad hela tiden.

Mvh Anders / Topoz
Lady Hamilton
CITAT (Fenja @ 17-05-2008, 16:57) *
giggle.gif Jag tänkte just säga att det ser väldigt torrt ut i krukorna!.......
Mvh
Fenja



sleep.gif för torrt eller för blött............ kompiskram.gif vi är ju överens om att amplarna är i största laget.
Ja visst kan du ta in amplarna och se om det blir bättre Men bäst vore det om som Fenja förslog planterade plantorna i mindre krukor tills de "vuxit på sig" Jagtror att de växer bättre i mindrae krukor
Så här ser mina plantor ut (sådda i Jan-08) och som du ser så växer de i små krukor 9x9 och de klarar det fram till utplanteringen i början på Juni

[attachment=18342:DSCN0354.JPG]
Fenja
Vilka fina plantor Lady Hamilton! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Bassam
De behöver bra ljus och värme. För att de ser ut som att de står under höst tiden.
Lycka till, H:Bassam
eco-fighter
Lady Hamilton, varför planterar du i juni? Jag har fått för mig att smultron är ganska vilda, förökar sig lätt och mycket, och tycker om ganska fuktigt, och kräver inte så pass mycket sol. Jag menar mina plantor växer ute på friland och övervintrar utan problem, mina har massor med gröna nya blad och det var så för 2 veckor sedan (odlingszon 6 alltså). Samt där jag har hittat vilda smultron i skogen har det varit lite små skuggigt.

rose.gif
Lady Hamilton
Eftersom mina plantor på bilden är frösådda i Januari så är det lagomt att plantera ut dem "på riktigt" i Juni (detta är Månads smultron plantor som jag skall sälja) Men jag har haft dem ute dygnet runt i ca en månad nu. Bara täckt dem eller tagit in dem vid hård frost. Men annars är det som du säger att de är vinterhärdiga och klarar sig bra ute året runt som "vuxna" plantor

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon