ingride78
Hej

Jag och min familj bor ute på landet. Vi har en tomt som ramas in av fullvuxna (stora) träd. Nu vill min sambo sätta in jordvärme i huset och hans tanke är att gräva runt hela tomten kanske 1 1/2 meter från alla träd som skärmar av tomten. Ca 1 1/2 meter djupt. Min fråga är, vad händer med träden om man sågar av dess rötter på ena sidan? Överlever träden detta?

Tacksam för hjälp ed detta för jag vill ju inte riskera att träden dör

/Ingrid
Johanna O
Vad för typ av träd är det?
Vissa trädsorter har ju ytliga rötter, andra mer djupgående. Tror man brukar säga att storleken på ett träds rotsystem motsvarar storleken på trädets krona!
Piccante
överlever gör de nog men de mår inte bra av det.
Cilla
Hej Ingrid,
jordvärme generellt är ofta en "killer" för träd. För ett vucet träd är 1-2 meter från stammen det område där de grova rötterna går. Rötter på vuxna träd växer inte som i myten rätt ned eller så utan ytligt och en bra bit utanför kronan, i normala marker tas 80-90% av vätska och näring upp i marken 5-40 cm ned.

Ingrepp i trädets unga, tunna rötter som finns i ytterkant av kronan och en bra bit ut, kan ofta göras om man lägger på bra kompost och mullrik jord efteråt. Unga, tunna rötter kan nybildas. de grövre rötterna längre in under trädet går inte att kapa på någon art utan att man med stor sannolikhet för in rotröta och andra skador i träden.

För vissa arter brukar det gå fort att se skadorna och de måste fällas inom några år. Andra arter och inidivder kan klara en skada längre tid innan de blir riskabla och måste fällas.

Förutom att grävningen, schaktningen och maskinerna som utför jobben med jordvärme så är också temperaturskillnaden i marken ett problem för växterna, särskilt för träden.

Om du vill behålla träden - satsa på bergvärme istället. Planera annars att inom kort tid behöva fälla alla träd som maskinerna varit närmre stammen än ett par meter utanför kronans yttre kant.
lissa
Kan det inte hända att rötterna dessutom kommer att växa ut igen, naturen brukar ju vilja ta igen det man försöker ta ifrån dom ??
Jag har sett en affär i ett bottenplan mitt inne i stan, få hela klinkergolvet uppbrutet av rötterna från ett träd som står flera meter bort, med en rätt bred trottoar emellan..Men det kanske är annorlunda i en trädgård ??
Cilla
Jo trädet kommer att försöka utveckla sina rötter också där det blir skador och avkapningar. Men naturen tar igen också på ett annat sätt - svampar och organismer som lever på trä får chans att komma åt där det blir skador.

Hur olika träd kan ta sig igenom under hårdgjorda ytor är en hel vetenskap. Om trädet utvecklat rötter innan beläggningen har det större chanser att hitta syre och fukt. Om det är beläggningar som skapar kondensyta mellan bärlagret och beläggningen (händer med asfalt t ex) så kan trädens rötter söka sig dit. T ex, men det finns tusentals olika varianter på detta.

Generellt kan sägas att om man haft öppen yta och stenlägger så kommer trädet att påverkas negativt - snabbt eller långsamt. Om man sätter ett träd i hårdgjord yta finns artificiella stenjordar man kan bygga och i städer räknar man med att ett träd behöver minst 12 m3 volym jord för att kunna växa och bli stort.
ingride78
Tack så mycket för alla svar!!

Mvh/Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon