Mi70
För många år sedan sådde jag en apelsinkärna i en kruka, och det är nu ett litet träd, ca 40 cm högt. Det har misshandlats rejält av oömma men nyfikna barnhänder, nu senast i somras då min minsting ryckte upp trädet med hela rotsystemet ur krukan! Gissa vad jag skrek......Tyvärr verkar trädet ha tappat fart de sista 2 åren, växer knappt på höjden utan får bara en fin lövkrona under sommaren, som den långsamt tappar under den hemska vintern i huset (står svalt på övervåningen men inte tillräckligt svalt tydligen).

Nu funderar jag på om jag har fel jord, vad gillar citrusträd egentligen? Har ett vagt minne av lera och kalk, men är det fel? Just nu står den nog tyvärr i helt vanlig köpejord med extra gödsel, den kanske inte trivs med gödsel?? Om man skall ha lera, var hittar man det??? För inte kan jag köpa lera....... Jag har en liten radhustomt så om jag skall hitta lera får jag nog ge mig ut i naturen!
Ingrid på Västkusten
Köp gärna komposterad kodynga å säck. Addera benmjöl, addera skarpt grus, kanske nån näve Algomin om man har.....och nån halv näve vermiculit väl utblandat.
Vermikuliten är nedbruten inom ett år till lera :-) för det är upphettad lerskiffer åsså slipper Du köpa.
Det skall vara god riktig jord näringsrik och med dränage. Alla påsjordarna är torv i olika doktorerade torv-varianter. Så köp jord - den mest riktiga är komposterad kodynga d v s jord(äkta - ko är bara ursprunget så nu är det mull) man kan få 80% ko och 20% torv som bäst på påse.

Sedan är det GÖDNING som gäller. Köp Hasselfors bevattningsgödsel. Varje evcka!

Sedan blir det fint som snus!!
Mi70
Tack! smile.gif
ec02clmy
använd kalkfri blomjord med mycket leka kulor och blanda med extremt fin kornig sand!
Ingrid på Västkusten
Tyvärr måste jag varna för extremt finkornig sand så den inte befrämjar dränaget utan att det snarare föreligger risk för att det stoppar upp istället ( betongeffekt).
All blomjord ( utom rhododendrom och det är ju mera en plantjord) är ju kalkad d v s pH-reglerad till ett visst pH.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon