Maria82a
Jag köpte min rhododendro förra sommaren, den hade blomknoppar som aldrig slog ut..endel torkade istället...

Även nu så är det samma blomknoppar från förra året. Men dessa blommar kanske inte eller?

Är det någon speciell näring ni ger för att blomknopparna ska öppnas? confused.gif
Karrolina
Den måste vattnas jättemycket på hösten för att blomma på våren. Kan det var det som missats?
embees
Blomknopparna bildas omgående efter årets blomning alltså långt innan hösten. Se till så att den har rejält med ogödslad torv och tillsätt hellre rhododendrongödning i samband med att den har blommat klart. Vattnet behöver den rejält nu, men även framöver om det är ihållande torka.

Du säger att den ff har samma knoppar som förra året? Det är möjligen inte så att de knoppar den har bildades EFTER förra årets blomning som inträdde innan du köpte den? I så fall så kommer den att slå ut om några veckor eller så. Jag ser i din profil att du bor i Kiruna och då lär den blomma sent.

Har du kvar informationslappen som ev satt på plantan när du köpte den?

Bassam

-- om årsskotten ser ut så: fjolårsskottens knoppar inte slår ut på våren. Skotten blir rödaktiga eller bruna. ”Svampen” kan sedan döda hela grenen, orsaka kräftsår och till och med döda träden.
Obs: om det samma du kan använda Svampen medel och ta bort alla delar som skada och bränna dem.
Lycka till ,H: Bassam


.
Eva 33c
Det kan beroå sorten också. Jag hade en Cunninghams White i många år. Det stod ju att den var härdig i zon 5. Men den blommade aldrig, den anlade alltid knoppar före vintern men dessa torkade bort under våren. Jag läste sedan någonstans om just C.W att eftersom den vill blomma så tidigt frystorkar knopparna ofta bort i kallare zoner. Den växte bra annars men numera är den ersatt av "finska rhododendron" som alltid blommar.
[attachment=18068:Rhododen...k__Unive.jpg][attachment=18069:Rhododen...Michael1.
jpg]
embees
CITAT (Eva 33c @ 12-05-2008, 11:10) *
Det kan beroå sorten också. Jag hade en Cunninghams White i många år. Det stod ju att den var härdig i zon 5. Men den blommade aldrig, den anlade alltid knoppar före vintern men dessa torkade bort under våren. Jag läste sedan någonstans om just C.W att eftersom den vill blomma så tidigt frystorkar knopparna ofta bort i kallare zoner. Den växte bra annars men numera är den ersatt av "finska rhododendron" som alltid blommar.
[attachment=18068:Rhododen...k__Unive.jpg][attachment=18069:Rhododen...Michael1.
jpg]


Maria82a, där har du nog svaret på ditt problem.... unsure.gif

Som boende och odlande i zon 1 utsätts man ju aldrig eller åtminstone sällan för den sortens problem som tur är. 000.gif
Maria82a
jag har en finsk rhododendro..en elviira..rödblommig...

har fotat endel av den för att visa..den har lite bruna fläckar på bladen och de är lite hoprullade...

men man ska inte vattna kanske? tänkte bara vi har ju rätt så kyligt just nu..[attachment=18141:DSCN21120001.JPG]
Magdis
Min finska rododendron Haaga har aldrig blommat. Det kanske beror på att blomknopparna torkat bort i vårsolen. Varje år tänker jag att jag ska täcka den med skuggväv och varje år glömmer jag bort det. whistling.gif
Bassam
Alltid på det här rummet undvika sjukdom som attackera växten, tänk på två år med samma problem, vi bara gissa vatten eller vårsolen, liksom som inte finns någon svampen eller bakterie som attackera knoppar, vi är alla som lever i Sverige ska vi respektera att finns mycket fuktighet som passar Svamp, vi är människor kan inte liva utan sjukdomar och mediciner på den här tiden.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon