Vic
Det är min första säsong med trädgård och jag har naturligtvis varit för ivrig med att sätta ut potatisen eftersom jag ville vara säker på att kunna skörde egen till sillen på midsommar, men icke!

Jag hade förgrott Swift och fått ca 2 dm fina gröna stjälkar och blad som jag satte ut. Nu har det varit kallt ett par nätter och alla utom de tre plantorna som står närmast husväggen har frusit ner så det är i princip ingenting kvar. De som stog nära väggen ser helt oberörda ut. Hur ska jag göra nu - ta upp allting och slänga för att sätta nya potatisar senare eller låta allting ligga kvar och hoppas att det tar sig igen? Den ligger i fin sandjord blandad med hästgödsel i ett söderläge och jag tror inte att potatisarna har frusit igenom helt och hållet, då skulle väl inte de tre närmast väggen ha klarat sig?

Hur gör jag??? (Bor i Dalby S om Uppsala, zon 3)


VickeVire
Sussie F-Flower
Nä, jag tror inte att själva potatisen i jorden har frusit.
Hur många minus har ni haft?

Det är nog bara blasten som fått sig en känga...
Kanske det är viktigt att klippa/ ta bort den frusna blasten iaf så det inte blir någon sjuka som följer blasten ner i potatisen och smittar ned den i sin tur...

Lite osäker är jag men vissa potatissorter är ju så känsliga för rötsjukdomar...

Potatisen sätter nog ny blast, tror jag.
Vic
Aha, då trodde jag rätt då. Tror inte det har varit väldigt kallt, 1-2minus max men Swift kanske är en känslig sort.
Det konstiga är att mina tomatplantor TinyTim har klarat sig bättre, "bara" hälften av blad o blast frös ned, men de står i en upphöjd såbänk med fiberduk uppspänd över, kanske beror det på det. Potatisen ligger på friland.

Ska ut o klippa blast i det välsignade regnet då, passar på att ta bort utblommade lökväxter samtidigt! Och fortsätter att nära hopp om egen midsommarpotatis, ska nog köpa extra fiberduk också.

Victoria
Knytt
Min blast har också frusit ner med frosten. sad.gif
Men det var lätt frost så det gör nog inget, men jag ska nog putsa blasten lite imorrn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon