Full version: SodaStream iDesign
Sidor: 1, 2
Rose
ICA har erbjudande att köpa en just nu till 200 kr rabatt och jag funderar på om jag ska investera i en eller inte. Jag dricker ganska mycket vatten på flaska nämligen. Vad tycker ni andra? Är det lönsamt att investera i en SodaStream om man dricker 1,5 liter per dag? Använder ni en sån här och vad tycker ni om den i så fall?

Chamomille
Vi har en likadan. Ångrar inte en sekund att jag köpte den! Billigt per liter kolsyrat vatten om man räknar lite på det... Sen kan man ju såklart hälla i lite smak om man vill biggrin.gif Den rekommenderar jag ifall du dricker mycket kolsyrat vatten.
Ramred
Vi har också en sådan, och rekomenderar den skarpt. Dricker mycket "bubbelvatten" här, och blir mycket billigare än att köpa färdigt i butiken. (Sen så är det ju bättre för miljön. Inga transporter.)
Tycker att det blir gott som det är, men lite citron- eller limejuice i är inte fel.
Rose
Tack! Efter era två svar så känns det helt rätt att köpa en. Får bli en sväng dit imorgon. smile.gif
Bee
Vi har en Wassermaxx. Den är lite nättare i modellen men tar upp ungefär samma bänkyta.
Och visst är billigare med "hemkört". Man kan ju blanda med allt möjligt i smakväg.

Edit: stavfel
Whiskuchi
Jag har en vanlig SodaStream, och dricker man mycket bubbelvatten tjänar man in inköpspriset ganska snabbt (för att inte tala om miljövinsterna!)
Anic
Som alla amdra sagt dricker man mycket bubbelvatten är det perfekt att köpa en kolsyremaskin, vilken modell eller märke har ingen srtörre betydelse. Men skulle man välja ett annat märke än sodasteam bör man kolla att de finns extraflaskor att köpa till om det behövs.

Måste bara berätta att jag såg en wassermaxx kolsyre maskin som såg ut som en vattenpost, jättehäftig. Såg den på ullared för 2 veckor sedan.

Aqvakul
Dricker vanligt kranvatten, så mossig (och miljövänlig) är jag.....
ninnisky
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2008, 15:38) *
Dricker vanligt kranvatten, så mossig (och miljövänlig) är jag.....


dito dito -

varför ska man dricka kolsyrat när det finns så bra kranvatten?
Rose
CITAT (ninnisky @ 15-05-2008, 18:34) *
dito dito -

varför ska man dricka kolsyrat när det finns så bra kranvatten?


Självklart får var och en dricka det dom vill. Varför jag dricker kolsyrat är inget jag känner jag måste rättfärdiga här. Tråden handlade om SodaStream och inte om kolsyrat vatten kontra kranvatten. flirting.gif
Rihane
Har en Wassermax.
Har undrat i mitt stilla sinne hur nyttigt det kolsyrade vattnet i plastflaskorna egentligen är confused.gif .
Kranvattnet kanske är bättre? Färskare åtminstonde sleep.gif .
Vägrar använda smaktillsatserna. Sötningsmedel typ aspartam kommer inte innanför dörren sick.gif nono.gif .
Men att smaksätta med juicer är gott. tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Rose @ 15-05-2008, 18:56) *
Självklart får var och en dricka det dom vill. Varför jag dricker kolsyrat är inget jag känner jag måste rättfärdiga här. Tråden handlade om SodaStream och inte om kolsyrat vatten kontra kranvatten. flirting.gif


Naturligtvis, förlåt att jag blev lite OT blush.gif
Cacki
Den klart bästa "onödighetsköksprylen" som vi har. Används i stort sett dagligen.
Gillan
Vi har eget, underbart gott och framför allt kallt vatten från djupborrad brunn. Men jag är väldigt förstjust i just kolsyrat vatten. Jag tyckte det var ganska fånigt att bära hem all denna vikt i vatten bara för att få lite kolsyra! Därför skaffade jag mig också en WasserMaxx, och det har jag inte ångrat för en sekund. Jag är dessutom helt övertygad om att det är mer miljövänligt att ha en egen "bubbelvattenmaskin", än att köpa bubbelvattnet i affären yes.gif
ingrid fuxwall
Vi fick en sodaStream av dottern för några år sedan och det är det bästa vi fått/skaffat.
Vi har underbart gott vatten som blir om möjligt ännu godare med lite "fräs"

Denna maskin sparar både miljö - frakt och mina armar - dricksbackar är tunga

ingrid
bahia1
Vad kostar en sådan SodaStream iDesign?
Tänkte på hur många flaskor man kan köpa för att spara in priset bara.
Aqvakul
CITAT (bahia1 @ 15-05-2008, 21:06) *
Vad kostar en sådan SodaStream iDesign?
Tänkte på hur många flaskor man kan köpa för att spara in priset bara.


Lägsta pris idag är 726 kronor - sen kostar ju kolsyrepatroner, eller...
Gillan
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2008, 21:35) *
Lägsta pris idag är 726 kronor - sen kostar ju kolsyrepatroner, eller...



88kr kostar en kolsyrepatron till våran bubbelmaskin ( WasswerMaxx ). Vi gav ca 600 kr för våran för ett par år sedan ( kampanjpris ).
ingrid fuxwall
Men har man bra vatten är en sådan här manick en bra sak - sparar miljö och armar
Aqvakul
Till en Sodastream blir kolsyrekostnaden ca 100 kronor för 50 - 60 liter. Dvs knappt 2 kr/liter. Jämför man med Ramlösa så tjänar man typ 4-5 kronot per liter. dvs maskinen skulle vara intjänad efter ca 150 liter . Dricker man 1,5 litter om dan, så är den intjänad efter drygt tre månader. Köper mman lågpris vatten, så blir förtjänsten mindre.

ÄÄLSKAR att göra sådana här uträkningar. ÄÄLSKAR annars kranvatten!
Gillan
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2008, 21:47) *
Till en Sodastream blir kolsyrekostnaden ca 100 kronor för 50 - 60 liter. Dvs knappt 2 kr/liter. Jämför man med Ramlösa så tjänar man typ 4-5 kronot per liter. dvs maskinen skulle vara intjänad efter ca 150 liter . Dricker man 1,5 litter om dan, så är den intjänad efter drygt tre månader. Köper mman lågpris vatten, så blir förtjänsten mindre.

ÄÄLSKAR att göra sådana här uträkningar. ÄÄLSKAR annars kranvatten!


giggle.gif .....misstänkte nästan det..............fast jag älskar inte kranvatten om det inte är gott................och det är det inte alltid naughty.gif . Har ni tex kallt vatten? För mig är gott vatten näst intill detsamma som kallt vatten. Om man spolar i flera minuter och vattnet ändå inte blir kallt..........nja, då är det helt enkelt inte gott thumbdown.gif ..........sorry giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Gillan @ 15-05-2008, 22:02) *
giggle.gif .....misstänkte nästan det..............fast jag älskar inte kranvatten om det inte är gott................och det är det inte alltid naughty.gif . Har ni tex kallt vatten? För mig är gott vatten näst intill detsamma som kallt vatten. Om man spolar i flera minuter och vattnet ändå inte blir kallt..........nja, då är det helt enkelt inte gott thumbdown.gif ..........sorry giggle.gif

Vi är helt överens - kallt vatten är härligt (på landet blir det snabbt kallt) f´låt Rose OT igen.... blush.gif
Netha
Barnen gillar bubbelvatten och har därför införskaffat var sin Sodastream ...
jag föredrar vårt goda iskalla kranvatten...
spolar 5 sekunder så är vattnet sååå kallt och gott. tummenupp.gif
Aqvakul
Hustrun älskar bubbelvatten, ska kanske köpa en apparat till henne när hon fyller år. Vilken är bäst?
bahia1
Jag tycker det går bra att hälla upp vatten och sedan sätta en bringare i kylskåpet.
Är själv inte så förtjust i bubbel blir lätt så bubblig i magen då
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 16-05-2008, 07:47) *
Hustrun älskar bubbelvatten, ska kanske köpa en apparat till henne när hon fyller år. Vilken är bäst?

Egentligen har jag inget svar på din fråga. Bäst? Jag tror inte det är någon skillnad direkt - de ger kolsyra allihop. Jag kan bara rekommendera den som finns på bilden i första inlägget. Den har vi. Jättebra apparat.
Flaskorna rymmer 1 liter och om jag inte minns fel så ingår 2 vid köp, sen har vi köpt 2 till. Bara att fylla på och sätta in i kylskåpet tills man blir törstig.... Sen har vi köpt en extra kolsyrepatron som alltid är påfylld. Irreterande ifall kolsyran tar slut och man bara har en patron...
Gillan
Jag har ju bara erfarenhet av WasserMaxx och kan självfallet inte uttala mig om någon annan. Jag är jättenöjd, men det blir du ju inte klokare av att veta. Fast i och för sig, vi fick bara med en flaska vid inköp och har köpt tre extra för ca 60 kr st. Om det skulle kunna vara nåt att gå efter dunno.gif . Bubblor ger de ju alla, precis som Chamomille säger tummenupp.gif
Bee
SodaStream eller WasserMaxx - jag tror inte det spelar någon roll vilken man väljer, det är nog mer en designsmakfråga. Båda göra samma sak med samma råvaror. Gastuben är densamma.

Vi har betalat 49:- för extraflaskor på Mediamarkt. Man kan inte blanda flaskorna för de båda märkena, fästanordningen skiljer sig. Men alla essenser är märkta SodaStream. Man blandar ju i smakämnet efter att man kolsyrat.

Aqvakul: om ni inte vill ha ännu en pryl på köksbänken så finns det alternativ (dyrare förstås). Man kan dels ha en extra kran på diskbänken (Mora tillverkar dom) och gastuben inunder, sen finns ju kyl- och frys med möjighet att ha gastuben där. Då väljer man stilla eller kolsyrat vatten på samma ställe. Väldigt praktiskt. Men dyrt som sagt.


Edit: Visst ja, det heter kolsyrepatron, inte gastub.
Anic
Vilken variat du köper hart nog bar med diseign att göra, det blir kolsyrat oavsett. Jag har sodastream Jet, och den funkar lika bra som min syster sodasteam Design eller mina föräldras sodastream Pure. Och kan inte tänka mig att någon annan model eller någon av wassermaxx modeller skulle var sämre, det är bara pris och utseende som skiljer, tror också att man bara får en petflaska med wassermaxx och två med sodastream.

Här kan man läsa omm modeller och priser(stämmer inte helt med butikernas priser). Ssen kan man söka på nätet efter billigaste inköpställe, det gjorde jag för någon månad sedan när jag skulle köpa en i present och det skiljer sig ganska mycket från butik till butik eller internetshop. Ex om man handlar på sibas hemsida är det dyrare än att köpa i deras butik.

Sodastream
http://www.sodastream.se/

Wassermaxx
http://www.agaconsumer.se/
Aqvakul
Tack för alla tips, känner mig "laddad" inför att handla bubbelmaskin åt min kära.
Bettis
Har en Soda Maxx som jag köpte för många år sedan, fick med två flaskor och har köpt en extra patron. Jag gillar ju bubbelvatten och tyckte det var onödigt att bära hem massa tunga flaskor, vi använder den varje dag, skulle inte vilja vara utan den.
Rhubarb
En kolsyrefyllning kostar runt 90 kr. Det är för 425 gram kolsyra, över 200 kr kg. Kolsyran i sig kostar ingenting, är en biprodukt från jäsning som samlas upp.

Att det är så här dyrt beror på:


Konsumenten tycker priset 1:50-2 kr litern är ok (med en inbyggd maskin handlar det om 30 öre, större kolsyreflaska) för man jämför med köpt bubbelvatten.
Både Sodastream och Wassermaxx hindrar andra att fylla deras kolsyreflaskor så dom kan sälja till överpris.
Både Sodastream och Wassermaxx fyller sin kolsyra i Tyskland - till en produkt som är miljövänlig

http://www.bordsvatten.com/kolsyremonopol/

I Tyskland gick myndigheterna in och satte stopp för Sodastreams kolsyremonopol, hoppas det sker här också.
blomkronan
Wassermax levererar sina maskiner med två flaskor nu mera, för att Sodastream gör det...
Jag säljer dessa maskiner på jobbet, och det är AGA som tillverkar patronerna till dom båda, så det är bara design som skilljer dessa två!
Ralf
jag blev sugen att köpa en sån hära maskin
Kollade runt lite nu
Hittade
Smakkoncentrat som kostade 49 kr och det räckte till 12 liter = 4,1 kr/l
Kolsyrepatron för 198 kr som ska räcka till 60 liter = 3,3 kr/l
=7,4 kr/ liter

Just nu brukar jag köpa 33 cl burkar för 9,31 kr/liter.
Tror jag nöjer mig fortsätta bära hem "vatten".

Sen sade en bekant till mig att man gärna tog mera av både smakämnet och kolsyran för att få godare läsk och att de dyra flaskorna eller i värsta fall bara korkarna hade en förmåga att försvinna.

Ramred
Kolsyrepatronen kostar inte 198:-. Man får (då jag köpte iallafall) med en första kolsyreflaska då man köper apparaten, sedan när flaskan är tom, tar du ju den med och byter ut mot en ny, och då kostar det här 89:-. Det är en pant på själva gasflaskan på ca 100:-.
Myosotis
Bara jag som har dåliga erfarenheter av Sodastream? unsure.gif Jag hade en sån en gång men gav bort den sen när jag insåg att den bara stod och skräpade. Det blev inte gott! En eller två gånger hände det att en hel patron var dålig, det smakade mineralolja om vattnet. Nejnej, det kan det omöjligt göra, tänkte man och fortsatte dricka. Men sen blev det outhärdligt sick.gif och jag fick byta, nästa patron smakade normal igen. Men jag undrar om det inte fanns lite av den här konstiga smaken i alla patroner; nånting var det i alla fall som gjorde att jag till slut inte kunde förmå mig att dricka det kolsyrade vattnet längre. Undrar om det är nyttigt.
Chamomille
Vad babblar ni om? Det spelar ingen roll om ni går till Lidl eller vad som helst. Det går inte att få billigare än att göra hemkört.
Ralf
Ramred och Chamomille, berätta gärna era inköpspriser!

Ramred
Jag köpte min för knappa tusenlappen, tror jag det var, när dom började komma ut för några år sedan. Och som jag skrev förut, så var det då en kolsyreflaska med. Vi använder den mestadels till bara bubbelvatten och smaksätter med lime eller citron ibland. Blir betydligt billigare än att köpa färdigt vatten. Och bara det faktum att slippa bära hem vatten från affären är värt mycket. För att inte tala om att slippa pantflaskor. Och att det skulle bli smak av kolsyran, som Myosotis skrev, har jag aldrig varit med om. Vi kör ett par liter med vatten varje dag. Hur mycket det lönar sig med att köra sötdricka vet jag inte, för vi göra aldrig det. Men som sagt, bara att slippa släpa....
Rhubarb
Myosotis, när Du fått dålig smak är det som dom slarvat med kolsyreflaskan på Sodastream. Se tredje stycket på:

http://www.bordsvatten.com/kolsyrat-vatten...r-miljolyft-16/

Ralf, koncentraten till läsk är inga höjdare, sötningsmedel som är blandat i smakar syntetiskt. Det är till mineralvatten maskinen är en höjdare. Smakar likadant som köpt och Du kan sätta till precis så mycket kolsyra Du vill ha.

Blomkronan, vet Du om både AGA Wassermaxx och Sodastream fyller kolsyra på samma ställe i Tyskland? För AGA är ju proffs på kolsyra till livsmedel och kolsyreflaskorna passar i Sodastream. Svårt att tro att AGA skulle fylla kolsyra i en flaska som inte rengjorts.



renate
Jag har Soda Stream iDesign sedan ett antal år,fungera alledes utmärkt,kolsyreflaskan byter jag i elaffären här i närheten.Jag tycker inte om valigt kranvatten och tröttnade på att släpa hem backar med kolsyrat vatten.En nyfyllt patron kostar 85:-kr här.
Chamomille
CITAT (Ralf @ 22-09-2008, 16:34) *
Ramred och Chamomille, berätta gärna era inköpspriser!

Jadå. Vi betalar 80 kr för kolsyran. Det står på patronen att den räcker till 50-60 liter. Alltså 1.3333333333333333333 kr litern (60 då). Fast det beror ju på hur mycket kolsyra man vill ha. Man behöver inte trycka ihjäl sig på knappen, utan det räcker med ett par tryck tills den "pruttar" en gång. Vi har haft vår apparat i flera år och har bytt patron 2 gånger. Sen gillar vi inte dessa koncentrat som det blir läsk av. Och även om vi skulle gilla dom så blir det ju billigare än att gå och handla t.ex Fanta.

Vi gör eget koncentrat av citroner och riktigt socker biggrin.gif
Monaxe
Har en SodaStream sedan några år, är jättenöjd med den. Har bytt patron ett par gånger. Har jättegott eget vatten från djupborrad brunn, och det blir ännu godare efter en omgång i SodaStreamen.
Jag dricker mycket vatten, både kolsyrat och vanligt kranvatten.

Till måltider tycker jag det passar bra med bubblat vatten, speciellt om man har gäster. Har däremot aldrig tillsatt något smakkoncentrat. Vatten smakar bäst naturellt med eller utan bubblor.... happy.gif
Chamomille
CITAT (Monaxe @ 23-09-2008, 05:39) *
Har en SodaStream sedan några år, är jättenöjd med den. Har bytt patron ett par gånger. Har jättegott eget vatten från djupborrad brunn, och det blir ännu godare efter en omgång i SodaStreamen.
Jag dricker mycket vatten, både kolsyrat och vanligt kranvatten.

Till måltider tycker jag det passar bra med bubblat vatten, speciellt om man har gäster. Har däremot aldrig tillsatt något smakkoncentrat. Vatten smakar bäst naturellt med eller utan bubblor.... happy.gif

yes.gif Har också "eget" vatten från borrad brunn. Jättegott! Och ännu godare med lite kolsyra smile.gif
Bee
Är det bara jag här som dricker läskeblask? Vi köper essenser och jag tycker inte det är någon större smakskillnad mot "köpedrickan". Dom vi provat är helt ok. Hur många känner skillnad mellan tex Sprite, 7Up, Icas egna variant eller Premier som Willys säljer? Vissa är normalsötade andra är sötade med sötningsmedel. Nu dricker vi inga kopiösa mängder så jag tror inte det är särskilt farligt. I alla fall inte farligare än köpedrickan. (Det man får se upp med är det man blandar i läskeblasket whist.gif giggle.gif )

Och som andra säger - det ÄR billigare och bekvämare.
Chamomille
CITAT (Bee @ 23-09-2008, 10:44) *
Är det bara jag här som dricker läskeblask? Vi köper essenser och jag tycker inte det är någon större smakskillnad mot "köpedrickan". Dom vi provat är helt ok. Hur många känner skillnad mellan tex Sprite, 7Up, Icas egna variant eller Premier som Willys säljer? Vissa är normalsötade andra är sötade med sötningsmedel. Nu dricker vi inga kopiösa mängder så jag tror inte det är särskilt farligt. I alla fall inte farligare än köpedrickan. (Det man får se upp med är det man blandar i läskeblasket whist.gif giggle.gif )

giggle.gif
Jo i alla fall jag känner skillnad på sötningsmedel och socker. Fenylalanin och aspartam smakar unk. Då är det godare med egen gjord citronsaft yes.gif
Bee
CITAT (Chamomille @ 23-09-2008, 10:59) *
giggle.gif
Jo i alla fall jag känner skillnad på sötningsmedel och socker. Fenylalanin och aspartam smakar unk. Då är det godare med egen gjord citronsaft yes.gif



Jag har provat med äkta hallonsaft i Wassermaxx:en och det smakar finfint smile.gif
Myosotis
CITAT (Rhubarb @ 22-09-2008, 21:02) *
Myosotis, när Du fått dålig smak är det som dom slarvat med kolsyreflaskan på Sodastream. Se tredje stycket på:

http://www.bordsvatten.com/kolsyrat-vatten...r-miljolyft-16/

Tack för den länken! Så här står det:

CITAT

...Sedan smakade kolsyran pyton. Den smakade metall och olja. Jag hade en Sodastream redan på 80-talet och detta hände mig en gång då också. Inget farligt, man har bara slarvat och inte satt ihop en helt ren kolsyreflaska. Kolsyra är världens bästa bärare av smakämnen - de finaste aromerna tillverkas just med kolsyredestillation. Minsta lilla smuts eller olja som finns kvar i gasflaskan så smakar kolsyran pyton.

sick.gif

CITAT (Chamomille @ 23-09-2008, 04:00) *
... Vi har haft vår apparat i flera år och har bytt patron 2 gånger....


Ojdå… undrar om det var fel på min apparat, jag fick byta hela tiden, det räckte kanske några veckor.
Ramred
CITAT (Myosotis @ 23-09-2008, 11:20) *
Ojdå… undrar om det var fel på min apparat, jag fick byta hela tiden, det räckte kanske några veckor.


Beror ju helt på hur mycket vatten man "bubblar"....
embees
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2008, 17:38) *
Dricker vanligt kranvatten, så mossig (och miljövänlig) är jag.....


Jag föredrar också vanligt kranvatten. I vår kommun har vi otroligt gott vatten. Kalkrikt, men gott.
Maken dricker bara kolsyrat och blev övertalad av mig till att köpa en Sodastreamer. Spar både pengar och miljö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon